Суд іде: коли запрацює судова реформа, і що може піти не так

16 липня, 2021, 13:00 Роздрукувати
Відправити
Відправити

Розглядаємо кілька можливих сценаріїв розвитку подій

Цього тижня парламент ухвалив два законопроєкти щодо судової реформи.

Перший (№3711-д) стосується формування нової Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС) — «відділу кадрів» судової влади. Другий (№5068) постановляє очистити від недоброчесних членів Вищу раду правосуддя (ВРП) — «раду директорів» українського судочинства.

ВККС проводить конкурси на суддівські посади (а їх, за даними Державної судової адміністрації, близько 2000 вакантних) і має закінчити кваліфікаційне оцінювання — перевірку українських суддів на профпридатність. ВРП приймає остаточні рішення щодо призначення, просування по кар'єрі, покарань та звільнень усіх суддів в Україні, крім суддів КСУ. Також без дозволу ВРП суддю неможливо заарештувати або бодай примусово доставити до суду, чим активно користуються сумнозвісний голова ОАСК Павло Вовк та інші недоброчесні судді.

Разом ці два органи мають повний вплив на діяльність судів в Україні і часто ним зловживають. Попередня кваліфкомісія суддів провалила суддівську переатестацію і пропустила 44 недоброчесних у Верховний суд. Нинішня Вища рада правосуддя погрузла в корупційних скандалах і як може покриває недоброчесних суддів, у тому числі й фігурантів скандальних «плівок Вовка».

Як ухвалені законопроєкти вирішать ці проблеми?

Законопроєкт №3711-д регулює формування нового складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Попередній склад органу парламент розпустив ще в листопаді 2019 року, а новий не вдалося сформувати через протидію тієї ж таки ВРП.

Тому в країні неможливо було призначити суддів на понад дві тисячі вакантних посад, тож на розгляд навіть найпростіших справ громадяни чекають роками.

Нову ВККС формуватиме конкурсна комісія, до якої увійдуть три міжнародних експерти та троє суддів/суддів у відставці. При цьому вирішальну роль матимуть саме міжнародні експерти. Досвід створення Антикорсуду засвідчив, що вирішальний голос «міжнародників» дасть змогу відсіяти всіх кандидатів із сумнівною репутацією.

Конкурсна комісія має подати Вищій раді правосуддя перелік із 32 кандидатів на 16 вакантних місць у ВККС. І саме ВРП вирішуватиме, кого призначати до кадрового органу судової влади.

Сумнівна репутація самої Вищої ради правосуддя створювала ризик, що з-поміж 32 кандидатів до фінального переліку членів ВККС потраплять 16 найлояльніших, а не найдостойніших. Тому так важливо забезпечити очищення ВРП від недоброчесних членів, що й дає змогу зробити законопроєкт №5068.

Він передбачає створення Етичної ради на період шість років, до якої також входитимуть по троє суддів і міжнародних експертів, а вирішальний голос теж належатиме саме міжнародним експертам.

Етична рада перевірить чинних і майбутніх членів ВРП на доброчесність. Ті, хто перевірки не пройде, одразу усуваються з посади. Врятувати їх від звільнення може єдине: якщо з'їзди суддів, прокурорів, адвокатів та науковців, котрі призначали усунених, більшістю голосів проголосують за збереження їхніх посад упродовж трьох місяців після рішення Етичної ради.

Зібрати таємним голосуванням більшість голосів за збереження на посаді тих, кого авторитетні експерти офіційно визнали недоброчесними, не так легко. До того ж громадська й міжнародна увага до цього процесу теж дуже велика. Наприклад, реформи ВККС і ВРП недавно назвав пріоритетом №1 в Україні держсекретар США Ентоні Блінкен.

Етична рада діятиме впродовж наступних шести років і весь цей час перевірятиме на доброчесність кандидатів до ВРП. Термін повноважень члена Вищої ради правосуддя становить усього чотири роки. Таким чином, за кілька років ми отримаємо склад найвищого судового органу, повністю сформованого з вирішальним голосом незалежних міжнародних експертів, як і було з Антикорсудом.

