Автомобілі-позадорожники набули великого поширення, особливо в США. Американцям, попри достатню кількість чудових автострад, подобаються ці потужні машини з прекрасною прохідністю. Особливо популярним є «Форд-Експлорер», який лише за минулий рік придбав 455 тисяч нових власників.
Однак саме з «Ескплорером» останнім часом пов’язана безліч гучних скандалів, викликаних перевертанням цього позадорожника. Загинуло понад 400 чоловік, а фірма «Форд» завалена майже трьомастами позовів. Великого резонансу набула справа Донни Бейлі, котра зажадала від «Форда» і виробника шин «Файрстоун» багатомільйонної компенсації. У результаті розриву шини її «Експлорер» на прямій і сухій дорозі перекинувся, а сама Донна до кінця життя змушена буде їздити в інвалідному візку.
Фірма «Файрстоун» уже визнала наявність заводського браку й відкликала понад 6 мільйонів своїх шин, що призведе до збитків у сотні мільйонів доларів.
Однак справа не лише в бракованих шинах. Автомобілі-позадорожники взагалі схильні перевертатися в умовах крутих поворотів на пристойній швидкості. Причина полягає у відносно вузькій колії цих машин і вищому розташуванні їхнього центру ваги.
За двома зазначеними параметрами спеціальна організація контролю безпеки автотранспорту перевірила більшість типів автомобілів. Оцінка їхньої стійкості до перевороту проводилася за п’ятибальною системою. Виявилося, що звичайні автомобілі отримали в основному по 5 балів. А от позадорожники вище 3 балів не піднялися.
Найгіршими (1 бал) є «Шевроле-Блейзер» і «Джиммі» фірми «Дженерал моторс». Згаданий «Експлорер», «Лінкольн-Навігатор» і джип «Гранд черокі» оцінені в 2 бали. «Сабурбан», «Юкон» і «Вітара» вдовольнилися 3 балами.
Однак «Форд» не збирається згортати виробництво «Експлорерів», збут яких становив 7 відсотків авторинку США. Фірма оголосила, що до 2002 року з’явиться новий «Експлорер», у якого буде ширшою колія і нижчим центр ваги. Але головне — з’явиться система повітряних подушок, які зможуть миттєво приводитися в дію спеціальними датчиками. Датчики пов’язані з електронною гіроскопічною системою і вчасно фіксуватимуть невідворотність перевороту, а за допомогою подушок ті, хто їде в машині, опиняться у своєрідному коконі, який рятує їм життя.