Уже 1 червня український павільйон на Венеціанській бієнале сучасного мистецтва буде представлений проектом "Пам'ятник пам'ятнику", що об'єднує роботи молодих художників Жанни Кадирової, Миколи Рідного, Гамлета Зіньковського. Останній презентує інсталяцію "Книга людей", яка складається з сотень мікропортретів у рамці сірникової коробки. Як кажуть деякі арт-критики, "цей художник шукає нові, мобільніші форми мистецтва і намагається переосмислити феномен маси".
Власник дзвінкого театрального імені - Гамлет - народився 1986 р. у Харкові. Навчався в Харківській академії дизайну. Лауреат фестивалю молодіжних проектів non-stop media-2008. У Харкові відомий своїм подвижництвом у сфері стріт-арту. А в Києві був серед номінантів премії PinchukArtCentre.
- Гамлет? Вас так величати?
- Авжеж, мене називають саме так.
- Гаразд. Скажіть, Гамлете, в чому ж оригінальність вашої інсталяції "Книга людей"?
- Тут кожен має знайти для себе певний сенс. Коли вдивиться в мікропортрети інших людей. Остання річ - щось поясняти про свій же проект.
- Коли вас запросили брати участь у бієнале від України, це був очікуваний реверанс? Чи щось несподіване?
- Звісно, це несподіванка. Мені завжди здавалося, що учасники таких арт-форумів мають бути старші, солідніші чи що. У свої 26 років я не почуваюся ні генералом, ні полковником арт-ринку. Швидше, рядовим, скажемо так.
- У чому особливості технології вашої "Книги людей"? Як ці сотні мікропортретів виникали і вживалися одне з одним?
- Уявіть, це такі крихітні-крихітні малюночки. Розмір - три на чотири сантиметри. Тобто площа сірникової коробки. Я брав аркушики паперу, малював портрет тієї чи іншої людини, потім складав це в сірникову коробку...
Сидів у кафе й малював, навіть коли грошей на каву не було. Взагалі де випадало малював. І в результаті вийшло близько тисячі мікропортретів. Різні люди, різні обличчя. Збірний образ людей.
Ну, а у Венеції все це буде розміщене на чорній-чорній стіні. І вже загальний ефект має бути цікавим, вражаючим. Тобто білі-білі крапки на чорній-чорній стіні. А коли придивляєшся до цих крапочок, бачиш - обличчя, обличчя, обличчя...
Взагалі, це не випадкова затія. Якщо пригадуєте, колись була популярна дитяча гра в "секретики". У сірникові коробки ховали портретики, потім їх заривали в землю... Ну й так далі...
- Серед цієї тисячі мікропортретів є обличчя ваших друзів, коханих, знайомих?
- Є, звісно. І друзі є. У мене є один товариш із казковим прізвиськом - Вова Х... З міста Красний Луч. Заходить він інколи в ту або іншу інстанцію й каже: "Здрастуйте, я Вова Х...". Багато хто вмліває. Ну, а що робити? Я ж теж - Гамлет.
- Скажіть, а є якісь складнощі у транспортуванні вашого неоціненного вантажу у Венецію?
- Слава Богу, цим займаюся не я. Я подав роботи. А їх уже відвезуть в Італію на якійсь вантажівці.
- Ваше перебування на бієнале хто безпосередньо фінансує?
- За ідеєю, мали б фінансувати українські державні інституції... Але поки що я квитки купував на свої гроші. І їду туди за власний кошт. А потім вирушаю прямо до Парижа, бо в мене там теж є один цікавий проект.
- Який же?
- Фото різних паризьких вулиць. Найрізноманітніших вулиць. Сподіваюся, коли повернуся наприкінці червня в Україну, засяду у свій підвал і займатимуся тільки цим проектом - паризькими вулицями.
- Не сприйміть як безтактність, але навряд чи сірникові коробки або стріт-арт, яким ви займаєтеся, достатньою мірою сприяють підвищенню матеріального добробуту. Чим заробляєте?
- Так, справді, якось не виходить "їм" мене продавати. Не виходить ефектно працювати з арт-дилерами. Ех, мріяв би попрацювати з Абрамовичем!
- Ого! Куди замахнулися! Це з прицілом на його Дашу Жукову, яку знають як арт-передвижника?
- А яка в нього Даша? Ні, я мав на увазі Ігоря Абрамовича, нашого...
