Українські мери оперують мільярдами, але мають мізерні оклади. Встановлюючи оклади мерам, уряд орієнтувався на кількість населення міст, але на практиці вона відрізняється в рази навіть в містах з однаковою кількістю населення.
«Рух ЧЕСНО» проаналізував, які зарплати отримують мери обласних центрів і хто вирішує, скільки зароблятиме менеджер, який оперує мільярдними бюджетами українських міст.
«У кожному разі рівень та умови оплати праці міського голови визначають депутати. Для цього вони користуються певними постановами Кабінету міністрів, які передбачають умови оплати праці осіб місцевого самоврядування. Зазвичай на початку каденції обраного мера депутатам пропонують проєкт рішення, де фіксують умови оплати його праці», - пишуть аналітики «ЧЕСНО» Катерина Березюк і Сергій Нікітенко у статті для читачів ZN.UA.
Основою зарплати є посадовий оклад, що становить основну, але не більшу частину заробітків мера. У квітні, наприклад, посадовий оклад мера Кропивницького Андрія Райковича становив трохи менше 11% від його заробітної плати, тоді як у Віталія Кличка - майже 87%.
Розмір окладу затверджено постановою Кабміну ще в 2006 році: мерам міст з населенням понад 1 млн осіб встановлено посадовий оклад розміром 16 940 грн, мерам міст з населенням до 180 тисяч - 15 тисяч, а всім іншим - 15 900 грн.
«Яким же чином мери українських міст, маючи одні оклади, отримують інші зарплати? Умовами оплати праці депутати зазвичай передбачають своєму мерові певні надбавки, доплати і премії», - зазначають автори.
Сюди можуть входити надбавки: за ранг посадової особи, за вислугу років, за високі досягнення у праці, за науковий ступінь, вчене звання, за знання іноземної мови. Крім цього депутати встановлюють величину щомісячної премії у відсотках від окладу. Іноді вона може становити і 100, і 300% від окладу.
До заробітної плати входять також відпускні, лікарняні, компенсації за відрядження, матеріальна допомога та інші виплати. Дуже часто мери отримують матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань (суму затверджує рада).
Як приклад формування зарплати посадовця автори пропонують розглянути мера Запоріжжя Володимира Буряка.
У грудні 2020 року депутати вирішили виплачувати йому надбавки за вислугу років у розмірі 15% посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг посадової особи місцевого самоврядування та виконання особливо важливої роботи в розмірі 50% від посадового окладу.
Один раз на рік він отримує дві матеріальні допомоги: на суму середньомісячної заробітної плати для вирішення соціально-побутових питань та на суму посадового окладу – для оздоровлення при наданні щорічної відпустки.
Крім того, за рішенням міської ради Володимир Буряк отримує премію. У квітні його зарплата становила 127,5 тисячі гривень. З них 73% - премія.
Мер Херсона Ігор Колихаєв отримує доплату за присвоєний йому 5 ранг посадової особи місцевого самоврядування, надбавку за вислугу років, якої у нього немає, адже він обраний вперше. Тому в квітні 2021 року він отримав 14,5 тисячі гривень, з яких надбавки становили 3,5%, а відпускні - 16,6%.
Приблизно така ж ситуація у мера Одеси Геннадія Труханова, який отримав в квітні 23,4 тисячі грн, з яких 27,25% становили надбавки.
«Премій ці мери не отримували. Як і мери Львова, Житомира та Києва. Водночас у мерів Хмельницького, Чернівців, Рівного, Ужгорода, Полтави та Луцька премії становлять половину зарплати», додають автори.
Надбавку за високі досягнення у праці або виконання особливо важливої роботи отримують мери Львова, Хмельницького, Чернівців, Житомира, Рівного та Кропивницького (8-9 тисяч). Мер Ужгорода отримує трохи більше 10 тисяч, а мери Чернігова та Рівного - по 17,5 і 15,6 тисяч відповідно.
Також деякі міські голови отримують доплату за доступ до державної таємниці - суми від 722 до 1590 грн на місяць отримують мери Львова, Миколаєва, Чернігова, Чернівців, Кропивницького, Ужгорода та Черкас (хоча рік тому СБУ позбавила Анатолія Бондаренка доступу до держтаємниці).
«До якихось реальних досягнень, таких як якість сервісу і послуг в містах, заробітна плата мерів зазвичай не прив'язується. (...) Очевидно, що більшість доплат і премій - можливість збільшити скромну зарплату мера, і тому депутатам доводиться платити йому не за нормальну роботу, а за «інтенсивність і секретність», - підсумовують автори.
Хто вирішує, скільки платити мерам? Чому їх заробітні плати відрізняються в рази, і мер маленького міста може отримувати більше, ніж управлінець в мегаполісі? Що має превалювати - оклад або премії з надбавками? Як може вирішити проблему закон про службу в органах місцевого самоврядування і чому його досі не прийнято? Читайте в статті Катерини Березюк та Сергія Нікітенка «Українські мери оперують мільярдами, але мають мізерні оклади» у ZN.UA.