Підхід, покладений в основу президентського законопроєкту про народовладдя, за який проголосувала Верховна Рада, сумнівний з правової точки зору і потенційно небезпечний для державності, вважає народний депутат, член парламентської фракції партії «Голос» Сергій Рахманін.
У своїй статті для читачів ZN.UA він перерахував основні слабкі місця і ризики, які містить документ. До них автор відносить наступне:
- закон наділяє народ правом приймати і скасовувати закони і їх окремі положення, тобто - правом законодавчої ініціативи. Однак згідно з Конституцією це право є тільки і народних депутатів, президента і Кабінету міністрів;
- закон обмежує Верховну Раду в праві здійснювати експертизу тексту законопроекту до винесення на референдум і його техніко-юридичне уточнення після. Тим самим порушує конституційні права парламенту як вищого законодавчого органу і суперечить рішенню КСУ та Кодексу належної практики Венеціанської комісії;
- закон дозволяє за допомогою референдуму прийняти закон без попереднього розгляду парламентськими комітетами, наукової і юридичної експертизи і узгодження з іншими законами та підзаконними актами. Це може спровокувати хаос, руйнівні наслідки якого складно спрогнозувати;
- на референдум пропонується виносити питання «загальнодержавного значення», проте в законі немає чіткого і вичерпного визначення, що це таке;
- закон передбачає ослаблення впливу Конституційного суду на референдум. КСУ - не ідеальний, але все ж робочий запобіжник від впровадження антікостітуціонних норм в українське законодавче поле.
Нагадаємо, 26 січня Верховна Рада прийняла в цілому законопроєкт №3612 "Про народовладдя через всеукраїнський референдум". Документ підтримали 255 народних депутатів: члени фракції "Слуга народу", груп "За майбутнє" і "Довіра".
Директор Київського міжнародного інституту соціології Володимир Паніотто заявив про те, що відповідний законопроект - не про народовладдя, оскільки влада зможе отримати будь-який результат, який вона захоче.
Законопроєкт містить серйозні ризики і може бути використаний для дестабілізації і підриву державних інститутів, що загрожує катастрофічним наслідками. Детальніше про зміст законопроєкту і закладених в нього ризики читайте в статті Сергія Рахманіна «Ядерна кнопка в руках кнопкодава» в ZN.UA.