ПРИСТРАСТІ «НІЖНОГО ВІКУ» ЗА СЕРГІЄМ СОЛОВЙОВИМ

Поділитися
Як ностальгійно по-доброму пригадуються «довгими зимовими вечорами» чарівні літні... У мене це почуття матеріалізується сьогодні в таку схему: море, сонце, «Кінотавр».....

Як ностальгійно по-доброму пригадуються «довгими зимовими вечорами» чарівні літні... У мене це почуття матеріалізується сьогодні в таку схему: море, сонце, «Кінотавр»... Пам’ять зберегла емоції дивної гармонії того, що відбувалося з тобою (і навколо тебе) на цьому унікальному кінофестивалі. Деталі ж поступово згладжуються, почалося звичне життя. Втім, я лукавлю. Були на XII Відкритому російському кінофестивалі «Кінотавр» і події, що дали привід мені і моїм колегам згадувати про нього, сперечатися, дратуватися нерозумінню, радіти однодумності, писати статті, робити телепередачі і через багато місяців після його закінчення.

Однією з таких стала очікувана багатьма нова картина відомого російського режисера Сергія Соловйова «Ніжний вік». (Мабуть, нетактовно нагадувати обізнаному читачеві і глядачеві попередні роботи майстра, але я все-таки зроблю це, тому що ставлюся до творчості Сергія Олександровича неадекватно: я його беззастережно люблю. Отже, пригадайте фільми «Єгор Буличов та інші», «Станційний наглядач», «Сто днів після дитинства», «Рятувальник», «Спадкоємиця по прямій», «Обрані», «Асса», «Чорна троянда — емблема печалі, червона троянда — емблема любові».)

Сценарій до картини «Ніжний вік» Сергій Соловйов написав у співавторстві зі своїм сином Дмитром (він же виконав головну роль). Генеральним продюсером виступив сам Микита Михалков.

Фільм «Ніжний вік» став не просто подією фестивалю: він подарував своєму творцю головний приз «Кінотавра» — «Золоту троянду». І це було, мабуть, єдине рішення авторитетного і шановного журі, яке вгадали усі. Неймовірно шкода було одного: фільм подивилася тоді мізерно мала кількість глядачів — фестивальна публіка і сочінці.

І от днями у Республіканському будинку кінематографістів відбувся ексклюзивний показ фільму, що став можливий завдяки проекту «Російське кіно: прем’єра в Києві». Проект придуманий і створений за спільною ініціативою Національної спілки кінематографістів України і представництва в Україні Російського центру міжнародного наукового і культурного співробітництва при уряді Російської Федерації.

Офіційне формулювання починання дещо нівелює своєчасність і мудрість події, що відбулася. А дуже хочеться, щоб вона не залишилася непоміченою. Адже тепер усі ми зможемо бути в курсі останніх кіноновинок і визнаних російських майстрів, і молодих кінематографістів. Проект передбачає щомісячні прем’єрні покази нового кіно Росії. Така можливість дорогого коштує — у близькому зарубіжжі останніми роками кінопроцес стає дедалі активнішим і набирає колишню, доперебудовну міць.

«Дзеркало тижня» чимало писало про фільм «Ніжний вік», і тому сьогодні ми пропонуємо вам ближче познайомитися з його творцем — Сергієм Соловйовим.

— Режисер — професія, якій важко дати якесь чітке формулювання. Чому ви вирішили стати саме режисером, а не актором, приміром? Адже, наскільки мені відомо, акторський досвід у вас був у дуже «ніжному віці»?

— Природно, у дитинстві я хотів, як усі нормальні хлопці, стати моряком, і не просто моряком, а підводником (адже я в Пітері виріс). Навіть подумував поступити до Нахімовського училища, вже і фізично себе до цього готував. Але повинен сказати, що якісь нахили до кіно все-таки були. Я подивився фільм «Щасливого плавання» з Черкасовим у головній ролі, і він на мене подіяв просто-таки магічно. Образ головного героя, знову ж офіцера-підводника, врізався в голову назавжди... А потім випадково потрапив на ленінградське телебачення, став ведучим журналу «Юный пионер». Там мене побачив Ігор Владимиров, який був тоді режисером у Товстоногова, і привів у БДТ. З тринадцяти до шістнадцяти років переграв у цьому легендарному театрі ролі всіх хлопчиків: і в «Далях непроглядних», і в «Розламі», і в багатьох інших. Це був золотий час, перезнайомився тоді з молодими, розумними, талановитими, розкішними акторами: Смоктуновським, Юрським, Лебедєвим, Стржельчиком... Проте навіть притягальні залаштунки театру не дуже відірвали мене від образа підводника.

Вибухом, шоком став фільм «Летять журавлі». Він таки по-справжньому «звернув» мені мозок набік. Пізніше з радістю дізнався, що таке ж потрясіння від цієї картини відчув і Гліб Панфілов, який був того часу секретарем обкому комсомолу у Свердловську, і Олексій Герман, що збирався займатися літературою, театром, але в жодному разі не кіно. От і виходить, що один-єдиний фільм сформував долі цілого покоління людей.

— Скільки разів ви вступали у ВГІК?

— Один раз, причому в 16 років. Михайло Ілліч Ромм відразу ж узяв мене на свій курс. До речі, історія зі вступом дуже забавна. Михайло Ілліч прочитав мою вступну роботу, вона йому чимось сподобалась, і він поставив свою візу: «Довести до третього туру». Але Кулешов на співбесіді поставив мені двійку. Письмова — той самий результат. Твір — три бали! І 30 чоловік на місце! Мій майбутній педагог Євген Миколайович Фос після твору сказав Ромму: «Уявляєш, один пройдисвіт примудрився списати роботу у Пришвіна...» Михайло Ілліч поцікавився, чому той так вирішив. «Адже він же написав: «Від неї пахнуло яблуками...» — «Перевір про всяк випадок у бібліотеці», — порадив майстер. Фос перевірив — не підтвердилося. «Тоді, у Паустовського», — каже. Знову ж, неув’язочка. «Тоді в Бабеля», — було останнє припущення. Ось тоді Михайло Ілліч узяв мій екзаменаційний лист, перекреслив усе червоним і написав: «Вірити. 15 балів. Відмінно з усіх спеціальностей. Ромм». Ну як можна було людині, твір якої плутають із самим Пришвіним, поставити меншу оцінку?.. Ось так я і став студентом.

— Вас вважають одним із начитаніших режисерів. Відкіля ця пристрасть до літератури?

— Усе фільм «Летять журавлі»! І ще чудовий нині фотограф Валерій Плотников. Ми познайомилися з ним, коли нам було років по тринадцять. Валера тоді вчився в художній школі. Він запитав, хто з художників мені подобається. «Рєпін, — кажу, — «Бурлаки на Волзі». — «А імпресіоністів бачив?» Я не бачив і не чув про них. Тоді Валерій привів мене в Ермітаж і показав картину Матісса «Червоні люди навколо Землі». «Бачиш? А ти кажеш — Рєпін…» Я ж нічого не бачив, крім якихось розмитих червоних плям. І дав собі слово: ходитиму в Ермітаж доти, доки не зрозумію. І знаєте, десь років через два знову подивився на цю картину, і вона мені так сподобалася… Ось такою була робота самовиховання. І ще. Ми з першого класу сиділи за одною партою з Льовою Додіним, нині чудовим пітерським театральним режисером. Десь класі в п’ятому в нас із ним була така халтура. Ми грали «Казку про рибака і рибку». Він — діда, я — бабку... Об’їздили зі спектаклем усі школи, нас звільняли від занять. І я вже тоді зрозумів, який же це розкішний спосіб життя!

…Ну а потім, звичайно, навчало саме місто. Всі халепи у свідомості вели в двір, звідти — на вулицю... А там був Петербург. Чудове місто, яке з мертвого живого зробить запросто.

— І як же ви адаптувалися в Москві?

— Важко. Здебільшого витрачав усе, що надбав у Ленінграді. Привіз, приміром, у ВГІК валізу рідкісних книг — повне зібрання андеграундного журналу, який Мейєрхольд із Головіним із 1904-го по 1914 рік видавали для своїх. Їх навіть у Ленінській бібліотеці немає.

— Мабуть, продали, коли грошей до стипендії не вистачало?

— Якби продали. Пропили.

— Хто ж у цьому варварстві брав участь?

— Друзі... Гена Шпаліков.

— Вибачте, Сергію Олександровичу, за болісне запитання, але чому так виходить у житті: друзі, студенти, спільні смаки й інтереси — і один стає відомим, щасливим режисером, а другий гине?

— Трагічна доля Гени Шпалікова — доля поета, справжнього поета. Гена — людина чудова, надзвичайна. І весь його шлях, включаючи пияцтво, — осмислений шлях надзвичайно тонкого митця, який на тверезу голову не міг ні перенести це життя, ні зрозуміти...

— Хочу відволікти вас від смутних спогадів і поставити запитання, невдячне для журналіста, але надзвичайно для мене важливе, оскільки поточної інформації про те, чим ви займаєтеся нині, у нас дуже мало. Подейкують, ви зайняті відразу двома грандіозними проектами?

— Цілком правильно. Один із них — «Єлизавета і Клоділь». Це велике складнопостановочне, видовищне кіно. Дія відбувається на початку минулого століття, 1906 року, у Санкт-Петербурзі й у Франції. Це історія про двох п’ятнадцятирічних дівчаток, які переживають зміну епох. Вони живуть передчуттям століття, бояться пропустити його радості, його революції. А одна із найчарівніших революцій — сексуальна. Обидві дівчинки з забезпечених родин їдуть на французький курорт, де колись познайомилися, передчувають пригоди. Приїздять — а там не сезон. На всьому курорті чотири мужики: 70-річний французький поет Пьєр Жако, лауреат Нобелівської премії (я сподіваюся, що його гратиме Жан-Луї Трентіньян), американський льотчик-недоумок Гастон, австрійський художник, який увесь час клеїться до дівчат, і людина, що друкує «Іскру» (це герой Сашка Баширова, актора, який грає в мене всіх народних персонажів). Хочеться зняти такого кумедного, ніжного, навіть дещо безглуздого (якщо можна так сказати) «Доктора Живаго». Взагалі, сюжет фільму дуже «закручений», багато музики. А закінчується все для однієї дівчини — у 37-му році, для іншої — у 43-му. Вони обидві — уже дорослі жінки, що підбивають підсумок своїм надіям.

— Ви сказали якось, що в людини всі смаки, погляди, принципи формуються з 12 до 22—25 років?

— Безумовно. Є, правда, щасливі люди, які дитинство носять до старості. У всіх інших визначальна шкала цінностей формується саме в цьому віці.

— У вас також було саме так?

— Так, так, так! Усе найсерйозніше сталося саме в ці роки, я зрозумів, що є що, що таке добре, що таке погано. У 40 років мені нічого було додати до того, що я знав у 16—17 років. Навпаки, у 16—17 років було що виправити в мені сорокарічному. Це так, і не інакше.

— Ви вже знали, що таке кохання, смерть, приміром?

— Не знаючи — знав. А потім настає плутанина понять. І все від проклятущого соціуму. Від того, що ми робимо вигляд, ніби суспільно живемо. І поступово втрачаємо силу і красу індивідуальності. У 12—22 роки людина самотня, катастрофічно самотня. А самітність — колосальне багатство. Я згадую історію, коли Лев Гумільов писав своїй матері Анні Ахматовій із в’язниці, звинувачуючи її в тому, що вона погано використовує своєю популярність, не просить допомоги в Сталіна, Ворошилова, не може допомогти йому вийти на свободу. А коли раптом замайоріло звільнення, він сказав такі слова: «Я боюся вийти на свободу. Не хочу. Там усі місця зайняті». Це юнацьке почуття найпотужніше: там, у дорослому житті, всі місця зайняті і ти повинен сам відшукати свою нішу. Отроцтво — колосальний подвиг людини або відсутність цього подвигу...

— А коли ви вперше зрозуміли, що таке кохання? В отроцтві?

(Глибоко, щиро замислюється...)

— Не знаю, не можу сказати. З роками поняття кохання коректується. Мабуть, тоді було передчуття почуття. От я зараз зніматиму чеховську картину (це, до речі, мій другий проект). Про кохання. Боже, як дивовижно звучить сьогодні це слово. Заяложене, спаскуджене, споганене... Так само, як і слово «духовність». Є ж чудове російське слово «душевность». Я навіть назвав фільм «Антон Чехов. Про (і зображення сердечка)!». Щоб слово «кохання» не вживати.

Знаєте, як Чехов казав: «Кохання — це або залишок чогось великого і величезного, чого у всій повноті і значущості ви ніколи і не бачили, і не відчували, або натяк на щось, що в майбутньому може розвинутись у щось величезне і велике. Нині ж воно нікого не задовольняє, тому що дає значно менше того, чого ти від цього чекаєш». Повністю підписуюся під цими словами.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі