ZN.UA з'ясувало причини та наслідки блокування дисциплінарних комісій ВРП

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
ZN.UA з'ясувало причини та наслідки блокування дисциплінарних комісій ВРП
Президентський законопроєкт з самого початку не передбачав перехідного періоду, а профільний комітет ВР не вирішив цієї проблеми.  

Як напередодні писало ZN.UA, було призупинено розподіл між членами Вищої ради правосуддя (ВРП) дисциплінарних скарг, а також скарг на рішення про залучення до дисциплінарної відповідальності судів чи прокурорів.

Джерело ZN.UA у судовій системі повідомило, що причина нібито у поправці, яку відхилив профільний комітет, але депутати згодом проголосували в залі.

Депутати повідомляють, що норму, що ухвалено, запропонувала безпосередньо у залі ВР автор поправки Радіна. Та депутати СН отримали команду голосувати.                                

"Якщо це так, то це чиста та спланована провокація або кричущий непрофесіоналізм, — коментує джерело ZN.UA в вищих судових колах,  — Інспектори - це висококласні фахівці, які є професіоналами в усіх чотирьох видах судового процесу і носіями генетичної пам'яті в дисциплінарних процедурах. Позбавитися тих, хто є інспекторами зараз, та набрати нових - недосвідчених- лише десь через рік, означає нульовий рівень державного мислення ініціатора цієї ідеї. Судді-порушники протягом мінімум року будуть безкарними.

Прихильники Радіної будуть говорити, що ВРП жахливий і що вони жахливо здійснюють дисциплінарну процедуру.
Це правда. Але Верховна Рада теж жахлива. І теж жахливо виконує свою роботу. Але проте законодавчий процес не зупиняють на рік?".

Адже дисциплінарна  процедура ВРП, яка є ключовою,  на цей час буде паралізована.

"До того ж, відповідно до вимог закону суддею зараз можна стати в 30 років, а за новими вимогами до майбутніх дисциплінарних інспекторів можна стати років у 40. До того ж попрацювавши на посадах судді, прокурора та адвоката сукупно. Юристів з таким сукупним 15 річним стажем ще потрібно знайти".

Ознайомитися з перебігом голосування можна за посиланнями: поіменне голосування першої поправки 733, голосування закону в цілому.   

В той же час Галина Чижик, юристка Центру протидії коруцпції, прокоментувала ситуацію, що склалася. Експертка акцентувала увагу на тому, що у законопроекті Зеленського напочатку існувала проблема перехідного періоду, яку, нажаль, не вирішив й профільний комітет ВР. Але на думку експертки іншого виходу, як проголосувати поправку, не було.  

"5 серпня набув чинності закон про реформу Вищої ради правосуддя (№ 1635-IX). Цей закон передбачає, що дисциплінарних інспекторів, які мають розглядати скарги на суддів, мають відібрати на новому відкритому конкурсі. Це означає, що допоки такі інспектори не будуть відібрані, розгляд дисциплінарних справ поставлено на паузу.

Внаслідок цього деякі судді можуть уникнути покарання за порушення, адже поки здійснюватиметься відбір дисциплінарних інспекторів, сплинуть строки притягнення суддів до відповідальності. Проблеми можна було уникнути, доповнивши закон положенням про те, що допоки не запрацює нова служба інспекторів, розгляд дисциплінарних справ відбувається за старими правилами. Однак Комітет з питань правової політики, очолюваний депутатом Андрієм Костіним,  який готував законопроєкт до другого читання, нічого не зробив для вирішення цієї проблеми.

Поправка №733 авторства Анастасії Радіної, яку депутати підтримали більшістю голосів в пленарній залі, аж ніяк не є причиною зупинки розгляду дисциплінарних проваджень. Навіть якби депутати не підтримали цю поправку, ситуація б не змінилась, адже розгляд дисциплінарних справ не може здійснюватись, допоки не відберуть нових дисциплінарних інспекторів.

Поправка №733, навпаки, гарантує якість та доброчесність майбутніх дисциплінарних інспекторів, адже передбачає, що рішення щодо їх призначення прийматиме оновлена Вища рада правосуддя. На цьому наполягали експерти Венеційської комісії у висновку щодо законопроєкту (пункт 76 Висновка). Справді, це положення може ще на кілька місяців відтермінувати розгляд дисциплінарних справ. Однак в будь-якому разі розгляд дисциплінарних справ було б  зупинено, і комітет,  знаючи про існування цієї проблеми, не доповнив законопроєкт положенням, яке б усунуло проблему.

Примітно, що і сама ВРП в жодній із своїх публічний заяв щодо законопроєкту не закликала народних депутатів вирішити цю проблему". 

Як писало ZN.UA, протягом перших шести місяців 2021 до ВРП надійшло 5954 скарги щодо дисциплінарного проступку судді. Протягом цього періоду Дисциплінарні палати та члени ВРП повністю завершили розгляд 6134 дисциплінарних скарг, включаючи ті, що надійшли в попередні роки. За підсумком їх розгляду прийнято 53 рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності 61 судді.

Детальніше про судову реформу в Україні читайте в статті "Суд іде: коли запрацює судова реформа, і що може піти не так"

 

 

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі