Старовіри

Поділитися
Чер­нівець­­ка область пок­ладає на Бі­лу Кри­ницю особ­­ливі надії: центр старо­обряд­ницт­ва претендує на внесення до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Дорога з райцентру Глибока до Білої Криниці - наче перевірка для алергіків: пилюка в автобусі стовпом стоїть. І коли на обрії виникає величний собор, схожий на грандіозний храм Василія Блажен­ного в Москві, хочеться себе вщипнути: а раптом це глюки, і медицина вже безсила?! Бо звідки таке архітектурне диво у Богом забутій буковинській глибинці?

Звідки-звідки - з віри, ясна річ. З тієї, яку її прибічники називають єдино істинною - бо вона панувала в Московському царстві аж до середини ХVІІ століття. А коли цар Олексій Михай­лович і патріарх Никон, а потім їхні наступники, аби поставити православ’я на службу державі, віддали перевагу новогрецькій вірі, захисників старої було піддано гонінням і переслідуванням. Не зрікшись віри, вони покинули рідний край і подалися світами шукати нову землю обітовану - як обіцяли їм стародавні перекази, на Біловодді - там, де джерело з білою водою.

Знайшли її в Австрійській імперії, в урочищі Варниця на Буко­вині. Вапнякові води й дали назву тутешньому поселенню російських старовірів, яке виникло 1784 року, - Біла Криниця. З 1846 року воно стало центром старообрядницької митрополії. Саме тому тут виріс у 1908 році головний храм старообрядців - собор Успіння Пре­святої Богоро­диці. Збудо­вана за проектом архітектора В.Кліка на кошти московських купців Овсян­ни­кових, ця пам’ятка російсь­кого церковного зодчества вражала довершеністю форм і багатим внутрішнім оздобленням: глазурована цегла, вирізьблений з дерева іконостас, ікони в золотих і срібних окладах, створені за давньовізантійсь­кими взірцями панікадила - словом, розкішне втілення неоро­сійсь­кого стилю модерн.

Навіть у радянської влади, яка нещадно змітала з обличчя землі матеріалізовані оплоти релігійного «опіуму для народу», за півстоліття володарювання не піднялася рука на цю, за загальним визнанням, «кам’яну казку Бу­ковини» - хоча в 1944 році Ус­пенський собор, як і інші місцеві храми, було закрито. Понад те, наприкінці 80-х років минуло­го століття собор повернули старообрядцям, а Все­союзний фонд культури під керівництвом академіка Д.Ліха­чова і під опікою Р.Горбачової узявся його реставрувати. Реставрація закінчилася тим, чим зазвичай закінчувалися всі наукові експедиції сюди: вивезли все, що могли: раніше - до Ленінградського філіа­лу Біб­ліотеки Академії наук СРСР (понад 200 безцінних книг), а тепер - до Москви, начебто на вис­тавку, а насправді на вічне віддання (86 старовинних ікон роботи палехських майстрів).

- За Радянського Союзу, - каже сільський голова Пет­ро Ос­тафійчук, - село належало колгоспу «Шлях до комунізму», який потім переназвали чесніше - «Дружба народів», бо входили в нього український Старий Вов­чи­нець із двома тисячами селян, півторатисячна румунська Баг­ри­нівка і російська Біла Криниця із сотнею мешканців (усі вони й нині в одній сільраді). А за румунським кордоном - рукою подати - Клімауц, також село російських старовірів.

Сьогодні, на жаль, у Білій Криниці навіть початкової школи немає: замало дітей. Не рятує демографічну ситуацію і семидітна сім’я священика. Але от Окса­на Дядюшка з Єнакієвого вийш­ла заміж за місцевого прикордонника. Спробувала молода сім’я пожити на Донбасі - немовля з бронхітів не вилазило. Тож повернулася назад, у цей диво-край: дитя за два тижні забуло про хвороби, а Оксана стала старовіркою Ксенією, отримала відповідальну посаду: завідувачка музею.

З музеєм пов’язують надії на пожвавлення туристичної принадності села, а відтак і на створення відповідної інфраструктури. Можливо, це змусить когось із підприємливих земляків повернутися додому. Адже, попри порожні вулиці, в Білій Криниці немає жодної покинутої садиби: навіть виїхавши в місто, тутешні мешканці доглядають батьківські обійстя. Ще б пак: тут ростуть найсолодші на Буковині ранні полуниці і найсмачніші сливи та яблука. Що, між іншим, теж цінна інформація для туристів. Хоча для них, напевно, важливіше інше: побачити, як у чужорідному оточенні впродовж століть може існувати, практично не асимілюючись із навколишнім людом, невеличка релігійно-етнічна група.

Втім, це для нас - екзотика. А для людей з Білої Криниці - просто віра, з якою вони долають простір і йдуть крізь час.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі