Понад 1000 великих компаній пообіцяли залишити Росію після того, як Владімір Путін розпочав свою нищівну війну в Україні, однак експерти звинувачують деякі відомі фірми в порушенні своїх же заяв, пише CNN.
Попри обіцянки і вихід з російського ринку близько тисячі компаній, деякі все ж не поспішають виконувати обіцянки. Цей безпрецедентний вихід корпорацій, який підтримував і описував професор Єльського університету Джефф Зонненфельд, завдав серйозного фінансового та символічного удару Москві та російській економіці.
Зараз, коли жорстока війна Росії в Україні перевалила за 500-денний рубіж, Зонненфельд і його команда називають і ганьблять безліч компаній, які вони звинувачують у порушенні своїх обіцянок залишити або принаймні різко скоротити свою присутність у Росії. Йдеться, зокрема, про такі відомі компанії, як Heineken, Unilever, Philip Morris і Oreo Mondelez.
Дослідження Єльського університету ґрунтується на викривачах, експертах на місцях, студентах, які працюють у Росії, корпоративних документах і повідомленнях ЗМІ.
«Ці компанії порушують свої обіцянки. Вони функціонують як спекулянти часів війни. Це більше ніж розчаровує. Це ганебно і неетично», — сказав Зонненфельд у коментарі виданню.
Зонненфельд, який виступив із доповіддю у Конгресі щодо компаній, які залишають Росію, не звинувачує ці корпорації в порушенні закону. Натомість він стверджує, що, залишаючись у Росії, вони порушують моральний кодекс і водночас «самоспалюють власні бренди».
«Споживачі повинні усвідомити, що, підтримуючи ці компанії, вони схвалюють те, що підживлює військову машину Путіна», — сказав він.
«Прихована підтримка режиму Путіна»
За словами Зонненфельда, яскравим представником цієї проблеми є популярний голландський пивоварний гігант Heineken.
У березні 2022 року, лише через місяць після вторгнення в Україну, Heineken отримав схвалення за обіцянку залишити Росію. Єльський університет у своїй системі показників відносин компаній з Росією навіть поставив Heineken найвищу оцінку «А», зарезервовану для компаній, які повністю розривають відносини з країною,
Однак через 16 місяців Heineken, за даними Yale University, все ще має сім пивоварень і 1800 співробітників у Росії. Компанія за цей час також випустила серію нових брендів у Росії, поглинаючи частку ринку через відтік інших великих брендів.
«Вони не просто не виходять. Вони подвоюють потужності та прибутки», — говорить Стівен Тіан, директор з досліджень Єльського інституту лідерства.
Зараз Єльський університет знизив рейтинг Heineken до «D», наголосивши, що компанія «продовжує зволікати з фактичним виходом, прикриваючись тим, що вона очікує дозволів російських регуляторних органів для її продажу».
Навпаки, інші великі компанії, включаючи BP і ExxonMobil, пішли на невигідні угоди, щоб виконати свої зобов’язання щодо виходу з Росії.
«Це не що інше, як інституційна інерція чи ідеологічна нахабність. Сьогодні це є демонстрацією прихованої підтримки режиму Путіна», — говорить Зонненфельд.
У заяві для CNN речник Heineken назвав війну в Україні «жахливою людською трагедією» і заявив, що компанія «прагне залишити Росію». Компанія Heineken заявила, що припинила продаж бренду Heineken у Росії та знайшла потенційного покупця свого російського бізнесу. Однак ця потенційна угода, подана російській владі в квітні 2023 року, досі очікує на схвалення регулятора, повідомила компанія.
«Ми очікуємо значних фінансових збитків для компанії Heineken. Операції на місцевому рівні тривають, щоб організація могла надавати персоналу засоби для існування, уникнувши банкрутства чи націоналізації», — йдеться в заяві Heineken.
Морозиво Unilever і снеки Mondelez
У березні 2022 року гігант закусок і цукерок Mondelez пообіцяв скоротити «всі неосновні види діяльності в Росії, одночасно допомагаючи підтримувати безперервність поставок продуктів харчування». Mondelez заявив, що зосередить свою діяльність на «базових пропозиціях».
Однак компанія Mondelez, яка виготовляє печиво Oreo, крекери Triscuit і снеки Nabisco, зізнається, що в Росії все ще працюють три тисячі людей. Дослідження Єльського університету стверджує, що Mondelez не демонструє «жодних відчутних ознак руху до виходу» і продовжує вести бізнес у Росії навіть попри бойкоти з боку європейських магазинів та інших компаній, які відмовляються замовляти продукцію компанії.
Mondelez не відповіла на запит про коментарі, однак у заяві минулого місяця компанія наголосила, що скоротила свою діяльність і призупинила запуск продуктів та витрати на рекламу в Росії.
