Ось уже четвертий рік українським чиновникам заборонено купувати службові автомобілі. Криза. Вони їх і не купують. Новинки німецької бронетехніки з’являються самі собою, неймовірним магічним чином.
Останнє диво творіння сталося цього місяця. Держуправління справами виявило в себе матеріалізацію чотирьох броньованих «мерседесів» за ціною
400 тис. дол. Кожен.
Влада всерйоз затурбувалася станом душевного здоров’я свого народу. Зазвичай населення починає нервувати, фіксуючи факти, як воно це називає, несправедливості. Чиновники називають це інакше: заздрість. Але в ім’я високої мети - перемоги на виборах - було вирішено всі подразники прибрати.
Зрозуміло, що ніхто не мав наміру переставати витрачати державну скарбницю собі на втіху. Обрали менш витратний варіант: позбавити населення інформації.
Ну й, оскільки найболючіше народ реагує не на мільярдні дотації олігархам, а на прості й зрозумілі речі типу купівлі дорогих автомобілів, то почали саме з цього. Тим більше що з 2008 року в Україні діє постанова уряду, яка забороняє бюджетникам купувати предмети розкоші. Де-юре.
Де-факто, зрозуміло, все інакше. Кілька прикладів, почнемо зі свіжого. У редакцію DT.UA потрапило розпорядження Кабміну №237-р від другого квітня. Документ стислий, але цікавий. У ньому уряд зобов’язав передати Держуправлінню справами чотири конфіcкованих митницею Mercedes-Benz S-600 Guard. Судячи з кузовних номерів, усі вони 2008 року. У зв’язку з чим коштують набагато дешевше, ніж нові, - всього від 350 тис. до 500 тис. доларів.
Не замислюватимемося над тим, у яких хлопців конфісковано кавалькаду броньованих лімузинів. Напевно, не в рознощиків піци. Також не будемо розмірковувати про повернення класичної схеми легалізації машин через псевдоконфіскацію. Цікавіше інше: чому розпорядження Кабміну не тільки не опубліковане, а й не засвічений його номер? Відповідь знайшлася швидко. На прохання DT.UA надати текст розпорядження секретаріат Кабміну відповів відмовою, мотивувавши тим, що «згідно з законодавством, текст розпорядження віднесено до категорії інформації з обмеженим доступом».
Оскільки такі обмеження регулює Закон «Про доступ до публічної інформації», ми звернулися до спеціалістів. Юриста Інституту масової інформації Романа Головенка відповідь Кабміну не здивувала: «Текст цього розпорядження мав бути опублікований на сайті КМУ. До цього його зобов’язує п. 2 ч. 1 ст. 15 ЗУ «Про доступ до публічної інформації». Але Кабінет міністрів постійно порушує зазначену норму, не оприлюднюючи більшості прийнятих ним актів. Відмова надати копії розпорядження видається необґрунтованою, оскільки інформація не може просто належати до категорії обмеженого доступу. Кабмін мусить пояснити, до якої з підкатегорій обмеженого доступу належить (службова, таємна) і чому.
Якщо в розпорядженні і є якась службова інформація, то вона все-таки має бути оприлюднена з купюрами (наприклад, коли є підстави, модель авто може не зазначатися, тільки марка, можливе вилучення номерів кузова)».
Оскільки Кабмін вирішив не уточнювати, чому він вважає інформацію про втрати бюджету на півтора мільйона доларів таємною (адже конфіскат можна було продати), довелося це зробити за нього. Ознайомившись із усіма винятками, які передбачає закон про доступ, ми знайшли пункт, що підходить до цієї справи. Звучить він так: «Шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні». Шкода тут для чиновників незаперечна. Саме тому ми й вирішили документ оприлюднити. У зв’язку з суспільним інтересом, і не тільки до Кабміну.
Адже все-таки «ДУСина» схема таємного отримання автомобілів не вирізнялася вишуканістю. Більш творчо підійшли до вирішення поставлених завдань спеціалісти з ГПУ.
У лютому «Вісник державних закупівель» повідомив про купівлю Генеральною прокуратурою якихось автомобілів на 3,6 млн. грн. При цьому супутні документи про кількість та якість авто таємничим чином кудись поділися. Щоб прояснити ситуацію, народний депутат Віктор Матчук звернувся у відомство Віктора Пшонки. Відразу ж після цього там де й слід з’явився документ, із якого стало очевидно, що ГПУ купила не півсотні «ланосів», як міг би припустити довірливий обиватель, що вірить голосінням про крайню вбогість бюджету.
Як з’ясувалося, Генпрокуратура вирішила побалувати себе вісьмома седанами Toyota Camry в найрозкішнішій комплектації «преміум» по 445 тисяч гривень за штуку. Шкіряний салон, тризонний клімат-контроль, бортовий комп’ютер доповнюють такі милі подробиці, як двигун об’ємом 3456 куб. см - найпотужніший із можливих для Camry.
