Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради України рекомендуватиме депутатам ухвалити рішення щодо аудиту НАК "Нафтогаз України" та його дочірніх структур. Рішення, текст якого є у розпорядженні ZN.UA, комісія ухвалила за підсумками слухань щодо роботи акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України"".
Одніє з причин, яка спонукала членів комісії до такого рішення, став той факт, що "Нафтогаз" і його дочірні компанії тривалий час не пускають представників Держаудитслужби для перевірки (виключення - АТ "Укргазвидобування").
При цьому, наголошують члени ТСК, проведений раніше аудит НАК "Нафтогаз України", зокрема фінансовий, дав відповідь лише на запитання, чи достовірно відображені самою компанією документи згідно з міжнародними правилами бухгалтерської звітності.
"Якщо в умовах воєнного стану парламентарі визнають, що НАК "Нафтогаз України" виконує стратегічні завдання, то і контроль за ним має бути не лише з боку Уряду, який має вирішувати одночасно сотні нагальних проблем", - вважають в ТСК.
Такий контроль, зокрема, мала б здійснювати сувора наглядова рада з числа безумовних фахівців галузі з бездоганною репутацію, не заплямованих у співпраці з ворогом чи п'ятою колоною. Проте, наглядова рада відсутня вже тривалий час.
"А завдання Держаудитслужби буде розібратися і пояснити акціонеру "Нафтогазу" (Уряду), завдяки яким рішенням менеджменту НАК має прибутки/збитки і чому саме такі", - вважають члени ТСК.
Крім того, потрібен також аудит АТ "Укргазвидобування" з повним аналізом причин падіння видобутку.
Надалі має бути дві програми: перша - як зупинити падіння видобутку вуглеводнів, друга - як нарощувати видобуток в Україні. Особлива увага - аналізу закупок обладнання і послуг "Укргазвидобування" - наскільки вони відповідали завданням за обсягами, номенклатурою і ціною.
Необхідно також припинити ситуацію, коли "спонсором" "Нафтогазу" вимушено зробили ТОВ "Оператор ГТС України".
Члени ТСК також наполягатимуть на зверненні до АМКУ з приводу переважаючого (монопольного) статусу "Нафтогазу" і його торгових компаній на ринку.
Нагадаємо, попередню спробу провести аудит "Нафтогазу" у Верховній Раді здійснили напередодні війни. Зокрема голова Верховної Ради Руслан Стефанчук віддав доручення новопризначеному керівнику апарату ВР провести аудит усіх закупівель компанії, зазначивши, що не має логічного пояснення щодо значної їх частини.
У серпні народний депутат Олексій Кучеренко анонсував масштабну ревізію "Нафтогазу" та його дочірніх структур. Народний депутат нагадав, що у процесі його численних звернень до Державної аудиторської служби виявилось, що Держаудитслужба не допускалася "Нафтогазом" до перевірок своїх дочірніх підприємств. Мотивація: "дочки" є власністю "Нафтогазу", а не власністю держави.
Він наголосив, що звітність структур "Нафтогазу" - це таємниця за сімома печатками, до якої не допущений ніхто в публічній площині.
Раніше Тимчасова комісія ВР оприлюднила висновок, що підтримання доходів "Нафтогазу" несло загрозу енергетичній безпеці України, оскільки здійснювалося за рахунок фактично примусового відшкодування компанією "Оператор ГТС України" грошей для "коригування необхідного доходу" групи "Нафтогаз".
У 2021 році за цією угодою ОГТСУ сплатило групі "Нафтогаз" 30,7 млрд грн.
Загальна запланована сума сплати за цією угодою у 2022 році мала складати 2,9 млрд. Але, фактично за 7 місяців 2022 року на користь групи "Нафтогаз" вже сплачено близько 8 млрд грн або на 5 млрд більше запланованої суми.
У результаті Оператор ГТС потрапив у тяжкий фінансовий стан, через що виникла загроза енергетичній безпеці України.