Синхронна реформа ВРП і ВККС зможе розірвати кругову поруку в судовій владі, очистити її від суддів Майдану, хабарників та просто непрофесійних кадрів. Професійні члени ВККС і ВРП зможуть вплинути й на вирішення інших проблем у судовій владі, як-то нестача кадрів або фінансування на відправлення судових повісток.

Коли чекати змін?

Якщо президент підпише обидва законопроєкти до кінця липня, у вересні 2021 року сформують Етичну раду і конкурсну комісію для відбору ВККС.

Після цього Етична рада матиме шість місяців на перевірку доброчесності чинних членів ВРП і приблизно до березня 2022 року — на те, щоб рекомендувати їх звільнення. З’їзди суддів, прокурорів, адвокатів та правничих вишів мають за три місяці ухвалити рішення про звільнення члена ВРП або залишення його на посаді.

Якщо означені з’їзди впродовж трьох місяців не ухвалять жодного рішення, член ВРП автоматично звільняється з посади силою закону, а саме — в червні 2022-го.

Конкурс до Вищої кваліфкомісії суддів має розпочатись у вересні й триватиме приблизно півроку — до березня 2022-го. Отже, вже за рік склад головних органів у судовій владі може докорінно оновитися.

Проте повноцінні зміни в судах можна буде відчути трохи пізніше. Вища кваліфікаційна комісія муситиме завершити переатестацію близько двох тисяч суддів, які не пройшли її за попередньої каденції органу. Крім того, потрібно заповнити понад дві тисячі вакансій у судах.

Занадто високий темп оцінювань і конкурс можуть зашкодити їхній якості, тому на повноцінне оновлення суддівського корпусу доведеться зачекати кілька років. Проте реальна загроза звільнення за порушення присяги стимулюватиме суддів об'єктивніше розглядати справи та двічі подумати, чи вдаватися до традиційних схем.

Вищій раді правосуддя, втім, ніщо не заважатиме вже зараз вирішувати критичні проблеми судової влади. Це і питання одіозного ОАСК, і 55 недоброчесних суддів у Верховному суді, і нестача фінансування.

Що може піти не так?

Є декілька реальних сценаріїв, які можуть зірвати або істотно вповільнити судову реформу. Більше того, всі ці сценарії можуть відбуватись одночасно й чинити кумулятивний ефект.

Сценарій №1: оскарження законопроєктів до Конституційного суду

Цілком можливо назбирати 45 народних депутатів, котрим вигідне збереження нинішнього стану судової влади, і внести конституційне подання до КСУ, який і скасує судову реформу. Зокрема за закон не голосували фракції ОПЗЖ, «Батьківщина» та «Європейська солідарність».

Принаймні саме так і сталося з першою спробою Зеленського реформувати судову владу, — тоді Конституційний суд скасував ключові положення президентських законів.

Тому така важлива реформа КСУ, яку керівництво «Слуги народу» обіцяє на осінь, щоб забезпечити справді прозорий конкурс на посади суддів КСУ.

Сценарій №2: блокування реформи Вищою радою правосуддя

Вища рада правосуддя восени 2019 стала головним інструментом блокування першої спроби реформи Зеленського. Можна не сумніватися, що й цього разу ВРП скористається всіма доступними механізмами для протидії судовій реформі.

Вища рада правосуддя обиратиме 16 членів ВККС з-поміж 32 кандидатів, які пройдуть фільтр конкурсної комісії. Перед недоброчесною ВРП перевагу матимуть лояльніші, а не професійніші кандидати до ВККС.

Більше того, члени ВРП можуть почати вишукувати лояльних «темних конячок» серед маловідомих чинних суддів або суддів у відставці та пропонувати їм податися на конкурс до ВККС. Оскільки аналіз доброчесності відбуватиметься з допомогою відкритих джерел, перевірити кожну деталь суддівської біографії неможливо.

