Фольклорний гурт «ДахаБраха» виник іще на початку 2000-х під прихистком театру «Дах» (керівник Владислав Троїцький) і з часом перетворився на один з найзатребуваніших на Заході, та й у цілому світі, українських гуртів. Фестивальне життя «ДахиБрахи» в останні роки просто-таки «вирує». Численні поїздки на масштабні музичні форуми до Ірландії, Канади, Нової Зеландії, Австралії, Британії, Португалії, Німеччини, Словенії… Погодьтеся, це справді феномен! Хто ще з вітчизняних музик може похизуватися такою географією творчих подорожей?
«Голос» «ДахиБрахи» і музикант (дарбука, табла, діджеріду, тромбон, акордеон) - Марко ГАЛАНЕВИЧ - розповів DT.UA про подорожі, враження та етно-хаос.
Деякі критики відносять ДахуБраху до музичного напряму, який саме так химерно й визначається - етно-хаос: хаотичне поєднання різних етнічних складових в одній музичній тканині. Звісно, гурт використовує українську народну музику в автентичній манері, проте доповнює її звучанням різних інструментів, переважно азійського походження (буддійського гонга, російських «трещоток», індійської табли тощо). Очевидно, в такому поєднанні непоєднуваного і полягає той ефект, який вражає шанувальників «Дахи» на всіх континентах.
Тим часом Марко розповідає:
- Якщо хтось іронізує стосовно нашого напряму - етно-хаос - я відразу зауважую: коли ми формувалися, популярного «Доктора Хауса» ще не було! Проте була багатьом відома теорія хаосу, яка передбачає певну ідею створення світу… Взагалі я не сильний теоретик… Але якщо підходити до нашої музики саме з теоретичних засад, то ми справді використовуємо різні стилістичні напрями, жанри, культурну мозаїку різних країн. А потім усе те змішуємо! І не боїмося синтезу. Інколи нам дорікають: мовляв, це ж еклектика, таких барабанів українська музика не передбачає, мовляв, з погляду справжніх патріотів не можна додавати в прадавню українську музику чужинські ритми! Але ж…
- Але ж?..
- Минув час, сформувався певною мірою наш стиль, вибудувалося світобачення. І я частенько пригадую, як Троїцький, власник величезної колекції музичних записів, інколи казав: «А ви спробуйте на основі української музики відтворити те, що робили б… зулуські племена…!». Штучно? Але ж цікаво! Та й звучить як захопливо!
- Нещодавно ваш колектив став лауреатом музичної премії імені Сергія Курьохіна - досить престижної нагороди, за якою стоять такі постаті, як Артемій Троїцький…
- Так, це сталося наприкінці 2010 року. І, признаюся: для нас це надзвичайна нагорода! Адже з України відзначили нас єдиних. До останнього не вірили, що нам світить Гран-прі… А найголовніше - ми відчули, що і до України інакше ставляться, коли виборюєш таку нагороду. Як виявилося, недарма ми вже стільки часу робимо спроби актуалізувати етнічну українську музику!
- До речі, коли ви почали це робити?
- Наш перший офіційний виступ пам’ятаю чудово. Це було на Трійцю 2004 року. До того - ніби підступи до «ДахиБрахи». Дівчата, мої колеги по гурту, і раніше вдавалися до експериментів. Не всі їх сприймали… Але з часом таки сприйняли!
- Марку, а вам не здається, що фольклорні запаси України, так само як і вугілля, невдовзі вичерпаються? Не боїтеся, що покоління, які відходять, забирають із собою у вічність справжню таїну прадавньої української музики?
- Знаєте, в Україні ще залишилися поклади невідкритої музики. Раніше дівчата з «ДахиБрахи» щороку організовували експедиції в далекі села. А зараз тільки мріють про такі експедиції. Адже ми змінили стиль життя, дуже часто їздимо за кордон. І, на жаль, не завжди виходить податися в українську «глушину», де поціновувачів автентичної музики чекають справжні скарби…
Це - Волинь, Чернігівська область... Знаю, що в 2010-му поляки їздили по Рівненській області, після чого, зібравши тамтешню музику, зробили два чудові документальні фільми. До речі, сам я виріс на Вінниччині, чув там прекрасні пісні, які сьогодні мало кому відомі… Все це мені було дуже близьке. І згодом, коли Влад уперше показав «Древо», «Божичі», я вже інакше подивився на те, як може звучати саме українська музика…
...Я сам свого часу записував пісні від своєї бабусі. Ще коли навчався в університеті імені Шевченка. Одну з тих чумацьких пісень моя дружина й виконує в виставі «Український декамерон»…
- Ваші шанувальники, мабуть, запитують вас про всілякі казуси, які трапляються, коли опановуєте таку колоритну музику?
- Я такого не запам’ятовую. Ну грав колись узимку на тромбоні, і в мене губи прилипли до інструмента. Але хіба це казус?
- А про останні далекі мандрівки що згадується насамперед?
- Що ми ніколи не відчуваємо несприйняття своєї музики слухачами з різних країн. Виходимо впевнено на сцену будь-де - в Австралії, в Канаді... Хоча Україна для багатьох - тerra іncognita! Отже, наше завдання - відкрити світу Україну. З огляду на деякі останні події в нас, інтерес до України дещо спав… На жаль, не скрізь нас сприймають як культурну країну у світі. І знаєте, як приємно, коли після виступів, скажімо, на фестивалі у Словенії чи в Ірландії нас проводжають оплесками і скандують: «Україна!!!». До речі, вже наступного року нас знову запросили в Ірландію, в Дублін, хедлайнерами великого фестивалю світових культур…
- Ваш останній спільний проект - це співпраця з Юрієм Хусточкою…
- Так, наш останній альбом називається «Лайт». Ми його записали разом з Хусточкою. Він був нашим саунд-продюсером. Ще один учасник його колективу - Ілля Галушко - звукорежисером. Допомагав нам зводити музику.
- Часто виникає творчий спротив усередині колективу, коли вперше беретеся за той чи інший чужоземний інструмент? То ж не українська кобза?
- З приводу автентичних інструментів інших країн… Головне бути впевненим у тому, що робиш. Звичайно, можливо, ми ніколи не навчимося грати так, як грають на джамбе африканці. Це ж їхній автентичний інструмент! Але ми стараємося звучати по-своєму, щоб виразити наші відчуття в музиці!
* * *
Марко Галаневич не тільки вправний музика, а й успішний драматичний артист. Виступає в кількох театральних проектах Влада Троїцького. Наступного року - в рамках однієї престижної європейської інституції - ставитимуть «Вія» за мотивами Гоголя (п’єсу пише драматург Клім). Шлях до театру учасника «ДахиБрахи» - досить-таки химерний. Спочатку закінчив філфак Київського університету імені Шевченка. Мріяв суто про філологію. Але театр переважив на терезах долі, коли поринув у співпрацю з «Дахом», коли попрацював з Володимиром Оглобліним, Владом Троїцьким. І, звісно, коли на фундаменті «Даху» побудували «ДахуБраху», до складу якої, крім Марка, входять чудові музиканти: Ніна Гаренецька (вокал, віолончель, басовий барабан), Ірина Коваленко (вокал, джамбе, перкусія, басовий барабан, жалійка, волинка, флейта, бугай, акордеон), Олена Цибульська (вокал, перкусія, басовий барабан, гармошка). Затребуваність цього гурту сьогодні надзвичайна, їхні гонорари можуть позмагатися з «тарифами» наших поп-зірок… А на Заході «ДахуБраху» вже давно сприймають як особливий вид конвертованої української фольквалюти.