«Підручникотворення є прибутковою галуззю і її монополізація приносить значні кошти групам та особам, які мають доступ до управління державною власністю. Виробництво і розповсюдження навчальної літератури через систему державного замовлення стало предметом змагань видавництв, внаслідок чого замість відкритої конкуренції ідей, авторів та програм усе вирішують зв’язки, знайомства та політичні впливи», - вважають автори.
В статті наводяться конкретні приклади корупції при держзамовленні на видавництво підручників.
«Не знаючи, які підручники одержать у жовтні, листопаді або грудні, навчальні заклади не можуть організувати якісне навчання. Без згоди і вибору школи до бібліотек привозять «державні» підручники, що досить часто не відповідають профілю навчального закладу, написані не тими авторами, що у попередньому навчальному році тощо… За державні гроші в школи йшла і буде йти переважно макулатура», - наголошується в статті.
«Розв’язати цю проблему, на думку багатьох учителів і керівників системи освіти, могла б передача за прикладом інших країн, бюджетних коштів безпосередньо у школи, щоб вони могли за них закуповувати саме ті підручники, які найбільше відповідають методиці й програмі навчання. Наприклад, у Франції офіційними документами для шкіл є державні навчальні програми та коментарі до них. Саме на їх підставі розробляються підручники, а видавці діють на вільному конкурентному ринку. Закупівля літератури здійснюється навчальними закладами за бюджетні кошти. За таких умов школи не потерпають від недолугості системи державного замовлення», - вважають автори статті.
«Налагодити своєчасне забезпечення шкіл підручниками не вдавалося жодному керівництву МОН за всі роки незалежності України. Навпаки, стан справ у навчальному книговиданні лише погіршується, незважаючи на нові правила і служби. І так триватиме й надалі, поки далекі від школи чиновники вирішують, які підручники «потрібні» учням», - констатують автори.
Докладніше читайте у свіжому номері «ДТ. Україна» в статті Євгена Шестопалова та Ігора Завадського «Школи знову без підручників».