Статус країни-кандидата до ЄС, який має Україна, крім усього іншого, передбачає надання нам інструментів фінансування ініціатив, які раніше були недоступні. Наприклад, Інструмент допомоги на етапі підготовки до вступу (Instrument for Pre-accession Assistance/ІРА). Водночас зберігається можливість фінансування проєктів у межах ініціативи Європейського територіального співробітництва (Interreg), а також ініціатив, які координує Європейська комісія (ЄК).
Ці та інші фінансові інструменти є частиною політики згуртованості. Інститут аналітики та адвокації дослідив, що вона передбачає та які можливості стали доступними для України з набуттям статусу країни-кандидата у контексті інструментів фінансування для євроінтеграційного процесу.
Політика згуртованості ЄС
Політика згуртованості ЄС — це унікальний за масштабами та амбіціями приклад спроби пом'якшити невідповідність в економічному, соціальному та територіальному розвитку між регіонами та країнами Європейського Союзу. Також вона охоплює співпрацю з країнами, які мають намір приєднатися до ЄС або мають значний потенціал для майбутнього членства.
Для досягнення поставлених цілей стратегія передбачає використання структурних та інвестиційних фондів ЄС, які розподілені за цілями та напрямами фінансування:
- Структурні фонди для інвестицій у створення робочих місць і для досягнення мети зростання:
- Європейський фонд регіонального розвитку (ЄФРР);
- Фонд згуртованості;
- Європейський соціальний фонд+ (ЄСФ+);
- Фонд справедливого переходу (ФСП).
- Interreg: Європейське територіальне співробітництво.
- Інші інструменти ЄС і технічна допомога, керовані Єврокомісією.
Загальна сума фінансування всіх напрямів на стратегічний період 2021–2027 років становить 392 млрд євро.
Наразі Україні як державі-кандидату на вступ до ЄС мало бути доступним пряме фінансування програм з фонду ІРА (Інструмент допомоги на етапі підготовки до вступу) та Interreg (Європейське територіальне співробітництво). Інші інструменти фінансування доступні тільки країнам — членам Європейського Союзу.
Інструмент допомоги на етапі підготовки до вступу — ІРА
Передвступний інструмент фінансової допомоги IPA спрямований на підтримку реформ шляхом надання фінансової та технічної допомоги. Ним можуть користуватися як діючі кандидати на вступ до ЄС, так і потенційні. Такий механізм допомагає країнам у подальшому ефективно використовувати структурні фонди, перебуваючи вже у статусі члена Європейського Союзу.
Наразі країни користуються третьою програмою IPA, яка розрахована на період з 2021-го по 2027 рік. Серед бенефіціарів цього фінансового інструменту — діючі кандидати на вступ до Європейського Союзу (Туреччина, Сербія, Албанія, Чорногорія та Північна Македонія) та потенційні — Ісландія, Косово, Боснія та Герцеговина.
Загальна сума витрат IPA III становить близько 14,2 млрд євро. Його основну мету поділено на п'ять тематичних пріоритетів (див. рис. 1).
Європейське територіальне співробітництво — Interreg
Програма Interreg спрямована на сприяння транскордонній, транснаціональній, міжрегіональній співпраці у Європі та інтеграції найвіддаленіших районів. Її загальний бюджет на 2021–2027 роки становить майже 10,1 млрд євро.
Механізм надає фінансову основу для активізації територіальної співпраці за чотирма напрямами:
- транскордонний — Interreg A;
- транснаціональний — Interreg B;
- міжрегіональний — Interreg C;
- інтеграція найвіддаленіших регіонів — Interreg
Усі проєкти у межах Interreg не фінансуються ЄС самостійно — обов’язковим є внесок іншої сторони (до 90% витрат може бути покрито за рахунок програми ЄС).
Для України як країни-кандидата до ЄС можлива участь лише в ініціативах за напрямами Interreg A та Interreg B. Розглянемо більш детально механізми участі у рамках кожної з програм.
Грошовий обсяг фінансування програм транскордонного співробітництва, у яких бере участь Україна впродовж 2021–2027 років, становить майже 0,5 млрд євро (див. рис. 2).
