Податкове перенедозавантаження

Поділитися
Податкове перенедозавантаження
У результаті чергові податкові нововведення повторять усі попередні провальні реформи. Тому що рано чи пізно упруться в корупційні схеми, які створює сама фіскальна служба, а також у небажання бізнесу співпрацювати з державою, яка заплющує на це очі та ще й ігнорує принцип стабільності, закріплений Податковим кодексом, майже щомісяця змінюючи податкове законодавство.

Податкова реформа 2014-го змінилася податковою реформою 2015-го. Як у старому анекдоті, Мінфін спочатку купив козу, а тепер вирішив її спішно продати. Недивно, адже очікування від детінізації себе не виправдали, планові показники з податкових надходжень були традиційно завищені, а адміністрування зайшло в глухий кут. Щоправда, очікувати швидких змін не доводиться. Замість того, щоб подати конкретні пропозиції, держапарат знову почав створювати різні групи, комітети, клуби по інтересах і гуртки. За стратегічне планування відповідатиме тепер Національна рада реформ, а при ній створено робочу групу, яка курирує податкові зміни та засідання якої проходитимуть аж раз на місяць. Перше вже відбулося, на ньому обговорили базові принципи реформи, серед яких традиційно системність, нейтральність, простота, ефективність, відповідальність влади та бізнесу. Двома словами - робота кипить.

З огляду на те, що остаточний варіант змін до Податкового кодексу має бути готовий до літа, залишається сподіватися, що на наступному засіданні (через місяць) погляди робочої групи на фіскальну політику конкретизуються. Паралельно податкові зміни активно обговорюються і в комітеті ВРУ з питань податкової та митної політики, і в Державній регуляторній службі, і в самій ДФС, яка хоча й обезголовлена, але є безпосереднім учасником процесу. Все це нагадує історію з дев'ятьма робочими групами, які працювали над попередньою версією реформи. Чим усе закінчилося, ми знаємо. Тоді бізнес нарікав на глухоту ДФС, фіскали - на свавілля Мінфіну, а Мінфін - на незговірливість парламентаріїв. І що показово, винних не знайшлося.

"И вновь продолжается бой"

Випадково чи навмисно, але з ідеологів попередньої реформи біля важелів влади не залишилося нікого, хто зміг би відповісти за "досягнення" минулого року, - пішла вся верхівка ДФС, змінилися заступники міністра фінансів. Що, втім, не гарантує зміни підходів. Риторика Мінфіну так і не допомогла визначити, на чому зосередяться нові реформатори - на зниженні фіскального навантаження чи на наповненні дірявого бюджету?

Якщо коротко, то зміни мають торкнутися єдиного соціального внеску та податку на доходи фізичних осіб, рентних платежів, акцизів, електронного адміністрування ПДВ. Усі новації в тому чи іншому ступені продиктовано МВФ. Однак слід розуміти, що, декларуючи перед кредиторами одне, чиновники дуже часто реалізують зовсім інше. У чому ми вже неодноразово мали можливість переконатися.

Активно обговорюються варіанти оподаткування розкоші та запровадження обов'язкового декларування доходів для громадян. Торік подібні ініціативи було розкритиковано, тому що складання податкової декларації - непросте завдання для пересічних громадян. Водночас усім, хто не подав декларації, усереднені активи буде нараховано автоматично. Це ризикує обернутися оподаткуванням не тих, хто має високі доходи, а тих, хто не зорієнтувався в податкових змінах.

Потребує вирішення ще й питання оподаткування нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки, залежно від рівня доходів платника податків. Уже зареєстровано кілька законопроектів про надання пільг певним категоріям платників, але проблема набагато ширша, ніж здається на перший погляд, а тому розв'язувати її будуть комплексно.

За словами заступника голови парламентського комітету з питань податкової та митної політики Андрія Журжія, не виправдав очікувань уряду й імпортний збір. "Його запроваджували під гаслом "усе заради збалансованого бюджету", обговорення цього питання було надскладним, і, як бачимо, переконливими виявилися тільки цифри: збір не дає фінансувати держскарбницю, це й близько не ті очікування, які були від початку прораховані. Тому, найшвидше, його знизять", - розповів він
DT.UA. Крім цього, проявилися проблеми з електронним адмініструванням ПДВ - надто високою на практиці виявилася залежність покупця від реєстрації продавцем податкової накладної. Методика, запропонована Мінфіном, розрахована на ідеальні добросовісні комерційні відносини, а не на вітчизняні реалії. Утім, не можна сказати, що про це не попереджали експерти.

Заплановано також зниження ренти для газодобувачів і зміну бази оподаткування цього збору. Тут цікаве от що. Підвищуючи ренту, Мінфін розраховував додатково залучити до бюджету 12,5 млрд грн і спрямувати їх на субсидії для населення. Про те, де візьмуться ці ресурси у разі відмови від підвищення ренти, можна лише здогадуватися. Але тарифи для населення вже зросли, і кількість домогосподарств, які претендують на субсидії, до кінця наступного місяця, за оцінками міністра соціальної політики Павла Розенка, зросте вчетверо - до 4 млн.

