Нове дослідження показало, як Іран побудував потужну індустрію з виробництва зброї на основі вкрадених західних технологій та як ці технології використовуються Росією проти України. Про це пише CNN.
Британська організація Conflict Armament Research (CAR), яка займається дослідженням компонентів зброї, встановила, що безпілотники Shahed-136, які Іран продає РФ, оснащені двигуном, розробленим за німецькою технологією. Цю технологію Тегеран незаконно отримав майже 20 років тому.
Такий висновок, зроблений шляхом детального вивчення компонентів, знайдених в Україні, підкреслює здатність Ірану вдосконалювати військові технології, які він отримав незаконним шляхом.
Західні чиновники також стурбовані тим, що Росія може передати іранцям зброю і техніку західного виробництва, знайдену на полі бою в Україні. Поки що немає переконливих доказів того, що це сталося, але відносини між Тегераном і Москвою стали значно ближчими.
Росія прагне отримувати іранські безпілотники та балістичні ракети, тоді як Іран хоче російських інвестицій і торгівлі. За словами іранських чиновників, РФ стала найбільшим іноземним інвестором в Ірані за останній рік.
Для росіян іранські безпілотники є вигідною заміною значно дорожчим ракетам, запаси яких у РФ, за словами західних чиновників, скорочуються. Експерти вважають, що Shahed-186, наприклад, коштує близько 20 тисяч доларів, що становить мізерну частку вартості крилатої ракети «Калібр».
У жовтні минулого року голова ГУР Міністерства оборони України Кирило Буданов заявив, що Росія замовила близько 1700 іранських безпілотників різних типів. Україна довела, що вміє збивати Shahed-136, але це виснажує її протиповітряну оборону. Попри відносно невеликий заряд вибухової речовини - до 40 кілограмів, точний удар Shahed-136 все одно може завдати значної шкоди.
Німецькі технології
З листопада минулого року по березень 2023 року Conflict Armament Research (CAR) змогла дослідити компоненти 20 іранських безпілотників і боєприпасів в Україні, близько половини з яких - Shahed-136.
Вдалося підтвердити, що двигун в Shahed-136 був розроблений іранською компанією Oje Parvaz Mado Nafar, відомою як Mado, що базується в місті Шокухіє в провінції Кум. У грудні минулого року компанія потрапила під санкції Великої Британії, США та ЄС.
Дослідники CAR виявили маркування Mado на ковпачках свічок запалювання в двигунах безпілотника, а також послідовність серійних номерів, які використовує Mado.
За даними західних урядів та ООН, Mado відіграє вирішальну роль в іранській індустрії безпілотників, що розширюється. Таку саму послідовність серійних номерів також зафіксували слідчі ООН, які вивчали атаки безпілотників на Саудівську Аравію, ймовірно, здійснені союзниками Ірану з руху хуситів у Ємені, а також ракетні атаки на Абу-Дабі в ОАЕ.
Аналітик CAR Таймур Хан розповів CNN, що іранські системи БПЛА постійно вдосконалюються та модернізуються, і стають все більш точними у системах наведення, а також можливості протидіяти глушінню.
Тривалий шлях
Конструкція двигуна Mado свідчить про інтенсивні зусилля Ірану протягом близько 20 років з отримання західних технологій для своїх безпілотників і ракет, попри широкомасштабні міжнародні санкції.
У 2006 році Іран незаконно придбав двигуни для безпілотників німецької компанії Limbach Flugmotoren. Три роки по тому іранський інженер Юсеф Абуталебі оголосив, що його компанія Mado створила двигун для БПЛА.
За даними CAR, компанія, схоже, намагалася приховати свою роль у створенні БПЛА Shahed. Дослідники виявили, що оригінальні серійні номери на компонентах безпілотників, знайдених в Україні, були стерті, очевидно, щоб приховати їхнє походження.
«Ці модифікації завадили слідчим виявити мережі закупівель, які сприяють міжнародному постачанню ключових компонентів до Ірану», - йдеться у звіті CAR.
Серед інших західних компонентів, придбаних і скопійованих Іраном, — частини ракет чеського виробництва. У звіті експертів ООН у 2020 році йдеться про те, що двигун в іранських ракетах Quds-1, які використовувалися під час атак на саудівські нафтопереробні заводи минулого року, був неліцензійною копією реактивного двигуна TJ-100, виробленого компанією PBS Velká Bíteš" у Чехії.
Експерти кажуть, що чеський двигун, схоже, також був встановлений на іранській ракеті Heidar-2.
Компанія заявила, що ніколи не постачала двигуни до Ірану або Ємену, але Іран став експертом в обході контролю Заходу над експортом технологій, в деяких випадках використовуючи підставні компанії. Група експертів ООН встановила, що деталі, експортовані чеським виробником до компанії в Гонконгу в 2010 році, опинилися в іранських ракетах, які були використані в 2019 році.
Таймур Хан з CAR каже, що Іран придбав західні компоненти і технології для своєї програми БПЛА, скориставшись відсутністю прозорості ланцюга поставок, що робить ідентифікацію компонентів критично важливим методом у вдосконаленні експортного контролю і санкційних механізмів.
Поглиблення партнерства РФ та Ірану
Продаж безпілотників поглибив відносини Ірану з Росією, які й без того зміцнювалися, оскільки обидві країни ставали все більше ізольованими від міжнародної торгівлі та фінансової системи.
«Ми визначаємо наші відносини з Росією як стратегічні, і працюємо разом у багатьох аспектах, особливо в економічних відносинах», - заявив міністр фінансів Ірану Есан Хандузі минулого місяця.
Доходи Ірану від продажу сотень безпілотників Shahed-136 до Росії, ймовірно, будуть реінвестовані в подальше вдосконалення галузі. А партнерство може почати освоювати «нові території».
«Враховуючи той факт, що Росія захоплює на полі бою складну західну зброю, таку як протитанкова ракета Javelin, і що між двома країнами посилюється військова співпраця, а Іран має підтверджені можливості в цьому напрямку, я думаю, цілком ймовірно, що вони співпрацюватимуть над копіюванням цих типів систем», - сказав Таймур Хан.
Існує також ймовірність, що Росія використає свою співпрацю з Іраном для розвитку власного потенціалу військових безпілотників.
Але поки цього не станеться, російські військові, ймовірно, залишатимуться охочим покупцем сотень інших безпілотників з Ірану — держави, яка перетворила обхід санкцій для побудови власної промисловості з виробництва зброї «на витончене мистецтво».
Раніше повідомлялося, що Іран залишається одним з небагатьох союзників Росії у війні проти України та постачає РФ боєприпаси. За даними The Wall Street Journal, поставки здійснюються кораблями Каспійським морем й за останні шість місяців було відвантажено російській стороні 300 тисяч артилерійських снарядів та мільйон інших боєприпасів.
За даними США, Іран продав Росії безпілотники для використання в Україні, погодився надати Москві ракети малої дальності, відправив танкові й артилерійські снаряди, а в обмін просить про ударні вертольоти, реактивні винищувачі та допомогу в програмі ракет дальнього радіуса дії. Західні аналітики стверджують, що Іран та Росія все більше зближуються у політичній і військовій співпраці. Іран може ще активніше надавати Росії військову допомогу в обмін на підтримку в розширенні впливу у Перській та Оманській затоках.