«Велике будівництво»: чи потрібні Україні бетонні дороги?

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
«Велике будівництво»: чи потрібні Україні бетонні дороги? © znaybeton.ru
В Україні їх надто мало, хоча переваги бетонних доріг перед асфальтовими очевидні

У межах національної програми «Велике будівництво» в Україні будують першу бетонну дорогу Н-31 Дніпро—Царичанка—Кобеляки—Решетилівка. Втім, для держави, яка планує ефективно витрачати кошти та водночас забезпечувати якісну інфраструктуру, однієї бетонної дороги явно недостатньо.

З початку березня в Україні триває національний проєкт «Велике будівництво». Держава планує протягом року побудувати понад 100 шкіл, 100 дитсадків, 100 стадіонів і 200 нових приймальних відділень лікарень. Крім того, у межах програми планується зробити капітальний ремонт або побудувати з нуля 6500 км доріг до кінця 2020 року. Як стверджують у керівництві проєкту, «Велике будівництво» базується на принципах енергоефективності та, відповідно, економії коштів громад. Але поки що у програмі перевага надається саме асфальтованим дорогам. Хоча, на відміну від бетону, асфальт має менший строк експлуатації, до того ж не витримує впливу спеки, морозу, вантажівок. Не має асфальт переваг і з погляду екології, тоді як бетон складається в основному з природних інгредієнтів.

Світова практика vs Україна

По всьому світові активно розбудовуються дороги з бетону. Так, Естонський союз виробників будівельних матеріалів підрахував, що витрати при бетонному покритті на 40% менші, ніж при асфальтовому, якщо при порівнянних умовах зіставляти витрати на покриття шосе протягом усього життєвого циклу дороги. Тривалий час в Естонії вважали, що транспортні навантаження й частота руху не досягли того рівня, щоб ця технологія стала прибутковою. Наразі це твердження спростоване, і в країні починають розраховувати, на яких ділянках доцільно зробити бетонні дороги.

Дослідження Українського інституту майбутнього демонструє економічні ефекти від будівництва бетонних доріг до 2030 року в Україні. У дослідженні йдеться, що при будівництві цементобетонних доріг економічний ефект на ВВП України становитиме від 8,5 млрд до 19,4 млрд дол., тоді як для асфальтобетонних — максимум 3,3 млрд.

У країнах ЄС кількість цементобетонних доріг — близько 40%, у США — 60%, а Індія взагалі вирішила спрямувати політику розвитку на будівництво 100% доріг із бетону. Крім того, надійність та економічну доцільність саме цементних доріг пропагує Світовий банк. В установі розрахували, що бетонні дороги — ідеальний вихід для бідних країн, де бюджет на дорожню інфраструктуру не передбачає капітальних ремонтів і взагалі великих витрат.

В Україні лише 1% бетонних доріг. При цьому тільки 26% доріг у країні здатні витримувати великовагові вантажівки, що свідчить про гостру проблему якості дорожньої інфраструктури.

Чому бетонні дороги міцніші

Варто зазначити, що товщина бетонного покриття разом з ущільненим ґрунтом — близько 1,5 метра. Бетонна дорога налічує три шари: ґрунт, підстильний шар (механічно ущільнений щебінь) і власне бетонне покриття, яке може налічувати одразу кілька шарів. Так званий важкий бетон (верхній шар) має товщину майже 26 см. Крім того, у бетонному шарі встановлено армуючі елементи, які додають додаткової міцності покриттю, а також не дають бетону зсуватися під час нарізки швів.

Завдяки цьому бетонні дороги більш стійкі до великогабаритного та важкого транспорту: велика та міцна бетонна плита не прогинається під колесами вантажівок. Саме це є запорукою цільності дорожнього полотна, а значить, і його тривалої експлуатації.

Мають переваги бетонні дороги й конкретно для українських водіїв. Бетон має певні особливості, завдяки чому гальмівний шлях на дорогах з таким покриттям менший. До того ж на цементобетонних дорогах простіше їздити у темний час доби — завдяки відбивній здатності бетону, краще видно шлях. Таким чином, з бетонними дорогами можна розраховувати на поліпшення безпеки на дорогах, а також на доречне збільшення середньої швидкості вантажівок.

Експерти ринку також вбачають у переході на бетон ще один непрямий економічний ефект: скорочення витрат палива для автівок. Це стає помітним не у кожному конкретному випадку, а в масштабах усієї країни, яка, до того ж, імпортує пальне.

Чому Україна досі обирає асфальт?

Попри очевидні переваги цементобетонних доріг, Україна продовжує будувати асфальтові. Це можна пояснити так: у короткостроковій перспективі асфальтові дороги виглядають дешевшими, а посадовцям значно простіше затвердити бюджет на рік, аніж планувати у категоріях десятиріч.

Однак собівартість асфальтових доріг є низькою виключно в розрахунку на кілька років, тож твердження про високу ціну бетонного покриття втрачає свою актуальність. З урахуванням тривалості життєвого циклу бетонні дороги є значно вигіднішими. Так, життєвий цикл цементобетонного покриття становить 20–25 років, тоді як асфальтового — лише до 8–10 років, та й то виключно за належного догляду та регулярних ремонтів.

В основі асфальтових доріг — бітум, який виробляють із переробленої нафти. Зрозуміло, що за такої основи, якої немає в країні, цей продукт імпортується. На бітум в асфальті припадає 8–10% за масою, а якщо говорити про вартість, то 56–60%. За оцінками експертів Українського інституту майбутнього, імпортний бітум нівелює всі намагання країни домогтися зростання ВВП. Асфальт не лише є економічно невигідним, він ще й робить Україну імпортозалежною.

Для будівництва ж бетонних доріг використовується лише український цемент, обсягів якого в країні вистачає, щоб повністю забезпечити потреби галузі будівництва на сотні років наперед. Звісно, що при цьому зростає кількість робочих місць.

Слід зазначити, що всі тенденції вказують на те, що рух дорогами з часом лише посилюватиметься. Наприклад, міжнародна інженерно-дизайнерська компанія ARUP прогнозує, що кількість машин на дорогах світу щороку зростатиме на 3%, до того ж більшість автомобілів рухатимуться міськими дорогами. Це вказує на те, що дорожня інфраструктура має змінюватися — бути більш інноваційною, міцною та стійкою. Саме таким рішенням може стати будівництво цементобетонних доріг.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі