Два роки тому Верховна Рада ухвалила закон № 5068 щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів ВРП. При цьому службу дисциплінарних інспекторів так і не вдалося сформувати. І от через два роки, як повідомив «слуга народу» Сергій Демченко, у парламенті ініціюють новий законопроєкт, який нібито має відновити розгляд справ щодо дисциплінарної відповідальності суддів та запуску роботи Служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя.
За даними ZN.UA, ініціаторами виступають члени Комітету з питань правової політики. Як повідомив Демченко, новий законопроєкт передбачає:
- до моменту створення Служби інспекторів ВРП, повноваження інспекторів виконуватимуть члени Дисциплінарної палати – доповідачі, визначені автоматизованим розподілом;
- ВРП має оголосити конкурс на посади інспекторів протягом двох місяців з дня набрання чинності цим Законом. Служба вважатиметься створеною за умови заповнення 2/3 посад;
- категорія державної служби інспекторів підіймається з «В» до «Б» для того, щоб збільшити їх посадовий оклад (з 18 до 34 тис. грн.);
- уточнення кваліфікаційних вимог до інспекторів: особа повинна мати стаж на посаді судді сім років, або адвоката/прокурора – 10.
- вимогу про загальний стаж у сфері права 15 років пропонується прибрати;
- попри воєнний стан, інспектори призначатимуться за конкурсом, який має проводити ВРП.
Що стосується чинного закону №5068, то вже в момент його ухвалення було зрозуміло, що одна з найважливіших функцій Вищої ради правосуддя не працюватиме через те, що в Україні просто немає юристів, які б відповідали вимогам, встановленим законом. Адже згідно з чинним документом, майбутні інспектори повинні мати стаж професійної діяльності у сфері права не менше 15 років, з яких не менше восьми років сукупного стажу роботи на посадах судді, прокурора, адвоката.
ZN.UA з'ясувало причини та наслідки блокування дисциплінарних комісій ВРП та одразу попередило про це читачів і владу.
На додаток, 22 лютого, за дві доби до початку повномасштабного вторгнення 10 членів ВРП подали у відставку, що призвело до зупинки робити конституційного органу практично на рік. Важливо і те, що вже 30 місяців не працює Вища кваліфікаційна комісія суддів України (ВККС).
Таким чином, ВККС, не здійснює повноваження кваліфікаційного оцінювання суддів, а ВРП не здійснює дисциплінарні процедури щодо суддів, які порушують закон або Кодекс суддівської етики. На цей момент в секретаріаті ВРП накопичилося майже 10 тисяч нерозглянутих скарг на дії суддів, що, неконтрольовано збільшує корупційні ризики в судовій системі та призводить до безкарності «поганих» суддів. Члени ВРП (яка лише два місяці тому відновила свою роботу в повноважному складі після річної перерви) і, навіть, двоє з них, рік тому призначених Верховною Радою, не здійснюють приблизно 70% навантаження, передбаченого законом.
У 2020–2022 роках влада позбулася найзапекліших ворогів судової реформи з числа політичних кар'єристів, корупціонерів та ворогів незалежності. Якщо захистити судову реформу вдасться ще й від популістів і знайти необхідні кошти для фінансування, то вже у 2023 році можна буде побачити позитивні структурні результати. Про результати та майбутнє судової реформи читайте в статті кандидата юридичних наук, адвоката Сергія Козьякова «Підсумки-2022. Поворот від державного популізму до прагматики стосовно суду та суддів».