Чужим добром мы тешим взоры, Когда нельзя его стащить:
А если уж по правде говорить Мы все в душе отъявленные воры.
Лафонтен
Із тіньовою економікою борються віддавна. Про неї яскраво висловився в ХIX ст. й наш Гоголь: "Шахрай на шахраї сидить і шахраєм поганяє". У наш час про тіньову економіку теж не забувають. Так, президент України запевнив, що в країні триватиме безкомпромісне очищення органів держвлади від корупціонерів. Нижче розглянемо сучасний стан, причини й методи зменшення некримінальної тіньової економіки України.
Сучасний стан
За даними Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, у 2010 р. рівень тіньової економіки (ТЕ) становив 38% (за даними Світового банку - 49%), 2011-го - 34, а 2012-го - 40%. Інакше кажучи, в 2010–2012 рр. тенденція зміни рівня ТЕ, згідно з офіційними даними, не спостерігалася. За 2013–2014 рр. даних про її розміри знайти не вдалося.
Слід зауважити, що ступінь точності цих цифр доволі приблизний і пояснюється ненадійністю методик розрахунків. Основні методи визначення розмірів тіньової економіки - непрямі: за витратою електроенергії та співвідношенням між оптовим і роздрібним оборотами. Наприклад, методика визначення тіньової економіки за витратами електроенергії передбачає: якщо питомі витрати електроенергії зростають, то й тіньова економіка зростає.
Однак питомі витрати електроенергії залежать не лише від динаміки приватної тіньової економіки у виробництві, а й від ступеня укрупнення - агрегування галузей, для яких вони розраховуються. Справді, якщо збільшується частка енергоємних виробництв, то при інших постійних умовах тіньова економіка теж збільшується чисто арифметично.
Так, якщо 2010 р. питомі витрати електроенергії в добувній промисловості становили 7,5 коп. на 1 грн випуску, а в харчовій - 0,8 коп., то очевидно, що зі зростанням питомої ваги останньої у випуску загальні (спільні) питомі витрати електроенергії зменшаться. Але з цього, звичайно, не випливає, що тіньова економіка теж зменшиться.
Щоб використовувати взаємозв'язок "питомі витрати електроенергії - розмір тіньової економіки", треба дійти не тільки до конкретного підприємства, а й до конкретної продукції. Але й тут виникають труднощі оцінки цього зв'язку, бо, крім тіньової економіки, на динаміку питомих витрат електроенергії впливає ступінь зносу устаткування - старе воно чи нове.
У світовому рейтингу Україна за обсягом тіньової економіки перебуває десь посередині, що видно з табл. 1.
Причини
Які основні причини значної тіньової економіки в Україні? Ряд авторів вважають, що до них можна віднести високі податки та жорсткі закони. Додав би ще кругову поруку "хабародавець і хабарник".
Відносно податків можна сказати, що вони в нас перебувають на середньому рівні серед країн світу. Якщо частка податків і зборів у ВВП становить в Україні близько 44%, то у Франції - 46.
Із зайвою жорсткістю законів також можна погодитися лише частково. Наприклад, раніше в нас діяв закон про смертну кару. Але з його скасуванням у 2003 р. кількість убивств не збільшилася, а зменшилася, що видно з табл.2.
Приміром, такий злочин із категорії корупційних, як хабарництво: особа, що дала хабара, за певних умов несе кримінальну відповідальність. Чи виправдано це? Через чинний закон про хабарі злочинцями вважаються одночасно й той, хто дає хабара, і його одержувач. Виникає якась кругова порука: рука руку миє. Цікаво, що Держстат перестав публікувати дані про хабарництво, очевидно, у запалі боротьби з тіньовою економікою.
Було б доцільно розглянути питання, хто більше винуватий у хабарі, й тоді уточнити, кого слід карати. Гадаю, що завжди винуватий хабарник, а хабародавець найчастіше змушений з тієї чи іншої причини йти на злочин. У будь-якому разі хабарник має нести повну відповідальність, бо за ним останнє слово. А хабародавець у багатьох випадках може нести тільки моральну відповідальність. У такому разі кругова порука зникає.
Крім залучення правоохоронців-силовиків для усунення кругової поруки, було б доцільно заохочувати відповідних чиновників за скорочення тіньової економіки в довірених їм сферах. А саме: за зростання прибутку підвідомчих їм господарств, підприємств. Адже вони певною мірою мають бути бізнесменами: що вигідно суспільству, то має бути вигідним і чиновникам.
Та перш ніж зменшити жорсткість закону, слід спочатку здійснити обмежений експеримент в окремих областях або районах, а потім уже визначитися або змінювати закон. Результати експерименту слід подати відповідному профільному комітету Верховної Ради, а потім на сесії парламенту голосувати "за" або "проти".
Висновки
Тіньова економіка в Україні значна - близько 40% від офіційного ВВП. Хоча ступінь точності цієї цифри умовний, це не применшує потреби скоротити тіньовий сектор.
Підвищити вірогідність даних про ТЕ доцільно з допомогою інформації, яку мають або можуть мати правоохоронні органи - їхнім головним завданням є боротьба зі злочинністю, зокрема з тіньовою економікою. У разі залучення правоохоронців для визначення відсотка (частки) тіньової економіки слід провести розрахунки відношення тіньового доходу об'єкта, що перевіряється, до всього його доходу. Звичайно, це вибірковий показник, тому доцільно розраховувати й довірчий інтервал цієї цифри.
Податків змінювати не слід - вони в нас на рівні світових. Ба більше, їх зниження спричинить скорочення надходжень до держбюджету та спеціальних фондів (ПФ та ін.), що завдасть шкоди не так багатим, як бідним. І врешті-решт може спричинити скорочення середньої тривалості життя, як це відбулося в Україні в 1990-х роках, коли вона впала з 71 до 68 років.
Також слід розглянути можливість скасувати для окремих випадків кримінальну відповідальність хабародавця, щоб уникнути кругової поруки.
Закони ж слід змінювати, якщо доцільність цих змін буде доведено експериментальним шляхом у кількох областях або районах України. Не знаючи броду, не сунься у воду.