«Досить чорнухи! Залякали вже до краю — дайте промінь світла в нинішній холодній безпросвітності, покажіть бодай, куди йти і що робити. На політиків жодної надії — вони шукають під ліхтарем. Дайте висловитися інженерам, бізнесменам, ученим, просто розумним і чесним людям. Разом ми знайдемо вихід!..» — написав нам Ігор Фоменко з Богуслава. Листи такого змісту надходять до редакції часто. Відділ науки «Дзеркала тижня» відкриває дискусійний майданчик для всіх, у кого є креативні ідеї.
Із перших номерів «ДТ» відстежує ситуацію в науці й освіті. На наш погляд, це найважливіша й водночас болюча тема. Мене особисто завжди найбільше дивувало те, що в нашій країні паралельно співіснують начебто два суспільства. Одне купує дуже дорогі машини, а тепер уже особисті літаки й вертольоти. Воно хизується сукнями за 200 тисяч доларів, «найкращими друзями дівчат — діамантами» й іншою мішурою, а інше — освічене й фахове — не може купити для лабораторії, в якій працює, прилади, потрібні реактиви, з’їздити на конференцію. Прикро, що ці розумні люди могли б (якби мали змогу) швидко змінити ситуацію в економіці країни. На жаль!..
У нашому суспільстві так швидко (швидше за СНІД!) поширилася думка, ніби можна не вчитися, не працювати і мати все одразу, що розплата не забарилася. Аналізуючи причини кризи, нам не завадить зрозуміти: менеджер, який керує крихітним (за світовими мірками) банком, не може їздити на «Мерседесі» чи «Лексусі», а інженер, який працює на допотопному мартені, не може дозволити собі купити навіть «Авео». Західні економісти підрахували: людина без сучасної механізації нездатна заробити собі на їжу.
Однак озирніться навколо — країна з граблями та лопатами, із тракторами і комбайнами, що тільки трохи кращі від сохи, та «мерседесів» у Києві більше, аніж у Берліні. Звісно, не завадило б запитати у керівників іноземних банків, котрі позичили нашим «бізнесменам» на купівлю всяких іграшок для дорослих лобурів мільярди доларів: невже вони не знали, що при цьому саджають країну на фінансову голку, з якої вона не злізе протягом десятиріч?
Тепер за всі ці витівки будемо розплачуватися всім миром. Це плата за пасивність, коли дали розвинутися ницим інстинктам, повіривши у вульгарну дурість, що красиво жити не заборониш. А треба було б заборонити! Треба було заборонити купувати в борг дорогі машини, їздити на Сейшели і на Кіпр. Треба було вчасно сказати класичну фразу, звернену до мадам Грицацуєвої: мадам, до чого ці стрибки, жінку прикрашає скромність!
Однак її ніхто не сказав. І мадам грицацуєви в запаморочливих капелюшках, із незбагненними підтяжками на обличчі й на тілі, захлинаючись від телячого захвату, з усіх каналів доводили дуже незабезпеченим, які погано харчуються, людям по інший бік екрана, переваги гламуру...
Якщо ми хочемо вижити і забезпечити майбутнє своїм дітям, не завадило б прищепити українському суспільству передусім неприйняття розкоші. Принаймні на час. Через пристрасть до гламуру і вульгарність тих, хто з грязі в князі, нам доведеться довго й важко працювати, аби просто заробити на життя. Відтепер ми можемо влазити в борги (коли хтось наважиться нам позичити) тільки для того, щоб модернізувати виробництво. І треба пам’ятати: криза мине, а проблеми оновлення залишаться.
Коли німецькі громадяни дякували Бісмарку за те, що він створив Німеччину, канцлер відповів фразою, яку слід засвоїти і нам: Німеччину створив не канцлер, а вчителі. Якщо нам доведеться побачити багату, потужну Україну, її створять не люди, котрі їздять у «Бентлі» і носять вбрання від Валентіно. Україну відродять із попелу ті, хто сьогодні навчає дітей, ночами сидить у лабораторіях, намагається всупереч усьому створити інноваційний бізнес і живе за достатками...
«Вижити Україною»
Напередодні новорічної метушні в Національному педагогічному університеті ім. М.Драгоманова зібрався науково-експертний круглий стіл. На ньому група освічених і грамотних людей, запрошених Українським науковим клубом, а фінансова підтримка була надана Інститутом соціальних досліджень, обговорила проблему, здавалося б, далеку від нинішніх реалій — 20-річчя від дня виходу книжки відомого дослідника, професора Мічиганського і Гарвардського університетів Романа Шпорлюка «Комунізм і націоналізм. Карл Маркс проти Фрідріха Ліста». Показово, що праці цього автора включені до програм навчання істориків і політологів у найкращих університетах світу, тоді як у нас про них мало хто знає. Для присутніх знаменита книжка стала приводом розглянути питання про модернізацію України. Вироблений спільно рецепт можна висловити двома словами — «Вижити Україною».
Роман Шпорлюк Фото: Леонід АЛЕКСЄЄВ |
— Наша сім’я, — розповів пан Роман, — жила у Львові на вулиці Потоцького, яка «за Совітів» стала називатися Пушкінською. З приходом німців її назвали Міхлін-штрасе, а після війни вона знову стала Пушкінською. Нині вулицю названо ім’ям генерала Чупринки. Не знаю, яка назва у неї буде далі. Але з дитинства все це загострило в мені історичне чуття. Мені здалося, що ідеї
Ф.Ліста, який жив 200 років тому, дозволяють пояснити багато нюансів сучасного українського життя.
Приміром, коли Ліста запитували, як Німеччина, яка ще не була державою, може наздогнати і перегнати Великобританію, він казав, що країна не повинна намагатися повторювати те, що робить Англія, яка пішла вперед, а розвивати фундаментальні науки, науково-дослідні інституції. Мовляв, тут і народяться ідеї, що дозволять Німеччині обігнати успішні держави.
Через 50—60 років після цього прогнозу Німеччина перегнала Великобританію. Великий німець — теоретик націоналізму — вже тоді зрозумів, що лише ті держави світу досягають процвітання, які поза залежністю від устрою країни забезпечують високий рівень свободи та захист власності, в яких влада забезпечує послідовну боротьбу за здійснення суспільної мети.
На запитання оглядача «ДТ» про те, як слід Україні поводитися за нинішніх обставин, американський учений зауважив: він історик, тобто фахівець із того, що було, а не з того, що буде. Проте зазначив, що він не прибічник вступу України до НАТО, але за вступ України в Євросоюз.
У відповідь на запитання про проблеми з російською мовою Р.Шпорлюк розповів історичну притчу: коли Наполеону якось доповіли, що в його полках подекуди солдати розмовляють по-німецьки, полководець відповів: важливо, аби їхні рушниці говорили французькою мовою. Тож нехай правителі й населення Донецька розмовляють тією мовою, якою хочуть. Гадаю, сказав видатний теоретик українського націоналізму, можна говорити російською мовою і бути хорошим українцем.
— Як викладач історії України я розповідаю американським студентам, — сказав професор, — що справжнім українським П’ємонтом була не Галичина, а Полтавщина. Україну видумали в Харкові й у Полтаві. Тут почали українську справу, коли галичани ще хотіли бути поляками. У статтях про транснаціональну історію і про формування сучасної України я наводжу приклад, що Іван Котляревський у той час, коли тільки формувалися сучасні нації в Європі, видав «Енеїду». У ній поет-філософ розмірковував над тим, що таке Україна. Те ж запитання ставили в цей час і німці. Фрідріх Шіллер запитував: що таке Німеччина?
До речі, навіть об’єднання розділеної після війни Німеччини й утворення незалежної України хронологічно збігаються, — історія України переплетена з історією Європи.
І ще я хотів би зауважити: після Другої світової війни не було конфлікту між капіталізмом і комунізмом, був конфлікт між комунізмом і націоналізмом. Націонал-комуністи Східної Європи воювали з Москвою не через те, що у них було інше розуміння комунізму, вони воювали тому, що були противниками імперії. Головною проблемою Російської імперії, на мій погляд, завжди були не українське чи єврейське питання, а російське національне. Тому я проти антиросійського трактування українського націоналізму — росіяни так само гнітилися комунізмом. Ленін був проти великоросійської незалежності.
Для мене дуже показово, що 1991 року саме Російська Федерація стала причиною розпаду Радянського Союзу. Пізніше демократична Росія і демократична Україна разом із Білоруссю підписали договір про розпуск Радянського Союзу. Мені це здавалося оптимістичним завершенням цілої епохи в історії. Проте російська демократична держава не відбулася. Це показав 1993 рік і подальші події.
— Нещодавно до мене звернулася відома німецька газета «Зюд Дойче цайтунг» із проханням пояснити роль Євро-2012 для України, — продовжив Роман Шпорлюк. — Я не експерт із футболу, але наважився сказати таке: чемпіонат Євро-2012 — виклик для України, для громадянського суспільства. Футбол сприятиме об’єднанню різних верств населення, яке сьогодні роз’єднане з різних причин. Багато користі принесуть економічні, фінансові, гуманітарні проекти, які доведеться реалізовувати для організації чемпіонату.
Важливо, що виникне безліч конкретних справ, і українцям доведеться модернізувати готелі, ремонтувати дороги, вивчати мови, організувати курси для підготовки гідів, щоб на автомобільних трасах, на залізничних вокзалах з’явилися люди, котрі зможуть пояснити гостям, як і куди дістатися. Ці важливі маленькі справи ведуть до великих результатів.
Я рекомендував би містам-господарям чемпіонату встановити контакт із містами Європи, які в минулому були господарями чемпіонатів. Направити туди людей для ознайомлення. Це спосіб модернізувати Україну.
— І роблячи все це, не доведеться жодного разу вимовити таке страшне і незрозуміле для деяких українців слово «націоналізм»?
— Це і не знадобиться — футбол сам розмовлятиме українською мовою!.. Фани «Шахтаря» зможуть розмовляти переважно російською, але їхнє місто переконає всіх, що воно у Європі разом із усіма громадянами країни. А насамкінець хотів би вам сказати, що в Україні справи значно кращі, аніж це здається її жителям. Ви цілком динамічна країна, яка швидко розвивається...