Отже, в південній Пальмірі презентували оперу-вербатім "Дракон" за Євгеном Шварцем. Цей незалежний проект стане першим продуктом Фонду Одеської національної опери, який розпочинає діяльність паралельно з підготовкою нової вистави.
Як звучатимуть тексти Шварца в українському лібретованому перекладі відомого драматурга Павла Ар'є за півроку на прем'єрі (акурат під вибори) - можна тільки здогадуватися.
За словами Дмитра Бикова, "парадокс у тому, що в часи драконів Шварц ще може існувати, але в часи бургомістрів він нестерпно дратує владу". Тим більше що молодий український композитор Антон Байбаков, який здебільшого працює для кіно, театру та анімації з українськими й європейськими режисерами, - ще працює над музичною партитурою.
За його словами, він намагається в ній взагалі позбутися тексту і використовувати тільки так звану "пташину мову", оскільки "слово дуже сильно себе дискредитувало".
Однак режисер не хоче втрачати звучання "смачних" текстів Шварца і вигадав прийом, коли текст, як в італійських оперних виставах, транслюватиметься рухомим рядком українською.
Це вже третє звернення режисера Євгена Лавренчука до цієї п'єси, але перше - в оперному жанрі. Адже, на його думку, "опера лікує, тоді як драмтеатр - загострює питання".
Уперше пан Лавренчук поставив "Дракона" на сцені Львівського ТЮГу - за місяць-півтора до Помаранчевої революції. У виставі навіть були помаранчеві стрічки, якими містяни вітали нового бургомістра.
Другу постановку він здійснив за півроку до Майдану в Томському ТЮГу.
Тепер режисер сподівається, що опера "ні до чого такого" не призведе. Є лише передчуття. І, дай Боже, не революції, а якихось метаморфоз держави чи суспільства. Адже "Дракон" - революційна тема. Проте хотілося б відійти від конкретики. Ми нікого не звинувачуємо, ні на кого пальцем не показуємо. Шварц порушив тему тоталітаризму, але для мене дуже важлива тема тоталітаризації і фашизації не держави, а свідомості людини. І дракон - це не десь там, дракон - у нашій свідомості. Людина, котра в політиці, - притягує навіть природні катаклізми, як всередині, так і зовні. Сподіваюся, що нам удасться донести цю тезу".
Хоча, можливо, режисер трішки лукавить? Уже під час презентації восьмихвилинного тизера опери на сцені Одеської опери у вигляді ретельно відрепетируваного повноцінного фрагмента було підготовлено й частину креативного просування проекту. Пачка флаєрів-листівок у пізнаваних іміджах та кольорах нинішніх політичних партій і діячів, але з обіграванням текстів шварцівського "Дракона": "Ельза наступна", "Партія вокалістів: Драконо-Незалежність країни", "Новий Курськ - нові можливості для кожного Ланцелота", "Для уникнення епідемії очних хвороб дивитися на небо забороняється! Бургомістр", "Я так втомилася від цієї війни. Вокальна партія "За Буття!", "Партія вокалістів: українська мова. Опера. Театр. Сер Ланцелот" тощо.
Думаю, з таким підходом завдання Фонду, у формулюванні генерального продюсера Анни Ставиченко - "пошук фінансування для постановки вистав і просування театру в Європу, пошук нових медіа", - буде виконано.
Тим більше що цією проект-оперою команда, яка має у своїх лавах музикознавця Анну Ставиченко, збагачену неоціненним глядацьким досвідом усього найактуальнішого, що відбувається нині в сучасному оперному світі, намагається довести: тенденція пошуку сучасного музичного матеріалу для оперної сцени, його постановка - важлива не тільки для Європи, а й для України.
Ставиченко впевнено стверджує, що "Одеський оперний - найкращий в Україні, має найкращих оперних солістів, найкращого оперного диригента і найкращий оркестр". Можливо, й так, якщо директор театру Надія Бабич підтримала і створення Фонду, і проекти, та ще й ризикує пускати на "святу сцену", де панують "священні чудовиська", молодих і зухвалих.
"Фонд - це новація для України. Я дуже сподіваюся, що він існуватиме не просто для галочки, а для допомоги театру. Мета створення - розвиток театру, його просування в Європу".
З тизеру зрозуміло: Дракона як персонажа у виставі не буде. Зате над авансценою висітимуть три великих екрани, на яких on-line транслюватимуться - страйки, бійки, війни, революції, перевороти, політичні баталії в парламентах, природні катаклізми з різних країн світу. Це і є три голови дракона…
Проте в Одесі все ж таки вб'ють дракона. І один із них буде "оперним": з усіма його законсервованостями, ходульностями, відсталістю, страхами перед змінами та новаціями.