«...зато мы делаем ракеты,
перекрываем реку Енисей
и даже в области балета
мы впереди планеты всей...»
Разом з ученими, інженерами і програмістами Україну залишають артисти. Факт настільки сумний, як і очевидний. Наші кращі співаки, музиканти і танцівники вже чимало років постійно тішать слух і погляд вимогливої зарубіжної публіки.
Недавно в Дніпропетровську Вадим Писарєв танцював з місцевою трупою балет «Дон Кіхот». Партію Кітрі виконувала 17-літня Яна Соленко, учениця Писарєва, котра багато гастролює, лауреат міжнародного конкурсу «Фуете Артека». У неї є житло в Донецьку і непогана, за словами Вадима, зарплата, але він, проте, не приховував, що від’їзд Яни за кордон цілком імовірний:
— ...і це непогано, але я вважаю, що потрібно набрати репертуар. З іншого боку, якби в мене була можливість платити своїм танцюристам 10 тисяч доларів на місяць, від мене б ніхто не їхав.
Оцінюючи рівень дніпропетровських танцюристів, майстер дипломатично зазначив:
— Слава Богу, що у вас усе це ще не померло. Я розумію, що вам важко...
Звісно, Донецьку, який має дві хореографічні школи, легше. Писарєв готовий уже сьогодні здивувати будь-якого глядача, випустивши на сцену цілу плеяду своїх учнів. До того ж він, «обтяжений» титулами і регаліями, вхожий у високі кабінети. І головне, Донецька область зацікавлена в тому, щоб у неї був свій балет. Стосовно ж Дніпропетровського, чверть століття існуючого театру опери і балету, то тут справи, м’яко кажучи, не дуже.
— Кістяка досвідчених танцюристів у нас немає вже років шість, — розповідає головний балетмейстер Дніпропетровського театру опери і балету Олександр Соколов. Ну привіз я з Новосибірська Дороша, Чепіка і ще когось привозив. Попрацювали вони в нас 5, 7, 10 років, пестощами та казками вмовляв, залишав, працювали...
Нині Дорош танцює в Києві і заробляє, за словами Олександра Миколайовича, близько 1000 гривень на місяць, чого явно недосить з урахуванням плати за житло, харчування та «балетні прибамбаси».
— Якби шість з половиною років тому не відкрили хореографічну школу, — вважає О.Соколов, — дніпропетровського балету сьогодні не було б.
Справді, хто з зірок працюватиме, коли майстер сцени одержує... 148 грн., а артист балету — 118, стільки ж, скільки прибиральниця? Тому складні партії, приміром у «Лебединому озері», танцюють талановиті і поки незаангажовані сімнадцятилітня Оля Дороніна та шістнадцятирічний Максим Петренко.
Остання юна зірка дніпропетровського балету — Наталя Кущ нині завершує навчання в Австрії разом з чотирма земляками.
— Політика будь-якої держави така: зібрати, виплекати і залишити в себе. А в нас — усе навпаки, — з гіркотою каже Олександр Соколов, — грошей узагалі не платять, а коли танцюристи виїжджають, то елемент затримки просто відсутній. Усі кращі їдуть, а залишатимуться середні і гірші від середніх...
Тому Дніпропетровський театр опери і балету сьогодні не має, за словами Олександра Соколова, жодного соліста в загальноприйнятому значенні цього слова. Сольні партії танцюють учні хореографічної школи: «Лебедине», Одетту-Одилію, Принца і Блазня. На роль Лізи в «Марній обачності» Соколов вводить 13-літню Оленку Печенюк.
Єдина танцівниця на повній ставці — Олена Дубровіна нинішнього року досягла пенсійного віку. Інші провідні солісти давно повиїжджали до Москви, Німеччини та Словенії.
А головний балетмейстер, парадокс, боїться посилати на конкурси своїх учнів:
— Боюся, оскільки точно знаю, що їх заберуть. Нехай у мене ще бодай рік-півтора попрацюють. Ми ж стараємося передусім для свого театру, щоб тут були трупа і театр. Про це можна говорити довго і нудно...
Утім, куди б не виїжджали дніпропетровці, у трупи хороший фаховий рівень. Поки що...