Усіх, хто побував останнім часом у Центральних залізничних касах, зустрічало оголошення (навожу текст без виправлень і мовою оригіналу): «Шановні пасажири! У зв’язку із різким зменшенням продажу проїзних документів у передсвяткові дні та значним збільшенням звернень пасажирів за поверненням коштів, каса повернення платежів не завжди в змозі вчасно провести розрахунок з пасажирами із за відсутності грошей. Приносимо вибачення за тимчасові незручності, непов’язані з організацією роботи кас».
Наскільки серйозно скоротився продаж квитків у нинішні передноворічні дні порівняно з попередніми роками? Чи набагато збільшилася кількість пасажирів, котрі здають тепер квитки? Які конкретно напрямки «постраждали» найбільше, як серед внутрішніх, так і міжнародних? Із цими запитаннями кореспондент «ДТ» звернулась в управління взаємодії зі ЗМІ «Укрзалізниці».
Відповідь була несподіваною: «На Ваш запит щодо наявності в продажу квитків у передсвяткові дні повідомляємо, що ситуація з продажем стабільна. Коливання попиту порівняно з відповідним періодом минулого року незначні й можуть бути зумовлені і економічною ситуацією в країні, і погодними умовами на зимових курортах (зокрема, м’якою зимою). Збільшення кількості квитків, що здаються, не спостерігається. За потреби можемо надати Вам інформацію про додаткові поїзди, які «Укрзалізниця» призначила на новорічні та різдвяні свята».
Так і не зрозумівши складного взаємозв’язку тексту згаданого вище оголошення і його трактування, попросила прокоментувати ситуацію авторитетних у сфері вітчизняного турбізнесу людей.
— Здають квитки не так люди, як спекулянти, тому що пасажиропотік справді зменшився, зокрема й на залізниці, — переконаний президент туркомпанії «ГАМАЛІЯ», голова Асоціації туроператорів України Ігор Голубаха. — Відповідно до наявної на сьогодні статистики з регіонів, обсяги продажів туроператорів зменшилися фактично на 70% на «виїзних» напрямках і приблизно на 30% — на внутрішніх. Ситуація пояснюється дуже просто: у людей побільшало проблем, до того ж значно важливіших, ніж турпоїздки. Як сказали знайомі європейці, наші клієнти присіли на гаманець. Те ж саме відбувається й у нас. Немає чіткої програми виходу країни з кризи й цілком логічно, що багато хто починає елементарно заощаджувати.
Що стосується відмов від новорічних і різдвяних турів, то про цю статистику можна буде говорити тільки в січні. Нині можу сказати таке: фактично на 50% скоротилася кількість чартерних рейсів у країни масового туризму. З п’яти задекларованих українськими туроператорами далекомагістральних програм залишилась одна — Мальдівські острови. Скасовано всі чартери в Польщу й Словаччину: туристи заощаджують, дістаються туди своїм транспортом.
У цій ситуації всім треба чітко усвідомити: досить розмов — настав час конкретних дій. Безперечно, держава не дотуватиме грошима людей на поїздки або, скажімо, авіарейси за кордон. Вона повинна створити певні умови для розвитку внутрішнього і в’їзного туризму. Для цього потрібно боротися зокрема з нововведеннями того ж таки столичного мера, котрий у десять разів підвищив тарифи на комунальні послуги для готелів, фактично поставивши їх на межу банкрутства (указ президента, який скасовує рішення столичної держадміністрації, був підписаний через день після інтерв’ю. — П.С.). Треба вести протекціоністську політику для розвитку внутрішнього туризму. Тобто зменшувати певні місцеві податки, вводити мораторій на необгрунтоване подорожчання енергоносіїв для готелів, знижувати податковий тягар на такі об’єкти, аби вони могли, своєю чергою, не підвищувати ціну, а, навпаки, — мінімізувати її. Щоб залучити зокрема й вітчизняних туристів.
— Коли не помиляюся, «Укрзалізниця» ще зовсім нещодавно доволі активно розповідала про введення додаткових поїздів на святковий період і агітувала потенційних пасажирів купувати квитки, бо вони, мовляв, закінчуються, — каже генеральний директор туристичного агентства «ОЛІМП ТРЕВЕЛ», віце-президент Туристичної асоціації України Тетяна Волошина. — А тепер, виявляється, люди масово здають квитки... Здавати квитки й не їхати в ті ж таки Карпати чи Крим, коли все вже сплачено?.. Навіть якщо люди здадуть квитки, їм же ніхто не поверне повну вартість оплаченого новорічного обслуговування. Нонсенс якийсь! Для мене це новина.
Знаю, дуже різкий спад був у «виїзників»: Новий рік продався тільки той, що був куплений у вересні — на початку жовтня. Потім були відмови — все-таки непевні часи, не дай Боже десь застрягнути... І для «горящих» путівок, наскільки мені відомо, не було ще такого поганого року, як цей.
Стосовно нас, турфірм, які працюють у сегменті в’їзного туризму, то ми уявлення не маємо, що буде наступного року. Ми не можемо реалізовувати тури, оскільки не знаємо, за яким курсом їх продавати. Ще одна проблема: підвищення тарифів на комунальні послуги для київських готелів. Якщо готелі тепер різко піднімуть ціни (адже у них теж немає іншого виходу), то, що це буде?..
— У турбізнесі є певні терміни, коли турист може без втрат відмовитися від туру, — констатує комерційний директор компанії TEZ TOUR в Україні, генеральний директор виставки «АЛТУ-ЕКСПО» Аркадій Маслов. — Та, зважаючи на те, що вже добрих два з лишком місяці тури загалом по країні продаються зовсім не так, як би цього хотілося, то валу відмов особливо й не спостерігається. Коли ж люди купують тур нині, вони в нього їдуть.
Є загальний психологічний стрес на тлі кризи. Виходити з цієї ситуації будемо, напевно, не раніше, ніж через три місяці: коли люди почнуть пристосовуватися до життя в нових умовах. Наскільки погіршиться ситуація у вітчизняному туризмі, нині прогнозувати важко. Та є інша проблема, величезний негатив якої ми відчуваємо вже тепер, — стрибки гривні відносно долара. Зовсім незрозумілі, штучні... Ну не може гривня так швидко реагувати на підвищення—зниження долара, для цього немає економічних передумов! У цій ситуації, вважаю, саме курсові стрибки стали причиною різкого падіння попиту на турпродукт.