Наближення виборів сколихнуло вітчизняний фармацевтичний ринок. У травні президент Віктор Янукович висунув широкомасштабну ініціативу - навести порядок у фармгалузі, забезпечити умови для нормальної роботи бізнесу, а у відповідь бізнес узяв на себе капіталістичне зобов’язання - у вересні, за два місяці до парламентських виборів, знизити ціни на всі види найпопулярніших ліків на 20%. Влада вирішила продемонструвати «покращення» всій країні. Але, на жаль, корисна загалом для народу ідея, хай і суто передвиборна, забуксувала, коли дійшло до реалізації. Реалізацію указу президента про зниження цін на ліки заблокувала… сама влада! Проти волі Януковича виступив… Янукович!
Але про все по черзі. 6 червня уряд і керівники 41 провідного підприємства України, які займаються виробництвом та збутом ліків, підписали меморандум, у якому було проголошено важливі зобов’язання.
По-перше, підприємці впродовж трьох місяців із дня підписання меморандуму, тобто до
6 вересня, зобов’язалися знизити ціни на ліки і вироби медичного призначення, внесені до обов’язкового асортименту соціально орієнтованих ліків, на 20%.
По-друге, бізнес зобов’язався не підвищувати цін на ліки, внесені до Національного переліку основних лікарських засобів і медичних виробів, які можуть закуповуватися бюджетними установами охорони здоров’я. Терміни дії такого мораторію не вказувалися, але очевидно, що це як мінімум до виборів.
По-третє, на реалізацію Пілотного проекту з впровадження системи державного цінового регулювання на лікарські засоби для лікування хворих на гіпертонічну хворобу шляхом зменшення цін і створення двомісячного запасу таких ліків.
Зниження цін на ліки мало стати важливим передвиборним технологічним ходом для Партії регіонів. Невипадково рішення було підготовлене спеціалістами Ради національної безпеки та оборони, секретарем якого є голова виборчого штабу ПР Андрій Клюєв. Особливо привертає до себе увагу пункт меморандуму щодо ліків для гіпертоніків - це найпоширеніша проблема зі здоров’ям серед українців (та й в усьому світі). За даними експертів, тільки в Києві кількість гіпертоніків становить близько 700 тисяч людей. Таким чином, зниження цін на ліки цієї групи дозволить продемонструвати «покращення» для мільйонів громадян.
Безперечно, для Клюєва, відповідального за результат ПР на виборах, виконання меморандуму є одним із небагатьох свідчень для електорату, що показує реальність соціальних обіцянок влади.
Тому для запуску меморандуму в дію Клюєв підготував проект указу президента «Про рішення Ради національної безпеки та оборони від 25 травня 2012 року «Про забезпечення населення якісними і доступними за цінами лікарськими засобами».
Були роздані урочисті прес-релізи, підготовлені бравурні сюжети на телеканалах, і раптом… Уся колосальна махина влади, ледве скрипнувши, зупинилася. Проект указу Януковича, підготовлений секретарем РНБО, не може потрапити на підпис глави держави вже більше двох місяців! Всемогутній, як здавалося, начальник виборчого штабу, який формує партійні списки і розставляє «шахматку» мажоритарників ПР по всій країні, не може добитися прийняття життєво важливого для влади рішення, котре б мало колосальний соціальний ефект! Президент не виконує взятих на себе зобов’язань, заявлених на всю країну!
Згідно з Меморандумом, бізнес мав отримати від влади такі гарантії:
По-перше, залучити представників лобістських організацій фармринку до підготовки і виконання рішень Кабміну щодо фармгалузі. (Тобто бізнес хотів би забезпечити прозорість вироблення рішень владою, щоб хоча б послабити звичайну практику уряду готувати рішення в інтересах тих конкретних фармпідприємств, котрі першими встигають занести валізи в потрібні кабінети).
По-друге, сприяти переорієнтуванню державних закупівель лікарських засобів на препарати вітчизняного виробництва, виготовлені в умовах повного циклу, запровадити систему державних закупівель ліків за принципом «одне найменування - один лот». (Тут бізнес хотів би вплинути на звичну корупційну процедуру проведення тендерів непорядними чиновниками МОЗ, коли, намішуючи купу ліків в один лот, створюються преференції для тієї фірми, котра повинна перемогти, і не допускається нормальна конкуренція).
