«Заповідь туриста»:
Не беріть нічого, крім відзнятої фотографії,
не залишайте нічого, крім слідів ніг,
не марнуйте нічого, крім часу.
Сідні Шелдон. «Піски часу»
Оскільки й сама Україна в цьому плані — особлива. Країна, яка має унікальні можливості для розвитку всіх без винятку видів туризму — від гірського, лікувального до екстремального і паломницького. У сфері міжнародного туризму — поки що terra incognita.
Нерозкритий туристичний потенціал для нас, українців, — «золота жила», яка вже виявлена, розкрита, але ще не вся належним чином оцінена, крім того, через нашу бідність поки не вистачає коштів на її розробку. Планується, що в майбутньому, з урахуванням успішної реалізації програми розвитку туризму до 2010 року дохід від туристичної індустрії загалом становитиме понад 8 мільярдів доларів.
Вигода очевидна, але користь не лише в ній. Розвиток внутрішнього національного туризму сам по собі — потужний інструмент у справі формування національної самосвідомості. Причому свідомості не «шароварної», показної, що швидко приїдається, а глибинної, справжньої. Для того, щоб показати свою батьківщину з найцікавіших і найкращих боків у всьому розмаїтті ракурсів і відтінків, потрібно не лише самому знати всі ці боки, а й насамперед любити їх і пишатися ними. Тільки в такий спосіб можна донести до свідомості іноземця, чим є сучасна Україна.
Більш того, саме туризм може стати візитною карткою України, а також — запорукою миролюбства і толерантності. Він допоможе зберегти національні традиції і показати світу весь колорит українського мистецтва.
Туризм — це ще й важливий чинник виховання особистості, оскільки може задовольнити життєво важливі потреби людини в спілкуванні, враженнях і ближчому контакті з природою. Адже, пізнаючи інші країни і народи, людина самовдосконалюється, а через пізнання природи вчиться жити в гармонії з довкіллям. І тут можливості нашої країни колосальні.
Недарма українське село називають «душею України». Вже зараз, ніби відгукуючись на потребу урбанізованої людини відпочити від міської суєти, у сільській місцевості активно розвивається «зелений туризм».
Я щойно повернувся з поїздки Херсонщиною, Західною Україною і Закарпаттям. І був приємно здивований, відвідавши міжнародну виставку-ярмарок «Турєвроцентр — Закарпаття-2002», де відбулася презентація туристичних об’єктів Закарпаття. Вона проводилася на високому професійному рівні. Глава кожного райцентру представляв свій район із такою гордістю, теплотою і любов’ю до свого рідного куточка, що нестримно хотілося туди приїхати. Ця виставка, а потім ще і святкування 1000-річчя заснування міста Хотина були прикладом нашої справжньої гостинності. Участь у святкуванні Президента України — яскраве підтвердження уваги держави до цих питань. Протягом останніх років Президент видав ряд указів, направлених на розвиток туристичної сфери, останній з них «Про заходи щодо забезпечення реалізації державної політики у галузі туризму».
Ці події засвідчили, що розвиток індустрії туризму — нагальна потреба українців. А ще стали взірцем того, як можна і потрібно подавати і показувати все найкраще, що в нас є. Попереду — багато важливих справ, що потребують вирішення. Проте це лише початок довгого шляху. Шляху непростого, але, переконаний, успішного.
Адже, як любили казати в давнину греки: «Дорогу здолає той, хто йде».
Зі святом!