Програма транскордонного співробітництва Interreg A з Україною
На реалізацію програми передбачено 66 млн євро фінансування ЄС із фондів Інструменту сусідства, розвитку та міжнародного співробітництва (NDICI), а також із джерел Європейського фонду регіонального розвитку (ЄФРР).
Тематичні пріоритети фінансування проєктів:
- стійкий зелений прикордонний регіон;
- здоровий і привабливий прикордонний регіон;
- спільно діючий прикордонний регіон.
З України подаватися на фінансування можуть заявники з Івано-Франківської, Чернівецької та Закарпатської областей.
На транскордонну співпрацю між Польщею та Україною для збереження природи, охорони здоров’я та управління кордонами в межах Програми підуть 187 млн євро. Як було зазначено попередньо, Білорусь не братиме участі у цій програмі.
Так, уже було оголошено перший конкурс на 2023 рік для представників Волинської, Львівської, Закарпатської, Рівненської, Тернопільської, Івано-Франківської областей та їхніх польських колег із прикордонних з Україною воєводств за тематиками:
- здоров’я (37,36 млн євро);
- довкілля (43,75 млн євро).
Наступного року планується провести конкурс за напрямами:
- туризм (35,87 млн євро);
- співпраця (5,11 млн євро на заходи, спрямовані на підвищення ефективності державного управління).
На транскордонне співробітництво між Румунією та Україною для покращення освіти, охорони здоров’я та збереження природи за Програмою Interreg NEXT Румунія–Україна планується витратити загалом 54 млн євро.
Доступ до коштів програми мають Івано-Франківська, Закарпатська, Чернівецька та Одеська області. Перший конкурс пропозицій було оголошено вже у червні 2023 року.
Програми транснаціонального співробітництва з Україною
Україна наразі є учасницею двох програм транснаціонального співробітництва — Interreg Danube Region та Interreg NEXT Black Sea Basin. Розглянемо ці дві програми більш детально.
Програма Interreg Danube Region зробить внесок 215 млн євро у зелені інвестиції для збільшення використання відновлюваних джерел енергії, покращення управління водними ресурсами та збереження біорізноманіття з допомогою екологічних коридорів. Програма також підтримуватиме інклюзивний ринок праці з особливим акцентом на вразливих і знедолених групах.
Механізм передбачає співфінансування проєктів до 80%, максимального обмеження для встановленого бюджету немає. Кожен проєкт має залучати принаймні трьох партнерів із трьох різних країн території Дунайського регіону, хоча б один із них має бути із країни-члена ЄС по території програми.
Партнерами можуть бути місцеві, регіональні, національні державні органи/органи публічного права, міжнародні організації та приватні організації, які мають статус юридичної особи.
Пошук пропозицій, подача заявок, моніторинг і комунікація за проєктом відбуваються в електронній системі JEMS (Joint Electronic Monitoring System). Перший конкурс пропозицій було оголошено 29 вересня 2022 року.
Програма Interreg NEXT Black Sea Basin сприятиме подальшому поглибленню транскордонної співпраці в басейні Чорного моря в транснаціональній конфігурації, підтримуючи три конкретні цілі:
- розвиток і посилення дослідницького та інноваційного потенціалу;
- сприяння адаптації до зміни клімату та запобігання ризику стихійних лих;
- посилення захисту та збереження природи, біорізноманіття та зеленої інфраструктури.
Заявки від України на участь у конкурсі пропозицій можуть надавати резиденти Одеської, Миколаївської, Херсонської, Запорізької та Донецької областей.
Перший конкурс пропозицій запущено 31 березня 2023 року, він тривав по 4 липня 2023-го. Необхідні документи для заявників можна знайти тут і тут.
***
Отже, статус кандидата на вступ до ЄС — це нові можливості для залучення додаткового фінансування і стимул для здійснення реформ, які є важливим завданням для українського суспільства. Жодна країна не отримувала статусу кандидата на вступ до Європейського Союзу, коли на її територіях велися активні бойові дії. Враховуючи умови, за яких Україна потенційно набуде статусу кандидата, для нашої країни можуть бути розроблені окремі механізми фінансової підтримки з акцентом на відновленні пошкодженої та знищеної інфраструктури.