Виконання семи рекомендацій ЄС: у питанні реформи КСУ ситуація погіршується — експерти

Поділитися
Виконання семи рекомендацій ЄС: у питанні реформи КСУ ситуація погіршується — експерти © Андрій Товстиженко, DT.UA
Без верховенства права не буде членства в ЄС.

У червні 2022 року Україна отримала статус кандидата на вступ в ЄС, а з ним і низку рекомендацій, які потрібно виконати для подальшого руху до членства. У червні 2023 року очікується усна оцінка Єврокомісії прогресу України в імплементації семи єврореформ. Центр «Нова Європа» у партнерстві з низкою профільних аналітичних центрів та громадських організацій презентував незалежний моніторинг виконання Україною рекомендацій ЄС від експертів коаліції «Кандидат Check».

Зокрема, експерти оцінили прогрес у пунктах, що стосуються реформи Конституційного суду, а також реформи ВРП (Вищої ради правосуддя) та ВККС (Вищої кваліфікаційної комісії суддів).

За словами експертів, в плані реформи ВРП та ВККС все рухається досить непогано і є прогрес, принаймні з точки зору впровадження і міжнародних рекомендацій. Зокрема, допомагає й те, що цей процес почався ще в 2021 році з ухваленням відповідного законодавства, яке було компромісним, але загалом влаштовувало всіх учасників процесу.

Однак зовсім інша ситуація з Конституційним судом: експерти у новій оцінці поставили реформі КСУ 2 бали з 10, оскільки Україна у цьому питанні не просунулася вперед.

За словами співзасновника та голови правління Фундації DEJURE Михайла Жернакова, законодавче регулювання цього стає дедалі гіршим і невідповідним рекомендаціям Венеційської комісії.

17 грудня 2022 року Венеційська комісія ухвалила висновок, в якому сказала, що має бути сім членів комісії, яка відбирає суддів. При цьому, у міжнародних представників повинен бути переважний голос у випадку, якщо голоси розділяться три на три, щоб була можливість запобігти політизації процесу. ЄС також наголошував, що членів має бути сім і досі очікує змін до закону.

«На жаль, закон, який на сьогодні є чинним, він був прийнятий за три дні до пленарного засідання Венеційської комісії, де був затверджений цей висновок, і закон не враховує позицію Венеційської комісії», - сказав Жернаков.

«Тепер, що ми бачимо, то одна з речей, які не відповідають у чинному законі, це порядок голосування. Зараз є три члени міжнародні, три члени українські. І простою більшістю голосів приймаються рішення, що не відповідає висновку Венеційської комісії», - пояснив експерт.

Також він додав, що нещодавно було зареєстровано законопроект 9225, в якому також не передбачається сьомий член, зате змінюється правило голосування.

«І тепер для того, щоб кандидат пройшов далі, за критерієм компетентності йому треба отримати 5 голосів, а не 4. Тобто після усіх дискусій реєструється законопроект, який ще погіршує ситуацію», - сказав Жернаков, додавши, що це вказує на намагання деяких політичних сил встановити контроль над складом КСУ.

«Навіть якщо станеться диво, і нам відкриють переговори про вступ, за такою формулою ми ніколи цей вступ не побачимо, тому що в нас не буде верховенства права, в нас не буде реформ. Ми ніколи не побачимо членства в ЄС, якщо не буде верховенства права», - наголосив експерт.

Він також назвав ще одну проблему. За його словами, і ЄС, і Венеційська комісія надто поблажливо ставляться до України в питанні реформи КСУ.

«Переносять симпатію до нас, як країни, яка бореться, захищає себе й інших від російської навали, на питання реформ, роблячи знижки», - заявив Жернаков, додавши, що це розмиває ініціативи самих ЄС та Венеційської комісії.

При цьому, як зазначають експерти, з боку європейських партнерів з’явилося розуміння, що реформи, навіть у часи війни, не можуть послаблюватися.

Як припинити роками реформувати судову систему вхолосту і нарешті отримати результат? Чому конкурсний відбір до Вищої кваліфікаційної комісії суддів став тригером, який загострив протистояння в суддівській спільноті? Чи стали міжнародні експерти рятівною пігулкою у конкурсах до вищих органів судової влади і не тільки? Чому судді не хочуть говорити про проблеми всередині системи, масово йдуть у відставку та ігнорують конкурси у ключові інституції судової системи?

Ці питання редактор відділу політики Інна Ведернікова ставила голові Конкурсної комісії з добору кандидатів на посади членів ВККС судді Верховного  Івану Міщенку, а також її члену зі складу міжнародних експертів Роберту Брукхейсену — колишньому прокурору з Нідерландів, який спеціалізувався на справах, пов’язаних з корупцією. Детальніше читайте в матеріалі «Ефект плацебо. Що не так із судовою реформою».

Поділитися
Дивіться спецтему:
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі