Верховна Рада ухвалила в цілому закон №3612 “Про народовладдя через всеукраїнський референдум”. Документ підтримали 255 народних депутатів.
Фракції голосували таким чином:
- “Слуга народу” — 226 “за”;
- “Опозиційна платформа — За життя” — 0 “за” ;
- “Європейська солідарність” — 0 “за”;
- “Батьківщина” — 0 “за”;
- “За майбутнє” — 0 “за;
- “Довіра” — 20 “за”;
- “Голос” — 0 “за”;
- позафракційні депутати — 9 “за”.
Згідно із законом на всеукраїнський референдум можуть виноситися такі питання:
- затвердження закону про внесення змін до розділів І, ІІІ, XIII Конституції України (це "загальні засади", "вибори і референдум" та "внесення змін до Конституції");
- загальнодержавного значення;
- про зміну території України;
- про втрату чинності законом України або окремими його положеннями.
При цьому референдум щодо затвердження змін до розділу І "Загальні положення", розділу ІІІ "вибори та референдум" і розділу XIII "Внесення змін до Конституції України" Конституції України призначає президент. Також голова держави призначає референдум за народною ініціативою (якщо цього вимагають не менше 3 млн громадян, які мають право голосу). Референдум щодо зміни території України призначає Верховна Рада.
Водночас на всеукраїнський референдум не можна виносити питання:
- що суперечать положенням Конституції України, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим насамперед Загальною декларацією прав людини, Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, протоколами до неї;
- що скасовують чи обмежують конституційні права і свободи людини та громадянина й гарантії їх реалізації;
- спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету, територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі;
- щодо питань податків, бюджету, амністії;
- віднесені Конституцією України та законами до відання органів правопорядку, прокуратури чи суду.
У тексті закону йдеться про те, що Всеукраїнський референдум не може проводитися одночасно з черговими та позачерговими загальнодержавними виборами, черговими місцевими виборами. Також референдум не може призначатися чи проводитися, якщо в Україні або в окремих її місцевостях діє воєнний чи надзвичайний стан.
Водночас проводиться референдум має на основі таких загальних принципів:
- загального права голосу;
- рівного права голосу;
- прямого волевиявлення;
- вільної участі у всеукраїнському референдумі;
- добровільної участі у всеукраїнському референдумі;
- таємного голосування;
- особистого голосування;
- однократного голосування;
- публічності та відкритості процесу всеукраїнського референдуму.
Голосувати на всеукраїнському референдумі мають право громадяни України, яким на день голосування виповнилося 18 років і які не визнані у встановленому законом порядку недієздатними. Громадяни України, які мають право голосу, є виборцями.
Закон забороняє органам державної влади, органам влади АР Крим та органам місцевого самоврядування втручатися у процес референдуму. Теж саме стосується службових та посадових осіб вказаних органів.
Кожен виборець на конкретному всеукраїнському референдумі може проголосувати лише один раз і лише на одній дільниці.
Конституційність питання, яке пропонується винести на референдум, визначає Конституційний суд України за зверненням суб'єкта права на подібне звернення в порядку, встановленому законом.
Також документ передбачає розширення кола суб'єктів процесу референдуму, яких Центрвиборчком реєструє як прихильників чи опонентів питання. Такими суб'єктами можуть бути політичні партії та громадські організації.
Документ дозволяє електронні процедури під час організації та проведення всеукраїнського референдуму. У тому числі мова йде про електронне голосування. У законопроекті прописано, що питання електронних процедур у процесі референдуму буде здійснюватися в порядку, який визначить окремий закон.
Також в документі йдеться про створення автоматизованої інформаційно-аналітичної системи, яка має забезпечити електронне голосування.
Питання на всеукраїнському референдумі повинно мати чітке та зрозуміле формулювання, яке не можна тлумачити по різному. Також відповідь на питання має бути лише “так” або “ні”.
Президентський законопроєкт «Про народовладдя через всеукраїнський референдум» Верховна Рада прийняла в першому читанні 18 червня.
13 травня 2020 голова Верховної Ради направив запит про оцінку Венеціанською комісією проєкту Закону України «Про всеукраїнський референдум». У жовтні минулого року парламент отримав загальний висновок Венеціанської комісії та Бюро ОБСЄ з демократичних інститутів і прав людини (БДІПЛ).
Раніше директор Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) Володимир Паніотто заявив про те, що відповідний законопроект – не про народовладдя, оскільки влада зможе отримати будь-який результат, який вона захоче.
Зазначимо, що у 2018 році Конституційний суд України визнав таким, що не відповідає Основному закону, прийнятий за часів Віктора Януковича закон «Про всеукраїнський референдум». Керуючись ним, про свою "незалежність" заявили проросійські квазіреспубліки "Л-ДНР" на сході України.