Кордон: якою ціною?

Поділитися
Російська дипломатія передала українській стороні свої пропозиції щодо делімітації. Згода на чимало пропозицій росіян означає не тільки прямі економічні втрати для нашої країни, а й порушення міжнародної конвенції з морського права.

Поставивши перед собою мету оформити кордони з усіма сусідніми країнами, Київ із самого початку зіштовхнувся з серйозними перешкодами. З різних причин Кишинів, Мінськ, Москва не поспішали розкреслювати карти і встановлювати прикордонні стовпчики. Лише останніми роками намітилися певні зрушення. Зокрема й на російському напрямку, де розпочався процес демаркації, тобто проведення лінії державного кордону на місцевості з позначенням її спеціальними знаками. Робота йде більш-менш успішно. Наші співрозмовники, близькі до переговорного процесу, впевнені, що нинішнього року встановлять перший прикордонний знак - у Чернігівській області на стику кордонів України, Білорусі та Росії. Можливо, до кінця року встановлять ще кілька стовпчиків.

А ось із делімітацією Азовського та Чорного морів і Керченської протоки все значно складніше. Адже на кону - контроль над Керч-Єнікальським каналом, єдиним водним шляхом із Чорного моря в порти Волго-Донського басейну, а також нафтогазовими родовищами в Азовському і Чорному морях.

Виступаючи першого вересня в МДІМВ, міністр закордонних справ РФ Сергій Лавров заявив, що Росія й Україна поки що не змогли остаточно домовитися про кордон у Чорному та Азовському морях і Керченській протоці, хоча і є принципове розуміння з деяких аспектів. «Нічого, на жаль, не підписано», - підкреслив пан Лавров. Як же ця оцінка відрізняється від настроїв піврічної давності! Тоді російський міністр казав, що Київ і Москва досягли розуміння в питанні азовсько-керченського врегулювання, і переговорний процес близький до завершення. То що ж відбувається на українсько-російських переговорах з розмежування морських просторів і Керченської протоки?

З самого початку переговорів позиція наших дипломатів полягала в тому, що адміністративний кордон у Керченській протоці існував з радянських часів, а Керч-Єнікальський канал, який стоїть на балансі Керченського порту, перебуває в українській частині акваторії й належить Україні. Росіяни ж претендують на частину каналу й відмовляються визнати наявність адміністративної лінії. Тому на Смоленській-Сінній площі пропонують усілякі варіанти, котрі б дозволили Кремлю взяти контроль над каналом.

Наприкінці минулого року російська дипломатія передала українській стороні свої пропозиції щодо делімітації. Деякі члени української делегації в розмові з автором цих рядків у лютому оцінювали їх як прийнятні - «координати лінії кордону, запропоновані росіянами, лише трохи відрізняються від української версії». Втім, конкретні деталі російських пропозицій не розкривалися. Але у своїх публічних заявах українські та російські чиновники прямо випромінювали оптимізм.

Деякі співрозмовники DT.UA навіть запевняють, що, мовляв, під час липневої зустрічі Віктора Януковича і Володимира Путіна в Криму планувалося підписати угоду про розмежування Азовського та Чорного морів і Керченської протоки. Однак цього чомусь не сталося. Прийняли тільки загальну заяву президентів, у якій знову йшлося про необхідність створити спільну українсько-російську корпорацію з управління Керч-Єнікальським каналом. «Росіяни бояться, що українці їх обдурять», - так пояснював ситуацію один із наших високопоставлених співрозмовників з українського зовнішньополітичного відомства.

Річ у тому, що проблема розмежування морських просторів передбачає пакетне рішення: Москва йде на делімітацію, а Київ, своєю чергою, погоджується на модернізацію Чорноморського флоту Росії, базованого в Криму. «Це ідея Костянтина Грищенка, яку схвалив президент», - стверджує високопоставлений український дипломат. Передбачалося, що від такої пропозиції Москва просто не зможе відмовитися. Адже ЧФ для Росії в цілому і Путіна зокрема - ностальгічний символ великої держави, демонстрація російської присутності в регіоні. А без модернізації флот перетворюється на базу іржавого брухту кораблів. При цьому українська сторона хотіла б розвести в часі підписання цих двох документів: спочатку має бути завізована угода з делімітації морських просторів і Керченської протоки, а вже після цього Київ виконає свою обіцянку й дасть добро на модернізацію флоту в Криму. Такий варіант із самого початку не влаштовував росіян, які побоюються, що українці не виконають своєї частини домовленостей.

