Міжнародний кінофестиваль «Молодість», який за традицією відбувається останнього тижня жовтня, почне відзначати своє тридцятидвохріччя 20 жовтня і, завершившись 27-го, досягне «віку Христа». Досягнення фестивалю за ці роки беззаперечні — багато перших осіб сьогоднішньої світової кінематографічної еліти були «відкриті» «Молодістю», отримавши саме тут путівку у велике кіно. Проте засмучують і складнощі, які цей форум кінематографічної юності переживає разом із країною і з вітчизняною кінематографією.
Конкурсна програма фестивалю не зазнала жодних змін і, як звичайно, складається з трьох категорій: студентські фільми, перші професіональні короткометражні фільми й перші повнометражні ігрові картини. І призи — ті самі, із постійним грошовим еквівалентом, головний із яких — 10 тис. доларів. Крім головного журі з семи осіб, під головуванням південнокорейського режисера Кім Кі Дука, власні нагороди визначать журі ФІПРЕССІ, Міжнародна федерація кіноклубів і глядацьке журі. Програмна наповненість фестивалю не викликає сумнівів і давно вже не «вміщається» у Будинку кіно, тому краще позаконкурсне кіно демонструватиметься в київських кінотеатрах. Ціна на квитки цілком помірна. За словами генерального директора «Молодості» Андрія Халпахчі, — у середньому 10 гривень.
Намагаючись бути схожими на інші великі міжнародні форуми та «з метою упорядкування акредитації», дирекція МКФ «Молодість» оголосила нові умови акредитації вітчизняних журналістів. Я не обмовилася — іноземних журналістів, серед яких левова частка росіян, запрошують як гостей, яким фестиваль забезпечує повний пансіон, куди входять житло, харчування, транспорт тощо, — і усе це безплатно. Якщо ж хтось із іноземців понад запрошену квоту захоче взяти участь у кіносвяті, він може внести плату за своє перебування на гостинній «Молодості».
Вартість акредитації для вітчизняних колег досить умовна — 32 гривні, оплату яких зобов’язані гарантувати видання чи телеканал. Кожна додаткова людино-одиниця оплачується в подвійному тарифі. За це журналіст отримає можливість працювати на фестивалі, брати інтерв’ю, йому дадуть каталог і програму, а також подарують майку з фестивальною символікою. От якраз майку можна й продавати. Для любителів сувенірів.
Що це? PR-проект, народжений у безвиході, чи «пробна куля», і в майбутньому ціна присутності на фестивалі підніметься до рівня світових стандартів — від 500 до 1500 доларів? Та світова практика показує, що кінокритиків і журналістів, у професіональному погляді та слові яких фестиваль зацікавлений, на такі форуми наполегливо запрошують самі упорядники, забезпечуючи бездоганну роботу прес-центру включно з цілодобовим зв’язком. Так, у Каннах та Венеції проживання за власний рахунок, але це вже залежить від зацікавленості в інформації ЗМІ, в якому журналіст працює, чи імені журналіста, який отримує в найвідоміших виданнях гонорар, здатний із лихвою покрити всі витрати.
Своє рішення про нові умови акредитації дирекція «Молодості» пояснює бажанням провести жорсткий відбір журналістів і відсікти тим самим юрби людей, які «просто тусуються», принісши липові листи від незрозумілих видань. Сума тридцять дві гривні — невелика, із любові до солодкого димного запаху, який витає в кулуарах фестивалю, можна і власний гаманець розкрити. Що, переконана, і трапиться — гультіпак, які тиняються з бару в бар, не зменшиться. На моє запитання про диференційований підхід до журналістів глава «Молодості», розсипавшись у компліментах «ДТ» і мені особисто, сказав, що готовий заплатити за мене із власних коштів. Дякую. Ні я, ні моє видання в цьому, дякуючи Богу, потреби не маємо. А що коли ми висунемо зустрічну пропозицію — оплатити фестивалю всі публікації, які стосуються його діяльності, включно з інтерв’ю, що будуть узяті там, за рекламними розцінками «ДТ»?..
Та наш читач не повинен страждати через кумедні фінансові претензії дирекції фестивалю. Про всі найцікавіші події та фільми ми неодмінно розповімо. Якщо, звичайно, дирекція фестивалю вважатиме гідним прийняти наш тридцятидвохгривневий внесок плюс шестидесятичотирьохгривневий — за фотокора, надавши акредитацію журналістам «ДТ».