Уряд нині значну увагу приділяє давно наболілому й особливо важливому питанню - впровадженню змін на митниці. Розробкою цієї реформи займається Міністерство фінансів, яке формує митну політику в країні.
У здійсненні реформи Мінфін є абсолютно відкритим до пропозицій, нових ідей і рекомендацій щодо поліпшення роботи митних органів. Саме тому неодноразово проводилися консультації з міжнародними партнерами з ЄС і США, які ділилися своїм досвідом наведення порядку в митній системі.
Безумовно, єдиної й універсальної моделі реформи митниці не існує, тому в процесі впровадження міжнародного досвіду та найкращих світових практик Мінфін прислухався до представників українського бізнесу, громадських експертів у митній справі, народних депутатів, а також до всіх зацікавлених осіб, які висловили бажання долучитися до роботи над Планом дій з реформування митниці - стратегічним документом, який містить детальний перелік заходів за
19 напрямами розвитку митної справи. Це і законодавство, і організація та управління митницею, кадрові питання, розвиток інфраструктури та обладнання, сприяння торгівлі, безпека ланцюгів постачання, впровадження постмитного контролю та аудиту, управління ризиками та багато іншого.
Зупинюся детальніше на одному з найважливіших напрямів реформи митниці - це сприяння торгівлі.
Здавалося б, цілком логічно, що митниця повинна працювати як сервісний орган, що забезпечує сприятливий бізнес-клімат, полегшує ведення бізнесу та сприяє експорту, водночас чітко захищаючи митні інтереси та безпеку держави.
Однак що ми чуємо від бізнесу? Складність, надмірна забюрократизованість і корупційна вразливість процедур здійснення митного контролю, а також дозвільна система, яка передбачає необхідність отримувати велику кількість погоджень і печаток.
Для розв'язання цих проблеми Мінфін здійснить повний перегляд митних процедур і процесів щодо автоматизації та зменшення впливу людського чинника там, де це можливо, з допомогою інформаційних технологій і деталізації правил поведінки митника. Водночас буде запроваджено ефективну систему моніторингу і контролю та забезпечено невідворотність покарання за неправомірну поведінку.
Для автоматизації митних формальностей буде змінено законодавство з метою надання права автоматизованим митним системам самостійно, без участі людини, виконувати більшість митних формальностей - оформлення експорту, транзиту, частини імпорту.
У цьому разі важливо також зробити доступною для бізнесу інформацію про часові нормативи виконання митних формальностей. Для цього буде визначено обсяг і методику вимірювання середнього часу випуску, використовуючи досвід і напрацювання Всесвітньої митної організації.
Крім того, для прискорення здійснення митних процедур буде переглянуто графік роботи суміжних органів. Де це можливо, треба синхронізувати графіки роботи митниці та інших контролюючих служб, запровадити процедуру виконання контрольних функцій суміжними службами в позаробочий час, а також передати митниці та прикордонній службі окремі функції - екологічний і радіологічний контроль.
Ще однією проблемою, з якою стикається бізнес, є тривала процедура перетину кордону автомобільним транспортом через подвійну зупинку для контролю в країні експорту та в країні імпорту. Для цього Мінфін продовжить розвивати міжнародну договірну правову базу з метою здійснення спільного митного контролю та взаємного визнання результатів такого контролю.
Що стосується спрощень процедур проходження через державний кордон, то деякі кроки в цьому напрямі Мінфін уже зробив. Зокрема, реалізовано перший етап єдиного вікна на митниці, запроваджено фото- та відеофіксацію, автоматичний розподіл митних декларацій тощо. Переваги і позитивний ефект усіх цих ініціатив уже зміг відчути на собі бізнес, витрачаючи на митниці менше часу.
Однак попереду ще багато роботи, що має повністю оновити та перезавантажити митницю. Переконаний, що проходження кордону має бути легким, швидким, без зайвих зупинок, черг, папірців, біганини між будками тощо. Тут немає місця для надмірної бюрократії чи корупції.
Реформа митниці дасть можливість сформувати концептуально новий порядок взаємодії митних і контролюючих органів із суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності. Це буде якісна, модернізована і прозора сервісна служба для бізнесу і громадян, яка створить сприятливі умови для полегшення торгівлі, сприятиме транзиту, збільшенню товарообігу й пасажиропотоку через митний кордон України.