Повномасштабне приєднання української ГТС до єдиної газотранспортної системи Європи і перехід на нові умови роботи згідно з вимогами Третього енергопакета однозначно потребуватиме і будівництва нових сучасних газовимірювальних станцій на пунктах приймання-передачі газу.
Про це у статті Як вимірюється якість і кількість газу на вході і виході ГТС "Укртрансгазу" для DT.UA пишуть начальник управління метрології та газовимірювань ПАТ "Укртрансгаз" Микола Болховітін та заступник директора філії Інституту транспорту газу "Укртрансгазу" Юрій Пономарьов.
Але кількість нових ГВС зумовлюється економічною доцільністю безперервного транспортування визначеного обсягу газу (щодобово, щотижня, щомісяця, щороку).
Згідно з контрактом на транспортування газу (січень 2009 р.) "Газпром" зобов'язувався транспортувати через ГТС України близько 110 млрд кубометрів газу щороку з поквартальним графіком поставок. Проте з 2009 р. і дотепер "Газпром" недопоставив для транспортування до Європи і на Балканський напрямок близько 90 млрд кубометрів газу.
Автори зазначають, що "Газпром" свідомо скорочує обсяг транзиту через ГТС "Укртрансгазу" майже на 50%, прагнучи у такий спосіб примусити Єврокомісію дати дозвіл на добудову "Південного потоку" і виведення його разом з газопроводом OPAL (заключною розподільною ланкою "Північного потоку") з-під дії Третього енергопакета.
Отже, оператор вітчизняної ГТС не тільки недоотримав кілька десятків мільйонів доларів прибутку за цей час, але ще й змушений бути насторожі через відмову "Газпрому" своєчасно забезпечити резервний запас газу в ПСГ для оперативного підтримання відповідного до заявок тиску у магістральних газопроводах.
У разі, якщо європейські покупці російського газу наважаться і переконають "Газпром" у необхідності переукладання контрактів і закупівлі газу "Газпрому" на східних кордонах України, матиме сенс будувати нові ГВС. Але спочатку варто визначитися з обсягами, які належить транспортувати і обліковувати "Укртрансгазу" надалі. Адже зведення однієї ГВС, у складі якої чотири пункти вимірювання витрат газу (ПВВГ), скажімо, як прикордонна російська ГВС Суджа, обійдеться у суму близько 60 млн євро. Один ПВВГ коштує близько 15 млн євро. Навіть якщо максимально використати вітчизняне обладнання і інженерно-будівельні сили, зменшити вартість одного ПВВГ можна максимум до 10 млн євро.
Два роки тому розрахунки, проведені фахівцями "Укртрансгазу", профільних вітчизняних інститутів і міжнародними експертами, свідчили, що на будівництво нових сучасних ГВС (ПВВГ) знадобиться щонайменше 1 млрд грн. Але скільки таких об'єктів треба будувати, - це буде визначено після з'ясування обсягу і напрямків подальшого завантаження вітчизняної ГТС.
При цьому газотранспортна система України має один з найнижчих у Європі рівень втрат природного газудля транспортування та зберігання – близько 0,3%. Це свідчить про високий рівень досягнутої точності комерційного обліку природного газу.
Нагадаємо, 16 жовтня прем'єр-міністр Арсеній Яценюк заявив, що Україна проведе конкурс серед інвесторів з ЄС і США для управління ГТС.