І по-третє, посилити державну регуляторну функцію на етапі допуску препарату-аналога, який уже є в обігу на внутрішньому ринку, у частині встановлення відповідності умов його виробництва стандартові GMP, біоеквівалентності та проведення фармоекономічного аналізу. (Цей пункт стосується захисту внутрішнього ринку від імпорту дешевих компонентів ліків, які виробляються в Індії і Китаї без жодних стандартів GMP, буквально на око, і з яких на чорному ринку виробництва ліків в Україні фасуються й продаються мільйони підроблених упаковок найпопулярніших препаратів).
У пояснювальній записці РНБО Кабінету Міністрів України до матеріалів меморандуму фармпідприємств чітко сказано: «Відсутність навіть деяких із цих заходів у рішенні РНБО України може призвести до невиконання суб’єктами господарювання зобов’язань зі зниження цін на лікарські засоби і негативно вплине на імідж Уряду та Президента України».
Попри таку категоричність, незважаючи на всі вимоги РНБО, зобов’язання Кабміну стосовно фармпідприємтсв досі не виконані, хоча вересень уже не за горами.
За даними джерел DT.UA, близьких до Кабміну, каменем спотикання, через який заблоковано указ Януковича і меморандум, став третій пункт - контроль якості ліків. Уряд підготував проект постанови № 902 «Про внесення змін до Порядку здійснення державного контролю якості лікарських засобів, які ввозяться в Україну». Мета постанови - впровадження норми про обов’язкове надання копії документа (подається разом із заявою на реєстрацію ліків), який підтверджує відповідність умов виробництва лікарських засобів, у тому числі нерозфасованої продукції (продукції «inbulk»), вимогам належної виробничої практики (сертифікат GMP Євросоюзу), що діють в Україні, і сертифіката якості виробника, в якому визначається виробник, країна походження, обсяг серії, дата випуску в обіг.
У чому суть? Якщо постанову ухвалять, по чорному ринку імпорту неякісної лікарської сировини буде завдано серйозного удару. Дешеву, неякісну активну речовину, яка часто прямо завдає шкоди здоров’ю та яку женуть (під «дахом» СБУ та бандитів) в Україну розфасовники підроблених ліків, буде оголошено поза законом. Це напевно не зупинить чорних виробників та їхніх хазяїв, але дасть змогу на порядок скоротити обсяги цього бізнесу. А легальні виробники отримають можливість збільшити присутність на ринку якісних ліків вітчизняного виробництва. Понад те, Україна по суті зобов’язана ухвалити постанову №902, оскільки наша держава взяла на себе міжнародні зобов’язання повністю перейти на виробництво та закупівлю ліків виключно згідно зі стандартами GMP.
Не може не шокувати, що ухвалення постанови №902 заблоковане… міністром охорони здоров’я Раїсою Богатирьовою! Висуваючи абсолютно несуттєві претензії до постанови, Мінздоров’я робить усе для затягування проекту, для спливання термінів його розгляду та зняття з порядку денного Кабміну. Для того щоб продаж і виробництво некондиційних ліків в Україні тривали, щоб їх можна було вільно виводити на державні тендери? Джерело DT.UA у Кабміні повідомляє, що, попри всі зусилля секретаріату КМ, пробити рішення не вдається. Керівництво Кабміну, як завжди, у конфліктній ситуації, прикидається «овочем», від якого нічого не залежить.
Очевидно, що дії Богатирьової вигідні тільки тим, хто не підписував Меморандуму з урядом, - чорним виробникам та імпортерам неякісних ліків, які використовують Україну як сміттєву яму для збуту найдешевшого фармацевтичного лайна. Як організовано схему? У нашому розпорядженні є факти, що проливають світло на чорний фармринок України. Фактичне лобіювання МОЗом інтересів чорних імпортерів і виробників має системний характер і, вочевидь, здійснюється під серйозним «дахом» керівників міністерства.
