Сергій Дудка |
Поява перших українських туристичних фірм збігається за часом зі здобуттям Україною незалежності. Вони пройшли нелегкий шлях становлення, розвитку, а також завоювання і зміцнення своїх позицій на ринку в умовах жорсткої конкурентної боротьби. Їм довелося зазнати, як і молодій Українській державі, падінь і злетів, труднощів і радощів. Якщо Україна лише планує приєднатися до об’єднаної Європі у 2007—2010 роках, то великі вітчизняні туристичні фірми завдяки широким і стійким контактам із зарубіжними партнерами зробили мрію українця бути ближчим до цивілізованих країн цілком реальною і конкретною. Саме такою і є фірма «САМ», що відзначає нинішнього літа 10-річний ювілей. Понад 200 тисяч туристів побували за кордоном, скориставшись послугами компанії.
Зрозуміло, що досягнення рівня топ-фірми — справа не одного року роботи. Вміння думати на перспективу, аналізувати тенденції розвитку світового і вітчизняного туризму, пропонувати нові й недорогі турпродукти сприяли стійкому становищу турструктури на українському ринку. Щодо цін, то за фірмою справді закріпилася репутація недешевої, зате надійної. А з минулого року цінова політика зазнала радикальних змін. «САМ» зробила крок у бік масового туризму, знизивши ціни на тури за основними напрямами у середньому на 30%, зберігши якість послуг. Варто зазначити, що «САМ» дотримується принципу прозорості у своїй діяльності.
Нагальні проблеми розвитку туризму в Україні наш кореспондент обговорив з генеральним директором фірми «САМ» Сергієм ДУДКОЮ.
— Десять років роботи дають чудову можливість осмислити досягнуте і подумати про завтрашній день. Який момент з історії фірми найбільше запам’ятався вам?
— Було багато всякого за 10 років. І смішного, і не дуже. Обмежуся одним пам’ятним для мене епізодом. У 1993 році наша фірма організувала перший в історії незалежної України чартерний авіарейс до італійської Анкони. Тоді в ті краї наші літаки не літали. Здійснили рейс на старенькому Ан-24. Ледь вистачило палива. Італійці спеціально приїжджали до аеропорту, щоб побачити це «диво техніки». Для порівняння: на 2001 рік заплановано 250 чартерних рейсів. Наша компанія забезпечує українським туристам відпочинок і подорожі до 70 країн світу протягом календарного року.
— Як відомо, імідж України на міжнародній арені не такий високий, як нам хотілося б. Чи позначається цей негативний чинник на діяльності туркомпанії?
— Це болюче запитання. Туризм не просто залежить від ситуації в країні, а є заручником репутації власної держави. Іміджеві для держави події, як, приміром, закриття ЧАЕС, резонансні перемоги українських спортсменів на міжнародній арені, досягнення вчених — це наш актив, що стимулює інтерес іноземців до Україні. На жаль, прикладів негативного впливу набагато більше. Так, на туристичний бізнес в Україні негативно вплинула фінансова криза 1998 року в Росії, а ще сильніше — «касетний скандал». Після таких подій кількість охочих відвідати Україну різко зменшується.
Хочу звернути увагу на не завжди зрозумілі дії деяких держустанов. Мало того, що законодавство, м’яко кажучи, недосконале, так існують ще й потужні штучно створювані перешкоди. Наприклад, в’їзні візи, які продають іноземцям за $250. Адже туризм — це робочі місця, реалізація нашої продукції, надходження іноземної валюти в країну. Одне слово, процвітаюча тургалузь — запорука добробуту всього народу.
— Щоб продати турпродукт, необхідно мати підготовлений і досвідчений персонал, який вміє запропонувати цей продукт клієнтам. Як відомо, в Україні поки що існує стійкий дефіцит на фахівців у турсфері.
— З перших днів діяльності ви використовували досвід підготовки фахівців, запозичений у країнах, які сьогодні є лідерами на ринку туризму. За короткий період ми змогли створити колектив справжніх професіоналів, очолюваний досвідченими топ-менеджерами.
На підвищення професіоналізму наших співробітників ми не шкодуємо ні грошей, ні часу. Кілька разів на рік проводимо інтенсивні одноденні тренінги, у яких беруть участь усі — від керівників до менеджерів. У нашій компанії працюють не просто фахівці, а монолітна команда, об’єднана єдиною метою, чітким баченням перспектив діяльності фірми.
— Сьогодні провідні фірми світу не можуть обійтися без широкого використання високих технологій. Який рівень технологічного забезпечення у вашій фірмі?
— Дуже високий. У центральному офісі використовується понад 100 комп’ютерів останніх моделей. Усі робочі місця автоматизовані. Використання комп’ютерної техніки дало змогу скоротити до мінімуму рутинну ручну працю й водночас істотно підвищити якість операцій. Локальна мережа і сучасне програмне забезпечення, до речі, розроблене програмістами нашої фірми, дають можливість кожному зі співробітників отримати миттєвий доступ до всієї необхідної інформації, а також мати постійний зв’язок із нашими офісами в регіонах.
Потужна база даних дозволяє працювати в режимі «он-лайн». Керівник підрозділу має дані про стан справ цієї миті. Тому всі найважливіші управлінські рішення ухвалюються з урахуванням повної та достовірної інформації.
— Що, на вашу думку, варто зробити, щоб підвищити відповідальність турфірм за результати діяльності?
— Необхідно створити умови, за яких фірми не змогли б приховувати доходи і сплачували б обов’язкові податки. Для цього потрібно запровадити спецпатенти, як у багатьох країнах світу. Туристичні оператори повинні придбати річний патент — приблизно $50-100 тис. Якщо фірма сплатила такі гроші, то можна бути впевненим, що тут клієнта не ошукають.
— Що для вас як керівника фірми є головним?
— Репутація компанії. Її легше втратити, ніж завоювати.