Буде також внесено зміни в адміністрування місцевого 5-відсоткового акцизного збору. Прийнята система виявилася мертвонародженою, тому що розрахована виключно на торговців, які мають касові апарати, а це аж ніяк не більшість. З одного боку, це не забезпечує запланованих надходжень від додаткового акцизу до місцевих бюджетів, а з іншого - залишає в дурнях торговців, які працюють із касовими апаратами. Понад те, у парламенті ведеться активна робота з просування законопроектів, які передбачають скасування обов'язкового впровадження реєстраторів розрахункових операцій для "єдинщиків" другої та третьої груп, що вносить ще більше сум'яття в процес.

У черговий раз зміняться й ставки ЄСВ. "Першим кроком на шляху вдосконалення законодавства з оподаткування доходів, пов'язаних з оплатою праці, стало зменшення загального навантаження на фонд із 56,86 до 34,8% при застосуванні понижуючого коефіцієнта 0,4. Наступним кроком, на мій погляд, має стати повне скасування ЄСВ і воєнного збору з установленням єдиної ставки оподаткування оплати праці на рівні приблизно 29% для 2016 р. з поступовим зниженням до 20%", - поділився планами Андрій Журжій. Однак експерти, з одного боку, сумніваються в можливості реалізувати такі кардинальні плани зі скасування податку, а з іншого - в один голос кажуть про те, що зниження ставок ЄСВ не буде ефективним без зниження ставок податку на доходи фізичних осіб. А от про це поки що не йдеться.

Однак головне, про що мовчать реформатори, це зміни в роботі самої податкової. І йдеться нині не про гарні фрази про "трансформацію в сервісну службу", вони саме звучать на кожному кроці. Йдеться про ліквідацію корупційних схем, які фіскальна служба створює, покриває та розвиває. Заграючи із зовнішніми кредиторами та створюючи видимість проведення реформ, уряд не вносить будь-яких конкретних ініціатив, які дозволяють вважати, що реальна реформа відбудеться. За словами експертів, які були присутніми на обговореннях новацій, максимум, про який можна говорити, це деякі поступки щодо ЄСВ. Але за рахунок чого? Знову йдеться про реформування ПДФО, одноразове декларування та непрямі методи оподаткування. Тобто про всі ті кроки, які раніше критикувалися. При збереженні існуючих зараз у податковій методів роботи всі ці заходи приречені на провал і не дадуть нічого, крім посилення податкового навантаження.

Немає податкової реформи без реформи податкової

Остаточного варіанта звіту комісії, яка розслідувала діяльність вищого керівництва ДФС, не бачив ніхто, включаючи людей, які безпосередньо брали участь у його підготовці. Усі претензії до ДФС щодо зловживань було зібрано в експертів і відправлено в невідомому напрямку. А матеріали там були дуже цікаві, варті уваги не лише громадськості, а й правоохоронних органів. Саме відсутність наочних результатів розслідування призвела до низки чуток і допущень про те, що комусь дали гарно піти, когось "пішли", а хтось став жертвою інсинуацій. У результаті всі постраждалі, а винуватих немає. І традиційно ніхто дотепер не поніс реальної відповідальності за ті порушення, які власне стали причиною кадрових змін.

Насправді під час розслідування було визначено цілі пласти проблемних питань, в основному вони стосувалися бюджетного відшкодування, схемного податкового кредиту й переплат, але виявили й нововведення в зловживаннях. "При розгляді скарг ми зазначили два дуже цікаві моменти. По-перше, велика кількість підприємств, задіяних у схемах, перейшла в Донецьку та Луганську області, почавши генерувати схемні податкові кредити вже звідти. Причому пік перереєстрації припав на літо 2014-го - розпал воєнних дій. По суті, для податкової ці компанії "загубилися", зберігши при цьому свідоцтво платника ПДВ і всі можливості для зловживань. Теоретично служби ДФС можуть їх знайти, але жодних практичних дій не вживають. По-друге, дуже часто почала застосовуватися норма про неможливість проведення зустрічної звірки, яка насамперед працює проти добросовісних платників. Фактично завдяки цим актам підприємствам, які нормально працюють у реальному секторі економіки, присвоюються статуси транзитерів", - розповіла DT.UA Юлія Дроговоз, віце-президент УСПП із питань податкової політики.

Попри те, що боротьбою з "податковими ямами" у ДФС займаються відразу кілька підрозділів, які мають для цього всі ресурси, включаючи програмні продукти та технічне забезпечення, "ям" теж не поменшало. Не змінилася й практика розгляду скарг платників. На рівні ДФС понад 90% скарг розглядаються на користь самої ж служби. Якщо ж скарги доходять до судів, то більш як 70% рішень приймається на користь платників податків. Про що це свідчить? Про те, що скаржитися на рядових співробітників податкової її ж керівництву безглуздо - рука руку миє.