Після цього в Генпрокуратуру полетів додатковий депутатський запит із проханням пояснити, яким чином удалося купити розкішні автомобілі всупереч урядовій забороні, запровадженій ще 2008 року Юлією Тимошенко. Виявилося все просто. Стара постанова діяла до 31 грудня 2011 року. А уряд Азарова продовжив її тільки на початку березня.
Тобто Генпрокуратура скористалася тимчасовою діркою, коли будь-який держорган міг собі дозволити будь-який предмет розкоші. Тобто, за буквою закону, в перші два місяці 2012 року кризи не було. А потім вона знову з’явилася. Що ж стосується духу закону, який останнім часом поширився по всій країні, то його добре відчули лісники Рівненської області, які під час цієї ж тимчасової дірки дозволили собі купити Toyota Camry. Причому дешевше, ніж прокурори.
Але тут в Азарова були нещадні. Директора й головбуха лісгоспу звільнили, а обласне начальство отримало догани. Отож клерки всієї нижчої ланки в харчовому ланцюжку влади одержали прозорий сигнал про власну значимість. На тлі найкращих людей міста.
А тепер трохи про магію. Саме з її допомогою в чиновників інколи з’являються дорогі автомобілі. Наприклад, з оголошення про проведення тендера на техобслуговування автопарку автобази Конституційного суду стало відомо, що на балансі цього держпідприємства з’явився «Мерседес» S-550, модель 2010 року. Жодного тендера на закупівлю цього автомобіля Автобаза КС не проводила. Однак автомобіль ціною не нижче
160 тис. дол. на балансі з’явився, та ще й із зазначенням, ради кого: для обслуговування голови Конституційного суду України. Нагадаємо, цю посаду 2010 року обійняв суддя з макіївським корінням Анатолій Головін.
Після оприлюднення зазначеної інформації ніхто не став її спростовувати, на відміну від історії з появою броньованого «мерседеса» в автопарку парламентському.
Про наявність там пафосного броньованого «мерина» ціною від 280 тис. дол. також стало відомо з оголошення про тендер на техобслуговування автопарку. Причому парламентська автобаза вказала навіть номер кузова автомобіля «Мерседес» S-600 Б - WDD2211761A359818 та рік випуску - 2011-й.
У цьому випадку розпочалася легка істерика. Володимир Литвин публічно заявив, що такого автомобіля в парламентському гаражі немає. Ба більше, коли дійшло до депутатського запиту від Лесі Оробець, керівник апарату ВР Валентин Зайчук повідомив, що долучення шуканого «мерседеса» у перелік парламентських членовозів було помилковим, а винного в помилці притягнуто до дисциплінарної відповідальності. Винним виявився керуючий справами апарату ВР Григорій Сітайло, якого перевели на важливішу, але менш хлібну посаду першого заступника голови секретаріату ВР, на його ж місце Зайчук провів свого управлінця.
Однак є низка причин сумніватися в щирості Литвина та Зайчука. Джерело DT.UA в парламенті підтвердило факт появи броньованого «мерседеса» в парламентському гаражі, повідомивши також про небажання Володимира Литвина використовувати пафосний автомобіль у передвиборному році. Та й чи можна уявити, що якийсь парламентський клерк міг вписати в конкурсну документацію такий складний набір цифр, що є номером кузова «мерседеса» і перебуває в «мерседесівській» базі даних VINformer?
Також велике запитання в пошуках винного. Конкурсна документація підписана начальником автобази ВР А.Нагорним. А позбавлений посади не він, а Сітайло, який здійснював загальне керівництво автобазою та іншими підрозділами апарату ВР. Тобто історією з душком скористалися для вирішення кар’єрних проблем, та аж ніяк не для встановлення істини з появою «мерседеса».
А вона може бути дуже навіть кримінальною. Тендер на закупівлю цього автомобіля у 2011 році не проводили жоден орган чи держпідприємство. Оскільки офіційна позиція ВР - відсутність такого лімузина на балансі парламентської автобази, це означає, що автомобіль могли пригнати як подарунок від приватної особи. А клерки автобази, не розібравшись із легальним статусом авто, просто визнали його офіційно своїм. Природно, розпитувати в Литвина про таку гіпотезу абсолютно марно, адже він заперечує сам факт наявності автомобіля.
Набагато простіше поспілкуватися із Сергієм Арбузовим. Цього тижня «Вісник держзакупівель» повідомив, що в автобазі Нацбанку магічно з’явилися ще два нові автомобілі: «Лексус» RX-350 і «Мерседес» GL-450 4Matic, обидва 2011 року випуску. Отож, у принципі, тем для того, щоб полютувати на телеекранах перед виборами, не бракує.
Тільки гризуть сумніви, що, крім рівненських лісників, ще хтось, як це модно тепер казати, потрапить під роздачу. Адже набагато ефективніше спрацювати за принципом «менше знаєш, краще спиш». Ну а решту доробить телевізор.