Провідна європейська компанія з обслуговування АЕС позбавилася російських менеджерів: якої мороки позбулася Україна

Поділитися
Провідна європейська компанія з обслуговування АЕС позбавилася російських менеджерів: якої мороки позбулася Україна © відкриті джерела
Для України Škoda JS вже багато десятиріч є постачальником обладнання та технологій для АЕС, а також - низки інформаційних війн та проблем.

Одна з провідних європейських інженерно-виробничих компаній з досвідом будівництва та обслуговування атомних електростанцій - Škoda JS, позбавилася російських власників та змінила власника на чеську ČEZ Group. Про це повідомляє ČEZ Group на своєму сайті.

У 2004 році Škoda JS увійшла до складу російської машинобудівної групи ОМЗ (холдинг «Об’єднані машинобудівні заводи», який належить російському "Газпромбанку"). Через це їй загрожували антиросійські санкції, що могло вплинути на ключові поставки для АЕС, - зазначає ČEZ. У 2016 році Škoda JS була внесена до списку санкцій уряду США, що унеможливило співпрацю з американськими компаніями в ядерній області.

Зміна власника розпочалася у червні цього року, але цей час тривало погодження антимонопольними органами. Речник ČEZ Ладіслав Кржиж повідомив чеському виданню ČTK, що процедура затягнулася, оскільки угоду мали схвалити чотири антимонопольні органи – в Чехії, Угорщині, Словаччині та Україні.

"Антимонопольне провадження було непростим, особливо з огляду на воєнний стан в Україні. Ми щасливі, що успішно завершили операцію", — сказав з цього приводу директор підрозділу ядерної енергетики CEZ Богдан Зронек.

Ця процедура дала гарантії для Škoda JS щодо незастосування санкцій ще з червня, а ČEZу – можливість очистити підприємство від усіх російських менеджерів.

Для України Škoda JS є вже багато десятиріч постачальником обладнання та технологій.

Так, за останні десятиріччя на українських АЕС чеська компанія:

  • реалізувала проєкти "Впровадження системи примусового скидання тиску системи герметичного огородження (СГО)" та "Системи запобігання раннього байпасування гермооболонки у разі потрапляння розплавлених мас активної зони з шахти реактора в канали поза гермооб'ємом", які здійснювалися в рамках Комплексної зведеної програми підвищення рівня безпеки енергоблоків АЕС (КЗПБ) за кредитні кошти ЄБРР/Євратом;
  • передала ВП "Атомремонтсервіс" технологію та обладнання для модернізації головного роз'єму Головного циркуляційного насосу (ГЦН) енергоблоків АЕС;
  • впровадила систему групового та індивідуального управління приводами СУЗ та модернізувала самі СУЗ;
  • модернізовувала полярні крани для АЕС України;
  • постачала обладнання для модифікації машини перевантажувальної, приводи ШЕМ та СГІУ (програмно-технічний комплекс систем групового та індивідуального управління), стелажі ущільненого зберігання відпрацьованого ядерного палива та прокладки графітові й нікелеві.

Крім того, "Енергоатом" розглядав можливість впровадження обладнання для вилучення, перевезення та утилізації датчиків нейтронного потоку та термопар із реакторів типу ВВЕР-1000 при досягненні експлуатаційного терміну служби цих датчиків, яке виготовляє чеська компанія.

Слід зазначити, що Škoda JS та Інститут ядерних досліджень ÚJV Řež a. s. розглядалися як партнери при реалізації проєкту добудови енергоблоків №3 і №4 Хмельницької АЕС з реакторами ВВЕР-1000/В-320 із рівнем проєктної безпеки GenIII+.

Наприкінці минулого року президент "Енергоатому" Петро Котін інформував, що цей проєкт скорочено до одного енергоблока, проводилися наради із Škoda JS за цією темою, але на сьогодні подальша доля його невідома.

Впродовж попередніх майже шістдесяти років Škoda JS брала участь в будівництві АЕС в Чехії, Словаччині, Угорщині, Болгарії та Німеччині. В останні роки виробляла обладнання для будівництва АЕС Моховце, Hinkley Point, Olkiluotoто тощо.

А цьогоріч чеська компанія уклала меморандум із Rolls-Royce SMR на предмет опрацювання питання можливості будівництва малих реакторів Rolls-Royce як в Чехії, так і в інших Центральної Європи.

Škoda JS також розглядає Holtec International в якості провідного європейського партнера для будівництва своїх малих модульних реакторів – SMR-160. 

Водночас, нагадаємо, 28 липня 2022 року детективи Національного бюро за процесуального керівництва САП повідомили про підозру колишньому народному депутату України Миколі Мартиненку — ексголові комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки в одержанні неправомірної вигоди та відмиванні коштів – повідомляє прес-служба НАБУ.

Слідство встановило, що у липні 2014 року колишній народний депутат одержав від керівництва чеської компанії «SKODA JS a.s.» неправомірну вигоду у 311,6 тис. євро за сприяння в просуванні їхніх інтересів в Україні.

"Російський слід: хто буде реанімувати Хмельницьку АЕС?", - чому в 2018 році  розпорядження уряду про добудову двох блоків ХАЕС суперечило інтересам України, читайте в матеріалі експерта Центру екологічних ініціатив "Екодія" Ірини Головко.

Чому добудова Хмельницької АЕС черговий раз наступила на старі граблі, писала також експертка з енергетичної політики ГО "Екодія" Олександра Заїка в матеріалі - ""Проєкт десятиліття" без гепі-енду".

Співробітництво "Енергоатому" з чеською ŠKODA a JS.s. дозволяло Україні повністю замінити обладнання російських виробників, довести локалізацію виробництва комплектуючих в Україні до 70%. Але чеської ŠKODA JS a.s. мала відбілювати свою репутацію через належність російському ВАТ "Об'єднані машинобудівні заводи" (ОМЗ). Про це писав кореспондент ZN.UA Ігор Маскалевич в матеріалі - "Гібридні "атомні" війни".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі