"25 січня 2017 р. ЦЗВ заявив про підвищення закупівельних цін на дизельне паливо на вимогу компанії "ВОГ Аеро Джет". Залізничники взяли під козирок, у результаті чого дизпаливо подорожчало майже на 20%, або на 4000 грн/т порівняно з ціною, обіцяною трейдером на тендерах 15 і 22 грудня 2016 р.", - пише автор.
За словами Куюна, із зазначених вище 4000 грн близько 1800 грн припадає на підвищення акцизного збору на ДТ з 1 січня цього року, однак відповідне коригування ЦЗВ провів 16 січня, і за його результатами, ціни зросли на 1886 грн за тонну. Причина підвищення ціни ще на 2000 грн за тонну (більш ніж на 10% порівняно з тендерною ціною) залишається неясною.
Куюн відзначає, що обґрунтовуючи згоду на підвищення цін, глава УЗ В. Балчун та менеджери ЦЗВ посилаються на те, що закон про держзакупівлі дозволяє підвищувати ціни в разі відповідного збільшення цін на ринку.
"Начебто усе зрозуміло, але залишився один нюанс: у розглянутий період не було підвищення ні світових, ні внутрішніх цін! Ціни на дизпаливо на північному заході Європи 25 січня становили 487 дол./т, тоді як 15 грудня - 476 дол. (зростання на 11 дол., або на 2,3%), а 22 грудня - 488 дол./т, тобто взагалі майже без змін", - підкреслює аналітик.
Аналогічна ситуація, як зазначає автор, склалася і на внутрішньому ринку: при порівнянні закупівельних цін УЗ і цін на ринку без "акцизних" змін стає ясно, що з 15 грудня ринкова ціна ДП зросла на 3,38%, а з моменту проведення другого тендеру 22 грудня – на 1,94%.
"Тож на якій підставі тендерний комітет ЦЗВ підвищив ціну майже на 10%? Невже відбулося неймовірне, і ціну на 25 січня, що включає збільшений акциз, просто поділили на вартість ДП на момент проведення аукціону, коли діяла знижена ставка податку? Тільки в цьому разі можна одержати "зростання" більш як на 10%", - констатує автор.
Куюн відзначає, що ВОГ переміг на декабрськіх тендерах, пообіцявши УЗ ціну з дисконтом більше 2000 грн від ринку. Після компенсування компанією підвищення акцизу, ЦЗВ повинен був вимагати у трейдера виконання своїх зобов'язань: постачання дизпалива за ціною в 21120 грн/т., однак замість цього погодився на підвищення ціни до 22421-23179 грн/т. на вимогу трейдера.
За словами автора, детальний аналіз показує, що в січні ВОГ мав запаси грудневого палива з низькими акцизами і міг забезпечити УЗ поставки за ціною 21600 грн.
"Грудневий аукціон обіцяв УЗ економію на закупівлях 65 тис. т ДП у розмірі 145,5 млн грн. І це при 300 млн грн прибутку "Укрзалізниці" у 2016 р.! Однак після 25 січня вже йдеться не про економію, а про реальну переплату, адже ціни на ринку почали знижуватися. При цьому ЦЗВ показово змінив риторику: якщо в грудні відомство переможно заявляло про економію й дисконти до ринку, то вже в січні - про орієнтацію на ринкову ціну", - підкреслив Куюн.
Нагадаємо, в інтерв'ю для DT.UA міністр інфраструктури України Володимир Омелян розповів, що менеджмент "Укрзалізниці" здійснює закупівлю палива та комплектуючих для потреб компанії за необґрунтовано завищеними цінами, у той час як тендери на закупівлі проводяться з порушеннями.
За його словами, при коливанні ринкової ціни в межах 3-5% ціна договору на закупівлю дизельного палива в УЗ. підвищується на 10%. Зазначена схема використовувалася в березні 2016-го, але 25 січня була використана знову. Орієнтовна сума втрат становить 150-200 млн грн.
Детальніше про зловживання менедмента УЗ при закупівлі дизельного палива читайте в статті Сергія Куюна "Укрзалізниця" здає назад" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".