Щоб запобігти такому сценарію, потрібно очистити Вищу раду правосуддя від недоброчесних членів із допомогою Етичної ради до часу затвердження фінального складу ВККС.

Сценарій №3: скасування рішень Етичної ради Верховним судом

Законопроєкт №5068 передбачає, що рішення Етичної ради з міжнародними експертами може бути оскаржене з будь-яких причин до Верховного суду. У Верховному суді ці справи потраплять до Касаційного адміністративного суду, який очолює недоброчесний Михайло Смокович.

Суддя Смокович відомий тим, що був членом колегії, яка скасувала подання Вищої ради юстиції про звільнення п’яти суддів Майдану, котрі незаконно позбавляли активістів водійських прав.

Маючи висновок про недоброчесність і реальні підстави для звільнення, суддя Смокович та його колеги з Касаційного адміністративного суду, ймовірно, захочуть зберегти чинний склад Вищої ради правосуддя в обмін на збереження своїх суддівських посад у майбутньому.

Тим часом не всі члени ВРП, яких визнають недоброчесними, оскаржуватимуть такі рішення до Верховного суду через додаткову увагу громадськості й медіа до цих судових процесів, що шкодитиме їхньому публічному іміджу.

Сценарій №4: з’їзди суддів, прокурорів, адвокатів та правничих вишів залишать чинну ВРП на посадах

Залишити чинну Вищу раду правосуддя на місцях можуть і ті, хто її призначив, — делегати з’їздів. З’їзди матимуть три місяці для того, щоб зібратись і більшістю голосів підтвердити повноваження членів ВРП, навіть попри негативний висновок Етичної ради.

Як уже згадувалося, зібрати більшість голосів на з’їзді — справа нелегка, особливо з офіційним визнанням недоброчесності від міжнародних експертів. Саме тому так важливо, що народні депутати підтримали поправку №733, яка й передбачає обов’язкове підтвердження повноважень члена ВПР більшістю голосів з’їзду.

Крім того, вдалося відстояти термін повноважень Етичної ради — шість років, а повноваження члена ВРП становлять усього чотири роки. Відтак кожен майбутній член ВРП проходитиме сито міжнародних експертів, тому навіть у разі максимального саботажу з боку з’їздів за кілька років українці отримають більш якісний і доброчесний судовий орган.

Сценарій №5: конкурс до ВККС не відбудеться

Законопроєкт визначає, що конкурсна комісія має відібрати 32 кандидати до Вищої кваліфкомісії, 16 із яких має призначити ВРП, яка невідомо чи очиститься від недоброчесних на час призначення.

ВРП може відмовитися від призначення ВККС, як раніше відмовилася від делегування своїх представників до Етичної ради при ВРП. Є також ризик, що у фіналі не набереться достатньої кількості компетентних і доброчесних правників, аби виконати вимоги закону.

Тому формування нової ВККС може бути відтерміноване до завершення повторного конкурсу, а то й узагалі не відбутися.

Незважаючи на описані ризики, за останні два дні українці стали ближчими до справді незалежного суду і справедливості, ніж були будь-коли в історії країни. Колективний тиск громадянського суспільства, міжнародних партнерів і чемпіонів реформи при владі заклали базис для зміни балансу сил у судовій владі.

Ми очікуємо якнайшвидшого підписання законопроєктів президентом і уважно стежитимемо за їх імплементацією.

Більше статей Ірини Шиби та Михайла Жернакова читайте за посиланням.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl+Enter або Відправити помилку
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Текст содержит недопустимые символы
ДОБАВИТЬ КОММЕНТАРИЙ
Осталось символов: 2000
Отправить комментарий
Последний Первый Популярный Всего комментариев: 0
Показать больше комментариев
Пожалуйста выберите один или несколько пунктов (до 3 шт.) которые по Вашему мнению определяет этот коментарий.
Пожалуйста выберите один или больше пунктов
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Отмена Отправить жалобу ОК