Unilever, компанія, що є виробником мила Dove, морозива Ben & Jerry's і чаю Lipton, пообіцяла продавати в Росію лише товари першої необхідності.
Тим не менш, за словами команди Зонненфельда, Unilever все ще продає морозиво Cornetto та інші споживчі товари в Росії.
Unilever відмовилась від коментарів і послалась на лютневу заяву, в якій компанія заявила, що продовжує «засуджувати війну в Україні як жорстокий і безглуздий акт російської держави», але пояснила, що залишити Росію «непросто» без передачі активів уряд або заподіяння шкоди співробітникам.
Організація Moral Rating Agency, яка відстежує обіцянки компаній залишити Росію, оцінює, що підтримка Unilever російської економіки становить приблизно 712 мільйонів доларів на рік.
«Брусок мила Dove починає виглядати досить брудним, коли його виробляється достатньо, щоб купити російський танк», — заявив Марк Діксон, засновник агентства Moral Rating Agency, у заяві минулого тижня.
Nestle, WeWork і Philip Morris
Подібно до Unilever і Mondelez, Nestle також торік пообіцяла продавати в Росії лише продукти першої необхідності, зокрема дитячі суміші.
Проте дослідники Єльського університету виявили, що виробник батончиків Kit Kat, розчинної кави Nescafe і Purina все ще продає в Росії корми для домашніх тварин, шоколадні батончики та інші товари не першої необхідності.
Nestle не відповіла на запит про коментарі.
Незважаючи на обіцянку вийти з Росії в березні 2022 року, гігант коворкінгу WeWork все ще дозволяє користувачам бронювати робочі місця в Москві.
У заяві для CNN представник WeWork сказав, що компанія все ще має «серйозні наміри припинити діяльність у Росії», додавши, що знаходиться на «останній стадії планів з вилучення».
Тютюновий гігант Philip Morris минулого року заявив, що наполегливо працює над виходом з Росії. Однак сьогодні Philip Morris є однією з найбільших транснаціональних корпорацій, що залишилися в Росії, з активами, які оцінюються в 2,5 мільярда доларів, включаючи кілька заводів.
У коментарі для CNN представник Philip Morris сказав, що «ситуація є складною», і компанія «обмежена нещодавніми регуляторними розробками в Росії, включаючи обмежувальні умови, які повинні бути виконані для того, щоб будь-яка операція з продажу була схвалена владою, а також обмеження що є наслідками міжнародних санкцій».
Мережі швидкого харчування все ще в Росії
Кілька американських мереж швидкого обслуговування все ще працюють у Росії, більш ніж через рік після того, як McDonald’s і Starbucks вирішили залишити країну.
Команда Зонненфельда виявила, що Sbarro Pizza досі працює в Москві, принаймні про це свідчить її російськомовний веб-сайт.
Sbarro не відповіла на запит про коментар.
Американська мережа фаст-фудів Carl's Jr. теж досі присутня в Росії і навіть демонструє свою їжу на російськомовній сторінці в Instagram.
У заяві для CNN CKE Restaurants Holdings, що є основою Carl's Jr, визнала, що компанія має 17 франчайзингових ресторанів у Росії, онак додала, що всі вони працюють автономно. У Carl's Jr додал, що сторінка в Instagram не належить компанії і не управляється нею.
Так само Єльський університет виявив, що в Росії все ще працюють незалежні франчайзі TGI Fridays.
TGI Fridays не відповіла на запит про коментарі, однак у заяві компанії від березня 2022 року йшлося, що лише місцеві франчайзі можуть вирішувати, чи залишатися відкритими, і пообіцяла пожертвувати кошти від своїх зборів франчайзі групі, яка підтримує Україну та її біженців.
Деякі компанії захищали свою присутність у Росії, посилаючись на бажання уникнути створення додаткових проблем для співробітників і клієнтів, як знаходяться в Росії.
«Це одна з тих речей, які легко сказати, але важко зробити, і це може призвести до фінансових втрат», — сказав Тім Калкінс, професор маркетингу Школи менеджменту Kellogg при Північно-Західному університеті.
Калкінс додав, що споживачів зараз хвилює багато інших речей, і навряд чи першочерговоює робота іноземнх компаній в Росії.
«Я підозрюю, що компанії просто не відчувають сильного тиску, щоб виконати свої обіцянки», — сказав він.
У свою чергу, Зонненфельд відкидає цей аргумент, наголошуючт, що метою корпоративного відтоку є посилення тиску на режим Путіна. В якості прикладу він вказав на вихід основних західних брендів із Південної Африки наприкінці 1980-х років під час апартеїду.
«Ідея полягає в тому, щоб збільшити рівень дискомфорту, щоб росіяни почали запитувати, хто є автором їхнього нещастя, - сказав Зонненфельд,