Не можна виключати, що проблема делімітації морських просторів і Керченської протоки входить до ширшого пакета, який включає в себе і газове питання, і модернізацію флоту…

Та чи такі вже хороші пропозиції, зроблені росіянами наприкінці 2011-го? DT.UA стали відомі деталі російського варіанту розмежування морських просторів. Отож, кордон проходитиме не по Керч-Єнікальскому каналу, як попередньо хотіла Москва: він залишається українським. Але наші північно-східні сусіди пропонують розмежувати Керченську протоку таким чином, аби частини каналу в районах Азовського і Чорного морів були на російській ділянці акваторії. Далі, російська дипломатія пропонує змістити вихід із Керченської протоки в Азовському та Чорному морях у бік України. Нарешті, пропонується створити спільну корпорацію з використання Керч-Єнікальського каналу. При цьому російські дипломати обстоюють позицію, що створення спільної корпорації та підписання угоди про делімітацію має відбутися одночасно. У Києві ж проти такого підходу. Тут виступають за те, що спочатку слід оформити кордони і тільки потім створювати СП.

Будь-які переговори - це пошук компромісу. Але він не повинен суперечити національним інтересам. А що означають ці російські пропозиції для України? Деякі спеціалісти вважають, що на такі умови Україна могла б погодитися років п’ятнадцять тому, але не тепер. Так, Україна отримує кордон. І Керч-Єнікальський канал повністю перебуватиме на українській частині протоки. Але, по-перше, Росія здобуває в Керченській протоці право контролю над входом і виходом практично всіх суден. І якщо угода 2003-го, яка дозволяла Москві блокувати вхід в Азовське море військових кораблів третіх країн, давала росіянам ключ від каналу й протоки, то у разі прийняття українцями їхніх пропозицій Кремль отримує у свою власність самі «двері».

По-друге, розмежування Азовського та Чорного морів за російським варіантом означає для України, фактично, відмову від погодженого раніше принципу серединної лінії. Для Києва це не тільки серйозні територіальні втрати. Так, у районі лінії кордону в Чорному морі, пропонованої українською стороною, міститься досить добре розвідана газоносна площа Палласа. Росіяни також не проти розробляти це родовище. Їхній варіант передбачає, що кордон буде відсунуто на дві морські милі у бік України. Тоді українські права на це родовище стають більш сумнівними. А в умовах, коли Київ намагається зменшити свою енергетичну залежність від Москви, втрата площі Палласа буде досить відчутним ударом для нашої країни.

По-третє, хоч майбутня корпорація й називатиметься «спільною українсько-російською», фактично вона буде російською: росіяни знайдуть тисячу лазівок, щоб витіснити українську сторону з цього СП і самим збирати лоцманські збори, не передаючи їх Києву. Передача ж прав контролю над судноплавством означає не тільки втрату значної частини лоцманських зборів для Керченського порту, а й обмеження суверенітету нашої країни над власною територією. Крім того, якщо спільна корпорація відповідає за режим судноплавства в Керч-Єнікальському каналі, то за безпеку плавання в районі каналу, відповідно до міжнародного права, відповідальність лежить на Україні.

Можливо, в російських пропозиціях є й інші «міни», про які ми поки що не знаємо.

Очевидно, після того, як у Києві уважно вивчили текст російських пропозицій, у багатьох чиновників ейфорії поменшало. Адже згода на чимало пропозицій росіян означає не тільки прямі економічні втрати для нашої країни, а й порушення міжнародної конвенції з морського права, Конституції, директив президента, які, до речі, підписані ще Віктором Ющенком. Це все - кримінально-карні статті. Чи замислюються над своєю персональною відповідальністю українські дипломати, відповідальні за переговори щодо делімітації морських просторів, - Костянтин Грищенко, Руслан Демченко, Віктор Кирик? Очевидно, інстинкт самозбереження все-таки спрацьовує в чиновників, оскільки угоду ще не підписано Києвом, а російські пропозиції досі проходять експертизу в українських міністерствах та відомствах.

Однак страх кари не знімає дилеми, яка стоїть перед Києвом: провести кордон за будь-яку ціну, хай навіть із порушенням законодавства та втратою частини суверенітету, - чи жорстко обстоювати свою позицію при дотриманні норм міжнародного права і Конституції України?

Але, як у нас уже бувало неодноразово, проблему делімітації можуть вирішити в кулуарах президентських палаців, коли політики, не замислюючись над наслідками для держави, готові жертвувати стратегічними інтересами країни заради власних негайних вигод.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі