5 березня, на прес-конференції Міжнародного фонду «Відродження», що проходила в будинку і за сприяння «Інтерфакс-Україна», було оголошено результати проведених фондом конкурсів (програма — «Засоби масової інформації»). Причому один із цих конкурсів за назвою «Передвиборні дебати на телебаченні» відбувся лише з третьої спроби: перше таке змагання було оголошено ще у вересні 2001 року. До учасників фонд пред’явив лише одну вимогу: вони мали забезпечити представникам усіх політичних сил України однакову участь у теледебатах. Виконання цієї цілком справедливої вимоги не гарантувалося жодним телеканалом, і в результаті переможців конкурсу не виявилося. У листопаді 2001 року конкурс оголосили знову, і результат не змінився. Спрацювала лише третя «версія» змагання — грант одержав канал СТБ.
Теледебати на СТБ будуть називатися «Партія, панове!», до участі в них запрошуються всі зареєстровані партії, а в ролі ведучого програми фігурує Роман Скрипін. З приводу каналу ICTV — ще одного учасника конкурсу — рішення поки не прийнято, оскільки в даний час канал не надав фонду гарантій рівної участі в теледебатах представників усіх зареєстрованих партій. Якщо переговори між правлінням фонду і керівництвом каналу ICTV завершаться благополучно, глядачі отримають ще одні передвиборні теледебати і можливість порівнювати. Якщо ні — доведеться вдовольнитися версією СТБ.
Міжнародний фонд «Відродження» оголосив ще два конкурси: «Соціальна реклама на ТБ» і «Сторінка-вставка» у регіональній пресі». Перша передбачає проведення на п’яти загальнонаціональних каналах інформаційної кампанії, спрямованої на те, щоб «соціальна вага» тих, кого обирають, не тисла на рішення виборців. Власне кажучи, йдеться про запобігання порушенням із боку посадовців.
Відповідно до рішення фонду, боротимуться з такими порушеннями спеціальні ролики соціальної реклами, розміщені на каналах УТ-1, «Інтер», «1+1», Новому каналі і СТБ. Інформаційна компанія стартувала 4 березня, і залишається сподіватися, що з її допомогою «соціальна вага» тих, кого обирають, не остаточно задавить особисті думки виборців. Словом, будемо «сметь свое суждение иметь»...
І нарешті, про третій конкурс під назвою «Сторінка-вставка в регіональній пресі». Мета проекту — інформувати регіони України про діяльність громадських організацій, покликаних забезпечити прозорість виборчого процесу. Поки ця прозорість під загрозою, і залишається сподіватися на громадські організації на кшталт Всеукраїнського громадського моніторингового комітету (ВГМК). На сьогодні сторінку-вставку погодилися помістити в себе 25 регіональних і одне загальнонаціональне видання, але організатори конкурсу не приховують того, що багато регіональних видань прийняли їхню ідею в багнети. Необхідність такої прозорості ще не ввійшла в громадську свідомість.
Що ж, власне, міститимуть такі сторінки-вставки? Інформацію про роботу ВГМК, результати соціологічних досліджень, аналітичні матеріали, політичні карикатури і, головне, інформацію про порушення, що мали місце в ході передвиборної кампанії. Така інформація, звичайно, необхідна регіонам — найчастіше поінформованим дуже погано. Будемо сподіватися, що вона спрацює.
На прес-конференції член правління фонду Семен Глузман зауважив, що український народ має право на помилку, але помилка ця повинна бути самостійною, як і перемога. Отож, головне завдання проектів полягає в тому, щоб забезпечити таку самостійність. Шлях свій нам належить вибирати самим — навіть якщо вирішимо звернути з дороги. Тоді і перемоги, і поразки будуть нашими, а не чужими.