Цього місяця Міжнародна група з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) збереться на чергове пленарне засідання в Парижі. Група зосередиться на захисті міжнародної фінансової системи від ризиків, що походять від держав-ізгоїв та недоброчесних суб'єктів. У контексті триваючої військової агресії Російської Федерації проти України очікується, що FATF відреагує на величезні ризики відмивання коштів, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, що походять з Росії, пише голова Державної служби фінансового моніторингу України Ігор Черкаський у колонці для профільного видання AML Intelligence.
На «інституційному» рівні FATF вже дала оцінку діям Росії. Посилаючись на те, що дії РФ «неприйнятно суперечать основним принципам FATF і є грубим порушенням зобов'язань щодо міжнародного співробітництва та взаємної поваги», FATF ухвалила безпрецедентне рішення й призупинила членство Росії в лютому 2023 року. Водночас члени Глобальної мережі все ще очікують на «технічну» відповідь FATF, яка наразі розробляється.
У заяві про призупинення членства згадується занепокоєння з приводу повідомлень про торгівлю зброєю між Російською Федерацією та юрисдикціями, що перебувають під санкціями ООН, а також щодо зловмисної кібердіяльності, що походить з Росії.
Таким чином, продовжуючи об'єктивну риторику щодо «інституційного» визнання ризиків, наступні кроки потенційно можуть полягати у формалізації цього процесу шляхом визнання та фіксації притаманних Росії загроз, вразливостей або специфічних ризиків для міжнародної фінансової системи.
Використовуючи геополітичні розбіжності, Росія та нейтральні або прихильні до Кремля юрисдикції намагаються «політизувати» процес виявлення технічних невідповідностей Росії стандартам FATF.
Україна ж представляє чисті факти.
Росія не покращила свою поведінку після призупинення членства у FATF, а навпаки, активізувала свої зусилля, спрямовані на підрив глобальної фінансової безпеки та спільних зусиль з протидії відмиванню коштів, тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Існування значних елементів цих ризиків з боку Росії, визнаних і підтверджених самою FATF, Генеральною Асамблеєю ООН, міжнародними організаціями, окремими юрисдикціями та державним сектором, не можна ігнорувати, в якому б політичному середовищі вони не опинилися.
Процедури FATF самі по собі не є альтернативою реагуванню на конкретні ризики. Довіра до FATF залежить від її ефективності та швидкого реагування на виявлені ризики.
Тому паралельно з «інституційною» оцінкою з боку FATF було б справедливо очікувати «технічної» оцінки ризиків з боку Росії.
Минулого тижня Росія зруйнувала дамбу в Новій Каховці на півдні України, спричинивши одну з найбільших техногенних катастроф в Європі за останні десятиліття. Це екоцид, який за своїми масштабами та збитками (окрім радіації) можна прирівняти до застосування ядерної зброї.
Російська Федерація вже зухвало порушила світовий порядок, заснований на правилах, розпочавши агресивне, неспровоковане, повномасштабне вторгнення в Україну.
Оскільки ми продовжуємо спостерігати безпрецедентні експоненціально зростаючі ризики для системи протидії відмиванню коштів, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення з боку Росії, відкривається можливість для подальших безпрецедентних кроків. Росія була включена до «чорного списку» FATF у 2000 році, хоча тоді вона становила набагато меншу загрозу для світу та глобальної фінансової безпеки.
Беручи до уваги значний досвід FATF та її здатність розбиратися у складних питаннях щодо протидії відмиванню коштів, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення – на основі довіри та взаємоповаги всередині міжнародної спільноти – можна не сумніватися, що якими б не були подальші рішення, вони будуть спрямовані на повернення до миру та безпеки, а також на обмеження можливостей зловмисників проникати та отруювати світову фінансову систему.
Нагадаємо, що Росія посилила лобістську кампанію, щоб уникнути включення до «чорного списку» FATF. За останні тижні Москва тиснула й шантажувала півдюжини країн, включно із Саудівською Аравією, Індією, Туреччиною, Мексикою та ОАЕ – переконувала протидіяти її потраплянню до «чорного» або «сірого списку».
Глава Мінфіну Сергій Марченко зазначив, що представники РФ намагаються шантажувати членів FATF, що є ще одним прикладом грубого порушення зобов'язань з боку Росії. Раніше у Держфінмоніторингу розповіли, що зроблено для визнання Росії державою, що фінансує тероризм.