Бюджетне відшкодування продовжує здійснюватися вручну, рішення про те, кому дати, а кому не дати, приймаються на підставі особистих домовленостей, відкотів, обов'язкової наявності переплати тощо. Навіть проходження всіх перевірок і зарахування до реєстру компаній, які претендують на відшкодування, не є гарантіями одержання відшкодувань. Адже в тому реєстрі, що передається в казначейство, завжди одній й ті самі підприємства, і поки вони не візьмуть свого, для інших питання не вирішиться. Звичайно, давно можна було б перейти до пропорційного розподілу коштів між усіма претендентами на відшкодування, розробити загальну методику, виключити людський фактор. Але такий підхід не був вигідний ні за часів Клименка, ні за часів Білоуса. Чи є шанс, що щось зміниться при новому керівникові?

"Компанії, які входять у топ-20 "відшкодувальників", можна легко виявити і в легендарних "списках Клименка" на відпрацювання по трансфертному ціноутворенню. Фактично це підприємства, які здійснюють експорт або за цінами, які нижчі від індикативних, або в низькоподаткові юрисдикції. Виходить, що компаніям, які мають "відпрацьовуватися" по ТЦУ, продовжують вчасно та без затримок відшкодовувати ПДВ, - розповіла DT.UA Ольга Богданова, голова наглядової ради громадської організації "Палата податкових консультантів". - Більш того, якщо підтягти фінансову звітність цих компаній, ми не без подиву виявимо, що всі вони систематично збиткові. І це не операційний збиток, а від'ємний валовий прибуток. Грубо кажучи, вони продають товари нижче від їхньої собівартості". Причому йдеться про бюджетоутворюючі підприємства, які генерують левову частку всіх податкових надходжень. Очевидно, що новому керівнику ДФС доведеться зіштовхнутися і з чималими спокусами, і з величезним опором. І приклад тотальної безкарності всіх попередніх керівників податкової - не найкращий аргумент на користь його чесної роботи.

Монстр, створений ще при Клименку, нікуди не зник. Приклад Білоуса показав, що завдяки чітко вибудуваній попереднім керівником системі, контроль над тіньовими потоками легко переходить із рук у руки, і зміна керівництва не гарантує зміни підходів чи зміни в роботі ДФС. Проте хотілося б, щоб проведене розслідування не спустили на гальмах, а призначення нового керівника фіскальної служби було максимально прозорим. Інакше праві будуть ті, хто вважав гоніння на верхівку ДФС лише етапом у прем'єрській PR-кампанії.

"Конкурсна комісія повинна вимагати від кандидата чітку програму дій, яка дала б змогу громадськості відслідковувати результативність роботи керівництва служби та розуміти, якою стане податкова через півроку, через рік, - вважає Дмитро Алексєєнко, глава Громадської ради при ДФС. - Ми маємо побачити реальну реструктуризацію служби, люстрацію її співробітників, звільнення тих, кого викрито в корупції. З огляду на те, що процес розслідування діяльності попереднього керівництва прозорим не був і звіту ми не побачили, є сумніви, що щось реально зміниться".

Інформація про проведення відкритого конкурсу на заміщення вакантної посади голови ДФС з'явилася на сайті Мінфіну через півтора тижня після того, як про це на засіданні уряду повідомив прем'єр. На підготовку документів і подачу заявок потенційним кандидатам виділили аж чотири дні. Перелік вимог до кандидатів також викликає запитання, всі вони, крім високого рівня професійних знань податкового та митного законодавства, підходять до будь-якого керівника зі стажем. Не секрет, що ширші умови відбору, то простіше провести на посаду кандидата кишенькового та відмовити кандидатам неугодним. Як, наприклад, адекватно оцінити вміння "орієнтуватися в соціально-економічному просторі" або розуміння "сучасних проблем менеджменту"?

Аналізувати відповідність кандидатів буде спеціальна рада, в яку, разом із міністром фінансів і трьома її заступниками, ввійшли представники Європейської бізнес-асоціації, Американської торговельної палати, рекрутингових агентств і громадських організацій. Що, втім, не є гарантією неупередженого ставлення до питання. Ситуацію добре ілюструє той факт, що один із членів ради про свою участь у процесі довідався тільки від кореспондента DT.UA. Пропозиції від Мінфіну взяти участь у відборі кандидатів на посаду голови ДФС він не одержував, і чому його прізвище опинилося в оприлюдненому міністерством списку, не розуміє. Типова показуха, яка лише підтверджує побоювання, що новий глава фіскальної служби буде вибиратися, виходячи з політичних, кулуарних мотивів, а нинішній відкритий конкурс - не більш ніж фікція.

У результаті чергові податкові нововведення повторять усі попередні провальні реформи. Тому що рано чи пізно упруться в корупційні схеми, які створює сама фіскальна служба, а також у небажання бізнесу співпрацювати з державою, яка заплющує на це очі та ще й ігнорує принцип стабільності, закріплений Податковим кодексом, майже щомісяця змінюючи податкове законодавство.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі