Від редакції: Митниця генерує третину доходів держбюджету та майже порівнянні за обсягами корупційні потоки. Боротьба із зловживаннями на митниці - пріоритет кожного уряду, утім, похвалитися реальними здобутками поки що ніхто не може. Будь-які спроби принципово змінити роботу служби систематично наштовхуються на спротив тих, хто зацікавлений у збереженні діючого статус-кво. І щойно Мінфін презентував черговий варіант реформування митниці, депутатський корпус одразу напророкував розбалансування системи, соціальні проблеми та бюджетні втрати. Редакція дає можливість Міністерству фінансів пояснити суть і необхідність радикальних трансформацій на митниці.
Торік Мінфін узяв курс на перезавантаження митної системи України. Реалізовано вже чимало ініціатив: автоматичний розподіл декларацій, мобільні групи з центром націлювання, єдине вікно тощо. Ці заходи стали першими кроками, які наблизили нас до кінцевої мети реформи - перетворити державний забюрократизований орган на ефективну, якісну і прозору сервісну службу. Однак це були лише точкові зміни, які покращили ситуацію, але докорінно її не змінили. Тому Міністерство фінансів переходить до системних дій і комплексної зміни підходів у роботі української митниці.
Нещодавно було затверджено концепцію реформування Державної фіскальної служби, яка є комплексним баченням уряду та включає в себе 20 напрямів реформування митниці. При підготовці концепції було враховано рекомендації міжнародної спільноти та українських експертів. Варто зазначити, що концепція не є якимось ноу-хау Мінфіну. Ми заклали в цей документ ті речі, які реалізовані в розвинених країнах і є найкращою світовою практикою. На базі концепції ми розпочали розробку детального плану її імплементації. З метою дотримання балансу інтересів до цього процесу буде залучено представників ДФС, народних депутатів, представників бізнесу та громадськості, а також експертне середовище.
Для ефективної реалізації концепції урядом було прийнято нову структуру митниці. З метою централізації функцій будуть ліквідовані юридичні особи на обласному рівні, і по факту з існуючих 27 митниць залишиться одна міжрегіональна митниця. Уже з 1 травня 2017 р. цей процес буде розпочато, і єдина міжрегіональна митниця функціонуватиме на всій території України вже до кінця літа.
За статусом міжрегіональна митниця буде територіальним органом Державної фіскальної служби. Начальник митниці і заступники будуть призначені головою ДФС відповідно до чинного законодавства про державну службу (тобто на конкурсній основі). При цьому кількість профільних заступників начальника митниці буде визначено виходячи з функціональної необхідності. На рівні області передбачається створити представництва центральної митниці з метою полегшити проведення адміністративних процедур і здійснення нагляду. А на міському та районному рівнях залишаться митні пости з розширеними оперативними повноваженнями, напряму підпорядковані центральній митниці.
На практиці це виглядатиме так: на центральному рівні буде апарат митниці, до складу якого увійдуть департаменти, управління і відділи, що безпосередньо займатимуться реалізацією митної справи. Їх функціонал поширюватиметься на всю територію України. Водночас у структурі апарату митниці працюватимуть відокремлені відділи, що територіально розташовуватимуться в областях. Підпорядковуватись вони будуть за власною вертикаллю - керівнику профільного департаменту в апараті центральної митниці.
Крім того, забезпечувати організацію діяльності обласних відділів буде керівник представництва міжрегіональної митниці в тій чи іншій області. Його функція полягатиме у нагляді за діяльністю митних постів, які розміщені у відповідній області. Представництво також матиме змогу брати участь у митному оформленні. Для прикладу, якщо виникає складне питання класифікації, то митний пост може звернутися до відділу номенклатури чи відділу класифікації митниці, представник якого є в області, й отримати рішення.
Важливо, що всі митні пости, які діють на сьогодні, залишаються працювати і в новій структурі міжрегіональної митниці. Тому бізнес не відчує якогось дискомфорту чи кардинальних змін, адже, як і раніше, подаватиме декларацію, яка автоматично буде розподілена між працівниками відповідного митного поста. Більш того, оперативні повноваження митного поста буде розширено, тобто вони зможуть приймати рішення самостійно, без участі обласної адміністрації митниці, що прискорить час здійснення митних формальностей. Наприклад, навіщо підключати обласний рівень для визначення місця здійснення митного контролю залізничного транспорту для забезпечення дотримання розкладу його руху або для визначення черговості митного оформлення суден закордонного плавання?
Для забезпечення безперервності процесів митного оформлення працівників митних постів буде переведено до складу митних постів новоствореної митниці без будь-яких конкурсів на рівнозначні посади.
У чому полягають основні переваги нової структури? Це функціональна митна вертикаль, єдині стандарти виконання чітко визначених функцій, збільшення кількості оперативного персоналу за рахунок оптимізації адміністративного, а також підвищення відповідальності адміністрації митниці за дії митних постів. І головне, нова система підпорядкування у діяльності митниці значно зменшить корупційні ризики. Складається враження, що саме через це нова структура митниці піддається значній критиці з боку певного кола осіб, мовляв, службу розвалять, нова структура не працюватиме та ін. Адже буде розірвано передумови для можливих корупційних зв'язків на місцях, оскільки начальник митного поста буде підпорядковуватися напряму Києву, а не начальнику обласної митниці. Це дасть можливість здійснювати єдину митну політику на всій території держави, а практику ручного управління на обласному рівні буде припинено.
Водночас на центральному рівні в апараті митниці буде відновлено діяльність аналітичного і моніторингового центрів, які забезпечать цілодобовий контроль за діями працівників митниці під час процесів митного контролю та оформлення. Функціонування таких центрів сприятиме дотриманню керівниками митних постів та іншими працівниками вимог законодавства і створить умови для оперативного виявлення і реагування на спроби переміщення товарів з порушенням законодавства.
Таким чином, контроль здійснюватиметься на трьох рівнях: місто/район (митний пост), область (департамент) і Київ (аналітичний і моніторинговий центр). Однак буде і четвертий - Міністерство фінансів, де також буде створено центр для роботи з митною інформацією.
Та найголовніше - успіх реформи митниці залежатиме від бажання і готовності самих митників до змін. Безумовно, ми будемо мотивувати працівників гідною заробітною платою, а також можливістю отримувати надбавки за добросовісне виконання своїх функцій. Водночас сподіваємося на зацікавленість персоналу привести українську митницю до європейських стандартів безпеки митного кордону, забезпечення належного контролю за рухом товарів, сприятливих умов для інвестицій і збільшення товарообігу через митний кордон України.