У розпорядження DT.UA потрапила доповідна записка Держлікслужби, зміст якої шокує, розкриваючи масштабну корупцію та некомпетентність керівництва Мінздоров’я. Наводимо низку цитат:
«Під час проведення інспекції виробника «Віндлас Хелскере Пвт Лтд» (Індія) за заявою компанії «Мілі Хелскере Лімітед» установлено, що заявник подав перелік із 14 найменувань ліків, які виробляються на підприємстві. Фактично на момент перевірки здійснювалося промислове виробництво тільки трьох найменувань лікарських засобів, а 11 - не виробляються на вказаному підприємстві. Зазначений факт підтверджено письмово представниками виробника під час інспектування. Враховуючи вищевказане, Держлікслужбою було запропоновано Мінздоров’я розглянути питання про ухвалення рішення про заборону застосування лікарських засобів виробництва «Мілі Хелскере Лімітед» шляхом припинення дії реєстраційних свідоцтв. На сьогодні відповідного рішення Мінздоров’я не ухвалено».
«Під час проведення інспектування виробника «Мепро Фармасьютікалс Пвт Лтд» (Індія) за заявою компанії «Мілі Хелскере Лімітед» заявник подав перелік лікарських засобів, які виробляє «Мепро Фармасьютікалс». Фактично на момент перевірки здійснювалося виробництво тільки 31 лікарського засобу, з них - 7 лікарських засобів були відсутні в технічній угоді до контракту, на виробничих потужностях «Мепро Фармасьютікалс» продукція була відсутня в технічній зоні. Держлікслужба запропонувала Мінздоров’я розглянути питання про ухвалення рішення про заборону застосування лікарських засобів виробництва «Мепро Фармасьютікалс» шляхом припинення дії реєстраційних свідоцтв. На сьогодні відповідного рішення Мінздоров’я не ухвалено».
По-простому це пояснюється так: перевірка виробника виявила - ті ліки, які поставляються в Україну від імені конкретних фірм, насправді роблять невідомо де й невідомо хто, якість цих субстанцій ніхто не контролює, джерело походження не встановлене. Компанія-виробник свідомо обдурила владу України, продаючи товар, якого вона не виробляє. Українці споживають ці, з дозволу сказати, «ліки» як справжні та якісні. Про їхню справжню якість не знає ніхто. Чи завдають ці «ліки» шкоди здоров’ю? Безперечно. Чи є такий обман індусів та їхніх комерційних партнерів аферою? Безперечно. Чи є бездіяльність Мінздоров’я та невживання заходів для заборони діяльності аферистів злочином? Безперечно. І хтось повинен відповісти за видачу реєстрації на такі ліки й за те, що їх реєстрації досі не анульовано».
Чому ж міністр Богатирьова дозволяє собі ігнорувати вимоги РНБО, вимоги всього фармринку України? Як стверджують джерела DT.UA, керівництво Мінздоров’я заявляє про неофіційну підтримку своїх дій і своєї бездіяльності найзнаменітішим лікарем-стоматологом України Олександром Вікторовичем Януковичем. Чи насправді це так? Ми не можемо стверджувати. Формально всю відповідальність за ситуацію несе Богатирьова. Але в справі очевидно, що політичної ваги Раїси Василівни, щоб зупинити указ Януковича-старшого та категоричні вимоги Клюєва і всієї Партії регіонів, недостатньо. Вимальовується конфлікт батьків і дітей?
Наслідки продажу некондиційних ліків - зло цілком очевидне й потребує швидкого реагування суспільства, ЗМІ та держави. Тут навіть 10 побудованих церков сумління не очистять. Скандал, який виникне зараз, можна загасити тільки одним способом - негайно покарати якихось високопоставлених стрілочників, анулювати реєстрацію чорних імпортерів, забезпечити якнайшвидше ухвалення пакета постанов Кабміну. І нехай згадають пані міністр і хто там за нею стоїть, що всі ми під Богом ходимо. Рекомендую керівництву Кабміну уявити собі наслідки, якщо випадково їхні діти та близькі спробують ліки сміттєвого індійського виробництва. Уявили? А тепер ідіть на засідання та обговорюйте майбутнє країни, яке ви будуєте…