У МЗС Росії повідомили, що відновлення пошкодженого внаслідок обстрілу аміакопроводу «Одеса-Тольятті» триватиме від одного до трьох місяців за умови доступу до об’єкта. Про це заявила речниця МЗС РФ Марія Захарова на брифінгу 7 червня, передає пропагандистське агентство «ТАСС».
За словами Захарової, Росія докладе зусиль, щоб «з’ясувати обставини підриву аміакопроводу». Вона зазначила, що «Київ був єдиною стороною, не зацікавленою у реанімації аміакопроводу».
За даними очільника Харківської ОВА Олега Синєгубова, росіяни 5 червня двічі обстріляли аміакопровід, який проходить через територію Куп’янського району. Він був пошкоджений – відбулася розгерметизація й стався незначний витік речовини.
Нагадаємо, що Російська Федерація вимагає запуску аміакопроводу «Одеса-Тольятті», погрожуючи вийти з зернової угоди. Для цього Росія вже блокувала прохід суден до найбільшого морського порту України «Південний», а 5 червня заступник глави МЗС РФ Сєргєй Вєршинін заявив, що «Росія не бачить перспектив для того, щоб зернова угода була продовжена».
Термін дії існуючої зернової угоди спливає 17 липня. Ця дата вкладається в озвучений Захаровою термін один-три місяці.
Раніше заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Юрій Васьков повідомляв, що між Росією та ООН підписаний меморандум, який передбачає запуск аміакопроводу, проте Україна не брала на себе жодних зобов’язань з цього приводу.
Наприкінці травня Васьков заявив, що Україна може розглянути питання відновлення транзиту російського аміаку через свою територію, якщо отримає чіткі гарантії від ООН та Росії, що зернова угода працюватиме стабільно. Раніше українська влада пропонувала розглянути можливість розблокування аміакопроводу «Тольятті-Одеса» для транзиту російського аміаку через територію України за умови розширення зернової угоди.
В інтерв'ю Reuters міністр аграрної політики України Микола Сольський розповів подробиці «плану Б» щодо експорту зерна у разі виходу Росії з угоди. За його словами, український уряд може запропонувати страхові гарантії для компаній-перевізників і вже створений спеціальний страховий фонд для компаній, чиї судна будуть заходити в українські чорноморські порти за новою угодою.