Автори законопроекту про референдум,що вже підтримала Верховна Рада, пропонують виносити на всенародне голосування «питання загальнодержавного значення». Однак чіткого і однозначного визначення, що це таке, в тексті документа немає.
«Що це - толком не знає ніхто. У статті 19 була зроблена безпорадна (або єзуїтська?) спроба сформулювати критерії - «питання, рішення якого впливає на долю всього Українського народу» та має загальносуспільній Інтерес». Три спритних юристи за три години вам будь-яке питання переконливо обґрунтують як «загальносуспільне». Не причепишся», - пише народний депутат, член фракції партії «Голос» Сергій Рахманін у своїй статті для читачів ZN.UA.
Політик констатує, що «обов'язковий принцип правової визначеності, про який багато разів нагадував у своїх рішеннях Конституційний суд (у різні каденції), тут цілком очевидно порушено».
«За винятком рідкісних обмежень (і так прописаних у Конституції) виносити на референдум можна, по суті, що завгодно», - зазначає Рахманін, підкреслюючи, що ця норма містить серйозні ризики, і може бути використана для дестабілізації держави. Так як після успішного голосування, рішення референдуму стає нормою прямої дії, яка не вимагає підтвердження від інших державних органів.
«Розшифруємо можливі ризики. Відверто неконституційні мінські угоди не є правовим актом, не є юридично зобов'язуючими. Але за великого бажання можна висмикнути з них практично будь-яке положення, винісши його на референдум як таке, що має «загальносуспільній Інтерес». І все. Більш того, навіть якщо хтось схаменеться, може виявитися трохи запізно. Стаття 4 закону передбачає, що рішення, прийняте на референдумі, можна змінити тільки іншим рішенням референдуму. І не раніше, ніж через три роки», - резюмує Рахманін.
Нагадаємо, 26 січня Верховна Рада прийняла в цілому законопроєкт №3612 "Про народовладдя через всеукраїнський референдум". Документ підтримали 255 народних депутатів: члени фракції "Слуга народу", груп "За майбутнє" і "Довіра".
Директор Київського міжнародного інституту соціології Володимир Паніотто заявив про те, що відповідний законопроект - не про народовладдя, оскільки влада зможе отримати будь-який результат, який вона захоче.
Законопроєкт містить серйозні ризики і може бути використаний для дестабілізації і підриву державних інститутів, що загрожує катастрофічним наслідками. Детальніше про зміст законопроєкту і закладених в нього ризики читайте в статті Сергія Рахманіна «Ядерна кнопка в руках кнопкодава» в ZN.UA.