З 21 листопада 2012 року по лютий 2013-го включно в Луврі відбудеться історична для України виставка. Це експозиція деяких найкращих з уцілілих творів Іоанна Георга Пінзеля, «українського Мікеланджело» (як назвав його Борис Возницький).
Люди кажуть музейникам «ні!». Але державні органи все-таки повинні визначити місцезнаходження схованого художнього шедевра, оскільки він є не тільки місцевою пам’яткою. А якщо цей скарб уже вкрали, прикриваючись «загрозою» виставки в Луврі?
Непокоять умови зберігання експонатів такої високої художньої цінності в цьому селі. У Бучачі, наприклад, умови зберігання належні. Там хоча б проведено сигналізацію.
- Ігорю Михайловичу, що можете сказати про граничну вартість робіт Пінзеля, які побачать відвідувачі музею в Луврі?
- Роботи безцінні. Вони мають духовну цінність для нашої країни. А це не виміряєш грошима.
- У такому разі, які особливості транспортування робіт Пінзеля в Лувр і назад - в Україну?
- У Лувр скульптури повезуть коштом французької сторони. Цим опікується спеціальна фірма, яку визначає для подібного проекту керівництво Лувру. Для кожного експоната передбачається спеціальний ящик-сейф. Якщо ж композиційна робота складається з кількох елементів, то й для їх транспортування передбачаються спеціальні ємності.
- А раніше, до нинішнього прецеденту, була така підвищена увага закордонних музейних інституцій саме до робіт Пінзеля?
- Мабуть, ні… Але три роки тому навесні в нас гостювала делегація з Лувру. Вони побували на Львівщині, Тернопільщині, Івано-Франківщині. Знаю, що головний куратор Лувру надзвичайно цікавиться культурними цінностями Центральної та Східної Європи. По-моєму, тоді в Луврі й загорілися ідеєю подібного проекту. Згодом у нас гостювали також інші делегації. І вже в деталях обговорювалися масштаби майбутньої виставки.
- Чим поясните нинішній бум навколо творів Пінзеля? Адже вони вже не один рік в Україні? Та тільки останнім часом виник підвищений інтерес.
- Як відомо, ще Борис Григорович Возницький називав Пінзеля «українським Мікеланджело». Безперечно, це майстер найвищого європейського рівня. І музей такого високого статусу, як Лувр, ніколи б не експонував якихось тривіальних робіт. Пінзель - найвищий прояв художнього генія. Тому він такий і цікавий - не тільки Україні, а й світу. Недаремно ним так пишаються в тому ж таки Бучачі. Шедеври Пінзеля прикрашають також фасад собору Святого Юра у Львові…
Пінзель - унікальний епізод української та європейської культури.
- В якому стані нині його роботи? І чи встигнуть наші реставратори до відкриття виставки в Луврі?
- Відправляти роботи планується приблизно за місяць до початку експозиції. Реставрація на різних етапах. Працюють майстри зі Львівської національної галереї мистецтв і Національного реставраційного центру в Києві. Можливо, на 100% усіх робіт і не відреставрують, але до експозиційного рівня доведуть обов’язково. Комісар майбутньої виставки, який відвідав нещодавно Львів, залишився задоволений ходом реставраційних робіт. Дияконські ворота з Бучача реставрують найкращі фахівці. Одна частина воріт називається «Ангел-охоронець», друга - «Благовіщення».
Сподіваюся, нам таки вдасться досягти компромісу з мешканцями села Рукомиш на Тернопільщині - і в Луврі побачать скульптуру Святого Онуфрія, один із шедеврів майстра Пінзеля.