- А-а-а...
- Ну хоча б те, що я вже запрошений у Венецію, дозволить мені надалі без удаваної скромності казати галерейникам: "Здрастуйте, я Гамлет, учасник бієнале". І, повірте, при такому бекграунді дивитися на тебе почнуть інакше.
- Ось ви живете в Харкові, колись першій столиці України. А харківська провінційність не поїдає вашу творчу душу?
- Ну що ви! Харків - зовсім не провінція. У мене можуть виникнути питання навіть до Києва стосовно його провінціальності. А тут принаймні немає такої кількості приїжджих. Так, Харків перша столиця. Тут є базова культурна історія. Але, як і в кожному творчому середовищі, можуть вибудовуватися різні стосунки. Бувають і заздрість, і недоброзичливість. А з іншого боку - якщо ти ніхто, то тобі ніхто й не заздрить.
Ось ви запитуєте про способи заробітку. Які заробітки? Ними можуть похвалитися тільки продавці людських органів... А художник? Художник повинен бути голодним.
- Ваші стріт-артівські витівки не дуже лякають міську владу?
- І не кажіть! У мене складні відносини з місцевими. Міськвиконком недавно видав розпорядження, яке передбачає страшні штрафи за "несанкціонований" стріт-арт - 4000 грн. Великі гроші. Добре, коли з ментами домовишся і відбудешся двома тисячами...
- Можете назвати кілька своїх художніх явлень - те, що згодом залишиться в історії мистецтва?
- Ні, не можу. Бо історія - така нещадна штука. Прославлені нині художники можуть бути "з'їдені" часом і віддані забуттю. І через сто років про них ніхто не згадає. А нікому не відомі сьогодні молоді люди, яких ніхто не визнає і яких усі ганяють, несподівано виявляться геніями - через десятиліття.
Отож не мені вирішувати
ці завдання.
- Ви брали участь у деяких проектах PinchukArtCentre у Києві...
- Так-так...
- Особисто з Пінчуком знайомі?
- У кожному разі, вітаємося. Він киває, коли мене бачить. Хоча, цілком можливо, він киває просто із ввічливості або плутає мене з якоюсь іншою людиною. Нас же багато.
- Ви, здається, виступали здобувачем премії PinchukArtCentre.
- Але не виграв. Зрештою, 100 тис. грн - не такі вже й великі гроші. Що таке 100 тис. грн? Для мене значно більша радість - спілкування в колі цього арт-центру. Прекрасні серйозні творчі люди. Є кого послухати, з ким поговорити.
- Якщо не помиляюся, крім арт-проектів вас захоплює й театр. І це не дивно, оскільки ім'я зобов'язує. Розповідають, що ви грали загадкового героя у спектаклі про двох великих акторок - Сару Бернар та Елеонору Дузе.
- На жаль, цього спектаклю вже не грають у Харкові. А я брав участь у ньому ніби в трьох іпостасях. Я сам, як художник Гамлет. Поет Габріеле д'Аннунціо. І Смерть... Дуже цікава робота. У мене взагалі в театральному середовищі Харкова багато друзів. Уявіть, що коли почав грати в цьому спектаклі Габріеле д'Аннунціо, приятелі знайшли безліч його портретів різних років. І порівняли: я - Гамлет Зіньковський і Габріеле д'Аннунціо... Портрети - один в один! Коли мені стукне 45 років, буду копією цього знаменитого письменника.
- Неможливо не поцікавитися джерелами вашого прекрасного імені. Невже і в паспорті Гамлет?
- Недавно я вкотре зайшов в один харківський гуртожиток до друзів, і вахтерка мене гальмонула. Каже: "Зіньковський, ти вже сім років сюди ходиш, а я тільки тепер звернула увагу на твоє ім'я!"
Хто подарував мені це ім'я? Та вже точно не батьки. Швидше друзі, коли я захоплювався Шекспіром в училищі, а потім і в академії. Мене тоді тішив і "Гамлет", і розмови про нього, це стало частиною мене самого.
- Але ви ж то знаєте, що реальний Гамлет, якщо можна говорити про такого, був страшно далекий від класичного екранного втілення образу, маю на увазі Інокентія Смоктуновського.
- Так, звісно, реальний Гамлет був надзвичайно жорстокою людиною. Прямо твариною. Він навіть Полонія згодував свиням.