Підкований пацієнт — локомотив медицини?

Поділитися
Конгрес із безпеки пацієнтів нагадав усім учасникам трохи призабуту істину, що книга — джерело знань. За два дні його роботи відбулося дві презентації, які можна вважати знаковими.

Досвідчені лікарі визнають: є пацієнти, яким медицина не може допомогти, але нeмaє такиx, яким вона не може зашкодити.

В Україні зовсім недавно, порівняно з іншими країнами, слово «хворий» стали заміняти словом «пацієнт» і дійшли висновку, що він повинен захищати своє право на медичну допомогу - якісну та безпечну, побудовану на засадах доказової медицини. Перші кроки у цьому напрямі зробила Всеукраїнська рада із захисту прав та безпеки пацієнтів десять років тому. За цей час вона перетворилася на відому громадську організацію, до якої щодня звертаються по допомогу десятки людей зі скаргами на чинну систему охорони здоров’я, яка дозволяє приховувати лікарські помилки і недбальство, а в конфлікті хворий - лікар зажди стає на бік останнього. Прикметно, що громадська організація не лише брала під свій захист людей, котрі шукали справедливості, а й активно працювала у правовому полі, шукала однодумців, як в Україні, так і у світі, які допомогли б налагодити діалог пацієнтів і лікарів, знайти шляхи розв’язання проблем, нагромаджуваних десятиліттями. І це їй вдалося зробити, що засвідчив Перший національний конгрес з безпеки пацієнтів, на якому зібралися не лише представники громадських організацій, лікарі, науковці, менеджери охорони здоров’я, юристи, а й посланці міжнародних організацій - Ради Європи, ВООЗ та інших.

Сьогодні головне завдання, на думку генерального директора з демократії Ради Європи Сніжани Самарджич-Маркович, «полягає у розробці таких систем охорони здоров’я, які ґрунтуються на цінностях, закріплених у юридичних документах Ради Європи. Реформи у системах охорони здоров’я здебільшого орієнтовані на те, щоб зробити ці системи сталими при скороченні видатків та зменшенні потреб у них.

Кожен громадянин повинен знати про права людини, а також мати змогу користуватися ними без будь-якої дискримінації. Тим часом обізнаність у питаннях здоров’я та знання прав пацієнтів, як і можливість реалізувати ці права, не прийдуть без специфічної інформації, освіти та навчання. Саме для цього й потрібна «Зелена книга». Вона є довгоочікуваним та цінним доробком для підвищення рівня компетентності пацієнтів, усіх громадян у питаннях охорони здоров’я».

Конгрес із безпеки пацієнтів нагадав усім учасникам трохи призабуту істину, що книга - джерело знань. За два дні його роботи відбулося дві презентації, які можна вважати знаковими. «Зелена книга Національного плану дій з безпеки пацієнтів» містить чимало актуальної інформації, що стане у пригоді всім, хто цікавиться зазначеною тематикою і хоче дізнатися, як запобігти «шкідливим подіям у сфері охорони здоров»я», які системні підходи пропонує Європейський комітет з охорони здоров’я (CDSP) та що включено до проекту національного плану дій щодо захисту пацієнтів.

Другу книгу адресовано передусім лікарям. Це «База знань з внутрішніх хвороб на основі принципів доказової медицини (EBM)».

«Цей унікальний довідник видано у Польщі під редакцією проф. А.Щеклика та П.Гаєвськoго (Краків) за участі Університету МакМастера (Канада), - пояснює Віктор Сердюк, президент Всеукраїнської ради захисту прав та безпеки пацієнтів. - Над його створенням трудилися понад 320 провідних експертів із внутрішніх хвороб, які працюють в університетах та найкращих клініках світу, а також є членами основних медичних світових товариств.

Це настільна книга лікаря - в ній професійно й доступно викладено матеріал, який дозволяє швидко знайти відповіді на всі запитання, що стосуються внутрішніх хвороб. Хочу підкреслити: все це базується на новітніх принципах доказової медичної практики - як обстежувати хворого, як ставити діагноз і лікувати. Повна версія - книжка-посібник на 2500 сторінок, а так званий кишеньковий збірник-компедіум - удвічі менший. Розроблено також eлектронну версію для персональних комп’ютерів та для смартфонів і планшетів.

Важливо, що інформація постійно актуалізується: обидві книги - і велика, і компендіум - перевидаються щорічно. Електронні версії аналізуються й оновлюються відразу після oпублікування нових, важливих для практичної медицини відкриттів та впроваджень.

- Безумовно, проект унікальний. Одначе книгу видано польською мовою, до того ж такий довідник коштує досить дорого. Чи зможуть ним користуватися українські лікарі?

- Фахівці визнали це видання унікальним, його планують перекласти і випустити англійською, німецькою, іспанською та французькою мовами. На наше щастя, польські лікарі, видавці, громадські діячі, причетні до цього проекту, також мають великі симпатії до України. Вони вирішили підготувати і видати перше видання довідника для зарубіжжя саме українською мовою. Проект у нашій країні розпочнеться з української версії журналу «Практична медицина», а наступним кроком стане підготовка компендіуму та інших версій посібникa».

Серед учасників конгресу зав’язалася дискусія про місце зазначеного довідника у медичному інформаційному просторі. Одні вважають, що знань забагато не буває, - лікар усе життя повинен учитися, тож дуже зручно, що всю інформацію зібрано в одній книзі: не потрібно марнувати час на пошуки в різних джерелах. Інші переконані, що це підірве авторитет лікаря: кожен пацієнт цитуватиме йому довідник і контролювати кожен крок. Адже там розписано, на які обстеження при тій чи іншій хворобі необхідно посилати - інструментальні, лабораторні, якими протоколами користуватися, призначаючи фармпрепарати та лікувальні процедури тощо. Ось і допитуватимуться пацієнти - мене лікують за принципами доказової медицини чи так як кому заманеться?!

«Це не страшно, - переконаний Ігор Шпак, начальник управління охорони здоров’я Одеської міськдержадміністрації. - Навпаки, дуже позитивно впливає на процес, коли пацієнти цікавляться, чи правильно їх обстежують і лікують, чи ні. Безумовно, контроль із боку пацієнтів підвищить відповідальність медиків.

У цьому довіднику сконцентровано дуже багато інформації для лікарів. І все це виважено, перевірено, опрацьовано. За великим рахунком, зазначений проект вартує мільйон євро. Наша держава сьогодні не може собі дозволити підготовку такого довідника - на це потрібні роки праці і величезні кошти. Клінічні протоколи, вміщені у цьому виданні, розроблялися за фінансової підтримки Євросоюзу і США. Чудово, що ми можемо скористатися світовим досвідом, низький уклін нашим польським колегам за їхню ініціативу й підтримку української медицини. Нам залишається перекласти довідник і використовувати його у практичній медицині. Це документ, який буде арбітром для лікаря - правильно він веде пацієнта чи ні.

- Які ваші враження від Першого національного конгресу пацієнтів?

- На цьому форумі я присутній і як організатор охорони здоров’я, і як лікар, і як пацієнт. Бо саме через хворобу я долучився до роботи у громадській організації «Рада захисту прав та безпеки пацієнтів». Так само долучилися до цього руху і багато моїх колег, які в непростих ситуаціях побували пацієнтами й відтоді зовсім інакше дивляться на медицину.

Вперше конгрес пацієнтів приймає таку велику кількість представників держав зарубіжжя, міжнародних організацій, професійних та громадських асоціацій. Медицина знає про свої недуги - це усвідомлюють лікарі, про це говорять пацієнтські організації. Все це відбито в резолюції конгресу, яка, сподіваємося, буде врахована як у діяльності громадських організацій, професійних асоціацій, так і в законодавчій роботі, спрямованій на розвиток системи охорони здоров’я».

Так уже склалося, що українці дуже часто сумніваються і мало кому довіряють, особливо останнім часом. Чи викликатиме довіру довідник, підготовлений закордонними медиками? Ініціатори проекту запевняють, що українські видання готуватимуть у співпраці з провідними вітчизняними медичними фахівцями. Це майже 40 вчених, експертів, практиків, чиє завдання - запропонувати варіанти адаптації медичних процедур до умов вітчизняної системи охорони здоров’я, зокрема йдеться про наявність ліків тощо.

Серед експертів і президент Асоціації лікарів-інфекціоністів, професор Тернопільського державного медичного університету ім. Горбачевського Михайло Андрейчин, який брав участь у роботі конгресу.

«Ми рухаємося до європейських стандартів, дуже швидко розвивається наука і передає свої відкриття практичній медицині. За таких умов довідники дуже швидко старіють. А відтепер з’явилася можливість щороку його перевидавати і вносити нові дані, які можна запроваджувати у лікарську практику.

До того ж буде доступ до інтернет-варіанта, що особливо цінно для лікарів, котрі працюють у віддалених лікарнях. Тому мені ця ідея дуже імпонує.

- Не боїтесь надмірного контролю з боку пацієнтів, які теж користуватимуться довідником?

- Компетентному лікареві боятися нічого. Якщо пацієнт обізнаний - йому легше пояснювати процес лікування, він старанніше виконує рекомендації, краще сприймає ідеї профілактики, здорового способу життя».

Цей об’ємний довідник став доступним для польських лікарів ще 2005 року. За словами фахівців, він є основним джерелом сучасних медичних знань для терапевтів, сімейних лікарів, кардіологів, пульмонологів та інших фахівців у галузі внутрішньої медицини, а також студентів-медиків. Нині йде підготовка аналогічних видань, які стосуватимуться інших галузей медицини. При цьому враховуються рекомендації, підготовлені європейськими, американськими і міжнародними науковими товариствaми, а також Всесвітньою організацією здоров’я. Можливо, колись і ці видання стануть доступними для наших лікарів та пацієнтів.

«Майже рік тому на конференції, що проводилась у Києві під егідою Ради Європи, я заявив про плани українськoгo видання нашого довідника , - пригадує доктор медичних наук Пioтp Гаєвські, шеф-редактор видавництва «Медицина Практична». - Ми розпoчали співпрацю з Всеукраїнськoю радoю захисту прав та безпеки пацієнтів, якa зoбoв’язалася координувaти проект з українського боку. Hад нашим проектoм узяв почесне шефство вельмишановний посол Польщі в Україні пан Генрик Литвин, якому ми дуже вдячні. Спочатку підготyємo електронну версію довідника, оскільки це найкорисніше і найпотрібніше для повсякденної практики. А затим уже презентуємо і друкованe видання.

Хочу зазначити: наш проект частково фінансується Європейським Союзом, що дозволяє надати електронну версію довідника українським лікарям безкоштовно. Сподіваюся, це зробить його доступним і для лікарів, і для студентів, і для пацієнтів».

На конгресі обговорювали цілу низку актуальних питань, дискутували, вносили пропозиції до Національного плану дій з безпеки пацієнтів. Представники Євросоюзу, міжнародні експерти дуже чітко вловили суть реформ, які проводяться у багатьох пострадянських країнах, зокрема і в Україні: держава шукає механізм, який допоможе вберегти систему від повної руйнації при скороченні фінансування. Все це вкотре нагадує про те, що кожен громадянин зобов’язаний піклуватися про власне здоров’я і відстоювати свої права як пацієнт. Але не тоді, коли лікарська помилка вже сталася, а з самого початку - з першого візиту до лікаря.

- А для цього слід самому шукати необхідну інформацію, бути освіченим у багатьох питаннях, які стосуються здоров’я, - переконаний Віктор Сердюк. - Презентований на конгресі довідник - перший крок на цьому шляху. Ми вважаємо, що саме освічені, небайдужі пацієнти сприятимуть еволюції медицини, примусять нашу систему охорони здоров’я змінюватися, рухатися до міжнародних стандартів. У лікарів просто не залишиться іншого виходу, як підвищувати свій професійний рівень, працювати над помилками, щоб уникнути їх у майбутньому».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі