У недавній прем’єрі Національної опери України - «Іоланті» П.Чайковського - Тарас Штонда виконав одну з головних партій… Публіка, як нікого іншого, приймала його захоплено.
В інтерв’ю DT.UA - у рамках наших уже традиційних літніх зустрічей у редакції - Тарас Штонда розповів, що в його житті означають… Шаляпін, Київ, Большой, Годунов, а також сценічні партнери та диригенти.
Спочатку хотілося б відзначити, що феномен Штонди - це яскравий приклад успішної кар’єри самородка в мистецтві. За ним, за великим рахунком, ніхто ніколи не «стояв». Окрім його сильного голосу. Бо виріс він у простій родині (яка, втім, до самозабуття любила музику). Батько - із села Шкарівка Білоцерківського району (Київська область), мати - зі столиці. Ще в дитинстві Тарас переспівував різні арії. За всіх героїв відразу: і за Карася, і за Одарку (в «Запорожці за Дунаєм»). Сам виконавець зізнається, що українське село - це дивне музичне середовище, яке ще в дитинстві правильно його підживило. А вже згодом - серйозні університети. У консерваторії він обожнював свого педагога Галину Станіславівну Сухорукову. Її не стало чотири роки тому… Але пам’ять про цю світлу людину Штонда зберігає завжди. Колись, ще під час першої зустрічі, педагог сказала йому: «Тобі б треба в консерваторію, бо голос занадто гарний, щоб так погано співати…»
З цього все й розпочалося.
- Тарасе, а ви не намагалися підрахувати кількість оперних басових партій, які виконали за час своєї діяльності?
- Якщо їх порахувати, залишивши тільки оперу, відкинувши ораторіальний жанр, то набереться близько тридцяти.
- Яка з цих партій була для вас найважчою у виконавському плані?
- Найскладніша ще не проспівана! Зараз - «Парсіфаль» Вагнера. Партію з цієї опери розучую для того, щоб уже навесні 2012 року виступити на прем’єрі у Швеції.
Водночас, озираючись на минуле, зазначу: складні - і Борис Годунов, і Досіфей (у «Хованщині»). «Вивчалися» вони впродовж усього мого життя. Самі собою! Починаючи з платівок Шаляпіна, вперше прослуханих у 16-річному віці. Вже тоді я жив цією музикою.
Так, називаю партії переважно в російських операх… Оскільки це основа басового репертуару…
- І як часто виходите на сцену у басовому репертуарі нашої Національної опери?
- Хоч я багато працюю в Європі, але й удома - на сцені... Завдяки досить лояльній політиці нашого театру. Повернувшись ще наприкінці весни з великих гастролей по Швеції (там я співав у «Казках Гофмана» Оффенбаха), виступив у Києві в шести спектаклях. Серед них - «Князь Ігор», «Іоланта», «Алеко»… Отже, у середньому за сезон виходжу на рідну сцену разів 10-12!
- Нинішній київський глядач ходить у наш театр «на Штонду»?
- Ну… Мені б хотілося так думати… Але я не можу цього стверджувати! Це ж ніким не зафіксовано, а видно лише на сольному концерті.
У зв’язку з нашим театром… Мені жаль, наприклад, що «Тарас Бульба» йшов востаннє у жовтні 2009-го. Відтоді, на жаль… Я ж поки що не бачу себе в образах «гумористичних». Таких як Карась у «Запорожці за Дунаєм»… Думаю, це в майбутньому.
А так… Частіше співаю Годунова, Алеко, князя Греміна в «Онєгіні», князя Ігоря, Рене в «Іоланті», Мефістофеля у «Фаусті»… І, зізнаюся, це мій улюблений репертуар.
- Проте хотілося б і чогось більшого?
- Так… Наприклад, хотілося б співати в Києві те, що виконую в Європі. Ті ж таки «Казки Гофмана». Це вершина французького оперного репертуару. Хотілося б, щоб і у нас були опери Вагнера, «Катерина Ізмайлова» Шостаковича. Адже купця Бориса Ізмайлова в знаменитій опері мені так і не довелося виконати. Але… живу цим образом.
- А були у вашому репертуарі твори, які спочатку вам не подобалися, але… робота є робота?
- Виконував у Большому партію Фауста («Вогненний Ангел» Прокоф’єва). Ніколи особливо її не вирізняв. Але спробував, щоб вона сподобалася мені бодай у процесі виконання!
- До речі, ви ж виступаєте майже одночасно і в нашій Національній опері, і в Большому театрі… Могли б розповісти про різницю в діяльності цих двох великих театрів?
- Справді, з 2002-го - я у Большому. Правда, останнім часом там співаю нечасто. Бо основна сцена закрилася на ремонт і в усіх стало менше роботи.
Ну, а різниця? Вважаю, там більше відповідальності… Тут - я свій, рідний. А там - не все проходить… Адже в мене статус запрошеного соліста. Таким чином, надалі завжди постає запитання: запрошувати чи ні?
Був у мене в Москві якийсь пік діяльності, коли проспівав двадцять спектаклів за один сезон 2004-2005 рр. Рекорд.
Коли я тільки почав співати у Большому Годунова, для мене це стало справжньою епохальною подією. Мені було тоді років 40. Адже про таку партію, тим більше на такій сцені, мріє кожен бас.
Заради Годунова в Большому мені довелося відмовитися від підписаного раніше контракту в Німеччині, у Бонні. Я тоді подумав: якщо в 40 років Большой кличе на «Бориса», то наступного разу, можливо, покличуть уже років у 50… Якщо взагалі покличуть… Загалом, проспівав я Годунова 14 разів! А це, уточнюю, найвідоміша роль у басовому репертуарі. Уже потім Мефістофель, Дон Базиліо. І зізнаюся, що музичний рівень Большого - дуже високий. Оркестр проходить такий конкурс, якого тут, у нас, немає й близько. Це факт, який навіть не припускає дискусії…
- Тарасе, а як вам працювалося в Большому зі знаменитим Робертом Стуруа над «Мазепою»?
- Він дуже цікава людина. Деякі сцени в «Мазепі» Стуруа придумав блискуче. Я співав Кочубея. Цю оперу поки що зняли з репертуару Большого, тому що декорації не вміщуються на Малій сцені. В «Мазепі» ж сценографія з претензією на актуальність і концептуальність. Дію перенесено… у сталінські часи! А мій Кочубей - у костюмі колгоспника часів «трудоднів». Мазепа й Орлик - комісари в шкірянках. Не дуже люблю такі повороти в сучасній режисурі, але мушу співати й не можу не погоджуватися. Так, я ретроград! І мені подобається традиційний підхід. Винятки бувають лише в тих випадках, коли в опері немає чіткої прив’язки до часу. Наприклад, «Фауст» - це вічна тема, бо диявол може з’явитися у будь-який час!
- Тарасе, а хто конкретно запросив вас у Большой у Москву?
- Знаменитий співак Олександр Ведерніков. Прекрасний бас! Він сказав, що у Большому його син став головним диригентом, ось, мовляв, і їдь, Тарасе… Я з’явився на кастинг «Хованщини», претендуючи на Досіфея… І заспівав!
- У Москві ви вже маєте оперних шанувальників?
- Все одно у Києві їх більше! Адже там мене кличуть на певну постановку: я підписую контракт. Не на рік, не на два, а на постановку… Але в Москві шанувальники підходять після спектаклю. Є такі, хто їздить зі мною… До цих людей ставлюся максимально сердечно, щоб вони отримали те, чого від мене очікують.
- На ваш погляд, для оперного виконавця має значення драматична гра чи тільки голос?
- Гра, звісно, важлива. Я 20 років у професійному співі, не беручи до уваги консерваторію. І неухильно прагну до осягнення гри у співі… Щоб дія органічно зливалася з голосом. Це важко! Набагато легше «стати на рампі» і співати без жодної гри та мізансцен. Але для цього є концерти. Однак буває, що навіть своєю «нерухомістю» ти вже граєш!
Згоден, оперна гра досить скупа. Ми підпорядковані музиці, співу. Не можемо грати так, як артист драматичний. Головне - професійно відтворювати якісний, гарний вокальний звук. А можна загратися й забути, де перебуваєш!
- Хто, крім вас, у Большому сьогодні на перших позиціях серед басів?
- Є такий - Казаков Михайло Володимирович, бас, зірка… Талановитий, надійний, чудовий співак. Мені приємно й почесно співати у Большому навіть другу прем’єру… Адже Большой мені потрібен. Наша Національна опера, на жаль, не всіма сприймається як міжнародний театр. Ми чомусь мало цікавимо Захід… Але я самодостатня людина. Співаю і в Україні, і в Росії, і на Заході.
Коли, наприклад, виконую «свого» Годунова, то в Большой приходить «моя публіка». Не хвалюся, однак мені вдається поводитися там просто й скромно. Зауважу, що й колеги поважають. А в Європі творчий колектив - взагалі одна сім’я. Уявляєте, на кожну європейську прем’єру вони дарують одне одному подарунки!
- А з ким із диригентів ви найкомфортніше почуваєтеся на сцені?
- Власне кажучи, з тими, хто мені акомпанує і йде вслід за мною. Хоча розумію, що диригента-зірку треба «пожирати» очима. І не дай Боже розійтися з його музичною концепцією, вираженою «через» диригентську паличку.
У моєму житті траплялося подовгу затримуватися в європейському театрі. Але там справжніх зірок за пультом мало… Можна назвати Володимира Федосєєва. У нас в опері - Гамкало, Кофман. По-своєму цікаво з кожним.
- А хто все-таки важливіший для опери сьогодні - режисер чи диригент?
- На оперному спектаклі, звісно, диригент… Якщо співак «розійшовся» з оркестром - це помітять усі. І взагалі: можна так інколи заворожити музикою, що людина не помітить, яка режисура на сцені.
- Як ставитеся до екстремальної сучасної оперної режисури, коли старі сюжети обставляють несподівано по-новому? Наприклад, режисер Серебренніков поставив у Большому «Золотого півника» Римського-Корсакова, де, кажуть, старі герої в сучасних костюмах під офіс…
- Не люблю я цього... Музика ж стара? Хіба Римський-Корсаков мав на увазі якийсь офіс у «Золотому півнику»? Переконаний: коли опера переноситься в епоху сучасну, то й музика губиться. Проте співаки - люди підневільні. Ось і намагаюся полюбити ту режисуру, в якій беру участь. Колись мене шокували костюми в «Мазепі». Та й у «Казках Гофмана» - теж. Політика проста: режисер знає, що люди більше підуть на епатаж. Show must go on!
А ось режисура нашої недавньої «Іоланти» в Києві, взагалі-то, була традиційною… Звісно, не без деяких нових ідей. Не всі, наприклад, сприйняли чотири символи сліпоти. А це ж були елементи символізму! Я міг вести свою партію в тій режисурі досить упевнено, й ніщо не відвертало мою увагу. І режисер Микола Третяк придумав деякі мізансцени, які допомогли мені розкритися в цій опері й повніше показати себе та героя.
- У вас сильний голос… Чи є якісь особливі методи, яких дотримуєтеся, щоб зберігати його у повнозвучній красі?
- Це ж усе казки про сирі яйця! І про те, що не можна насіння… Усе можна - і їсти, і пити! Я навіть морозиво їм! Але у відповідальний період особливо бережуся. Наприклад, в Осло колись був мороз мінус 19. І я, звісно, не пішов дихати таким повітрям перед спектаклем. Найголовніше - не простуджуватися. Не кажу про паління - оскільки не курю. Ще треба, звісно, не перенапружувати голос…
- У пресі писали, що Шаляпін - ваш кумир… Як ставитеся до того, що в Москві вас інколи порівнюють із самим Федором Івановичем?
- Знаю, там дехто ревно ставиться до того, що в Києві є бас, який… добре співає… Але ж я не наслідую Шаляпіна! Все одно він у мені живе вже майже 30 років… Мимоволі вчуся прийомів і манер видобування звуку в цього великого співака. Тому, коли я в чомусь і схожий на нього, це приємно.
Сам Шаляпін не виник на рівному місці. Він увібрав найкраще, що було в італійській школі. Його голос вільний. І взагалі, є лише одне правильне положення гортані у співі - відкрите горло. А вже на це ремесло накладаються безмежні барви, якими володів Шаляпін. Саме цього не можна сліпо скопіювати - придиху, стогонів та окремо взятих звуків Шаляпіна. Але порівняння втішні…
- Чи часто виникають казуси під час спектаклів, де завжди багато артистів хору, балету?
- Зі мною трапилася одна знаменита «неявка» на сцену, яка вже увійшла в історію театру. Було це 17 років тому, коли я не з’явився під час виконання партії Дона Базиліо. Люди казали: чому ж немає Базиліо? Чому вирізана знаменита арія? Поверніть квитки! Так, я затримався, «зайшов у медпункт», «прокашлявся»…І не знав, що спектакль розпочався…Потім хотів надолужити, але було пізно.
- З ким зі співаків, із котрими доводилося ділити сцену, найповніше виникає відчуття партнерства?
- Я всіх їх люблю! Приємно виступати разом із Тетяною Ганіною, Лілією Гревцовою. У Большому - Максим Пастер. Тенор Артуро Чакон-Крус - взагалі зірка нової генерації. З Нетребко, правда, ще не співав. У неї прекрасний голос. Але… все-таки це не голос найбільших співачок минулого. Втім, вона гарна жінка. Очевидно, зірки захотіли, щоб вона засяяла. У нас є Оксана Дика - чудова співачка, зараз одна з прим Ла Скала… В Оксани теж комбінація розкішного голосу й винятково гарної зовнішності. Але «друга Нетребко» неможлива: російський піар спрацював, і той продукт уже випущений у світ.
Якщо ще про партнерів… На жаль, рідше я співав з Ольгою Микитенко, Дмитром Поповим, Михайлом Дідиком, Людмилою Монастирською. Але це справжні зірки! Недавно у Швеції співав у «Казках Гофмана»: був жорстоким, гордовитим. І англійською тоді ж попросив вибачення у партнерів, - мовляв, вибачте, що я так до вас звертаюся, це ж не Тарас Штонда… Вони мене обіймали й казали: «Тарасику, грай так і далі, ми не ображаємося!» А я там маю самим поглядом спопеляти! Відгуки про ту постановку були позитивні. Казали, що такого спектаклю давно ніхто не бачив. Хоча костюми мені не подобалися, я сперечався з режисером. Мене одягли в генеральську форму. Мої колеги навіть сказали, що я схожий на Брежнєва - ордени, брови… Вийшов Леонід Ілліч…
- З ким із закордонних імпресаріо співпрацюєте сьогодні?
- Зупинився на одному агентстві - «Опера Коннекшн», що курирує мою роботу в Європі. Останнім часом кастинги були вдалими...
- Не мрієте про своє майбутнє саме на Заході, як співак в одному з тамтешніх театрів?
- Найвигідніше становище для нашого співака - бути званим гостем у Європі.