Кошти, які Україна витратила упродовж 2008-2020 років на підтримку держбанків, складають дві третини коштів, запозичених за цей час у МВФ. Результати дослідження з цього питання оприлюднив Центр соціально-економічних досліджень CASE Україна.
Так, за 2008-2020 рр. на держбанки було витрачено $21,4 млрд коштів платників податків. За цей самий період Україна взяла в МВФ кредитів на $30,4 млрд.
"Це кошти, витрачені з державного бюджету на збільшення статутного капіталу банків, які від самого початку діяльності належали державі. А також тих банків, які було націоналізовано під час фінансових криз 2008–2009 та 2014–2016 років. За відсутності цих витрат банки змушені були б припинити ринкову діяльність через великі накопичені збитки, які були результатом сумнівних рішень власників і менеджерів банків та бездіяльності Національного банку України як регулятора. Ці збитки у підсумку компенсували платники податків", - зазначають в CASE Україна.
З витрачених на держбанки $21,4 млрд - $7.9 млрд припадає на витрати, зроблені для того, щоб націоналізовані банки змогли відновити свою діяльність як платоспроможні.
$7.7 млрд – пряма підтримка або докапіталізація держбанків – компенсація збитків від сумнівних і, в окремих випадках, політично мотивованих рішень менеджменту.
"В основному ці збитки виникли через надання кредитів позичальникам, які не мали змоги або бажання повертати держбанкам борги", - йдеться в публікації.
Ще $5.7 млрд – це витрати на відсотки за цінними паперами, облігаціями внутрішньої державної позики (ОВДП), за рахунок випуску яких держава збільшувала статутний капітал банків.
Уряд й надалі витрачатиме кошти на державні банки. Такі витрати сягатимуть майже 17 млрд грн (або $600 млн за поточним обмінним курсом) щороку у 2021–2027 роках.
"Ці витрати – відсотки за ОВДП, які Уряд випускав, щоб врятувати банки від неплатоспроможності. Ці витрати будуть навіть за умови, якщо держава більше не націоналізує чи не придбає жоден приватний банк, а ті банки, що перебувають у власності держави, матимуть достатньо прибутків і не потребуватимуть подальшої докапіталізації", - зазначає CASE Україна.
Витрати лише частково компенсуватимуть за рахунок дивідендів від прибутків держбанків. Всього за останні 12 років дивіденди становили 59.1 млрд грн, або близько 17% суми, витраченої на підтримку державою своїх банків.
Насамперед дивіденди сплачує Приватбанк – єдиний із банків державного сектору, що має прибутковість та операційну ефективність кращі від середніх показників банків з іноземним і приватним українським капіталом.
Ефективність вагомої частини витрат на державний банківський сектор сумнівна. З трьох банків, націоналізованих 2009 року, один у підсумку все одно покинув ринок під час кризи 2014– 2016 років, ще два держава врятувала суттєвими новими вливаннями капіталу.
Водночас зазначається, що 2021 рік є найбільш успішним роком для держбанків за всі часи їхнього існування. Банки показують високу прибутковість та операційну ефективність. Головною причиною цього стали великі обсяги інвестицій в ОВДП за кошти рефінансування НБУ, надані трьом із чотирьох банків (Ощадбанку, Укрексімбанку та Укргазбанку) під низькі відсотки. Значна процентна маржа від таких операцій стала основним чинником зростання прибутковості та ефективності трьох держбанків. Але загальний вплив на кошти держбюджету був мінімальним або відсутнім, адже збільшення доходів держбанків було значною мірою профінансовано збільшенням видатків держави на відсотки за ОВДП.
"Проте НБУ вже припинив практику масового рефінансування банків, відтак, у 2022 році держбанки погіршать показники прибутковості та операційної ефективності у порівнянні з 2021 роком", - наголошують в CASE Україна.
Нагадаємо, раніше міністр фінансів заявив, що два з чотирьох державних банків будуть приватизовані за будь-якого розвитку подій, один має проблеми, що тягнуться з минулого, і тільки один із банків точно залишиться у державній власності.
За три квартали 2021 року прибуток українських банків збільшився на третину, при цьому 50% чистого прибутку всіх банків України заробили державні банки. Але ще рік тому цей показник становив 65%.