З 10 лютого операції з платіжними картками, що здійснюються через POS-термінали або у платіжних системах, відбуватимуться за новими правилами. Це передбачено постановою Правління Національного банку України від 8 лютого 2022 року № 13 "Про затвердження Змін до Положення про порядок емісії електронних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням".
Рішення Нацбанку, яке набирає чинності відсьогодні, 10 лютого, покликане захистити права власників платіжних карток, що розраховуються через POS-термінали або у платіжних системах. (POS-термінал - це пристрій, який використовується для безготівкових розрахунків пластиковими картками).
З іншого боку, посилено вимоги щодо контролю банками-еквайрами виконання продавцями правил платіжних систем і вимог законодавства, а також - здійснення фінмоніторингу за продавцями. (Еквайринг – послуга банку, яка дозволяє продавцю за допомогою POS-терміналу (або його аналогу) приймати до оплати платіжні картки міжнародних та національних платіжних систем за товари, роботи та послуги).
Так, Нацбанк убезпечив власників карток від несподіваних зайвих витрат, у разі, якщо здійснюється переказ коштів у кілька етапів.
Тепер банк-еквайр перед проведенням платіжної операції, що здійснюється в кілька етапів, повинен попередити власника картки про порядок і умови її здійснення. Зокрема, має бути надана інформація про можливі додаткові витрати. Яким чином здійснюватиметься таке попередження, постанова НБУ не уточнює.
Крім того, Національний банк посилив вимоги до банків-еквайрів у сфері контролю за легалізацію (відмиванням) доходів.
Зокрема, передбачено те, що внутрішньобанківські правила мають містити порядок здійснення еквайром моніторингу переказів, здійснених на користь продавця (незалежно від наявності договору з продавцем).
Договір між банком-еквайром та продавцем (або небанківською фінансовою організацією) повинен обов’язково містити умови, які:
- зобов’язують продавця чи небанківську фінансову установу надавати банку-еквайру інформацію, що запитується в рамках вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу;
- визначають перелік і строки надання продавцем такої інформації;
- передбачають інформування еквайра продавцем чи небанківською фінансовою установою про зміну видів діяльності продавця, які повідомлялися еквайру для призначення коду категорії продавця;
- визначають відповідальність продавця чи небанківської фінансової установи за надання недостовірної інформації про види своєї діяльності;
- надають еквайру право відмовитися від підтримання ділових відносин з продавцем чи небанківською фінансовою установою, яка не дотримується умов договору.
Нагадаємо, у вересні 2021 року верховна Рада ухвалила закон №5559 "Про внесення змін до статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" щодо уточнення окремих положень", яким змінила правила фінмоніторингу при переказі готівки в Україні. Закон передбачає, що фінмоніторинг не застосовуватиметься у випадку переказу в межах України готівки на суму, що не перевищує 5 тисяч гривень. У попередній редакції закону сума вказувалася як "є меншою ніж 5 тис. грн".
Раніше повідомлялося про те, що Державна служба фінансового моніторингу минулого року направила до правоохоронних органів понад 1 тисячу матеріалів про виявлення легалізації доходів, отриманих злочинних шляхом, на 76,2 млрд грн. Серед іншого, 204 матеріали стосуються корупційної діяльності на 8,1 млрд грн.