За даними ZN.UA, учора на Банковій під час наради під керівництвом заступника голови ОПУ Олексія Кулеби обговорювалося питання ухвалення президентом рішення про зняття з посади голови КМДА Віталія Кличка, а також начальника Київської міської військової адміністрації Сергія Попка. Внаслідок чого обидві посади може обійняти одна довірена особа президента.
Основний кандидат на посаду — ексглава Луганської обласної військової адміністрації Сергій Гайдай, якого Україна запропонувала Казахстану прийняти послом, але отримала відмову. Другий кандидат – міністр з питань стратегічних галузей промисловості України Олександр Камишин.
Саме Камишин за дорученням президента очолював комісію з перевірки ситуації з бомбосховищами у столиці після того, як 1 червня під зачиненими дверима укриття у Деснянському районі столиці загинули люди.
"За результатами перевірки 4655 укриттів Києва, вільний доступ у місті є лише до 44% укриттів. Доступ до ще 21% може бути забезпечений протягом п'яти хвилин, тобто їх відкривають чергові після початку тривоги", — заявив Камишин.
"Відповідатимуть усі, реакція буде тверда… Нам Росії, цих ворогів мало, у нас є, бачите, ще й внутрішні… Сказав би так: може бути нокаут", — заявив президент у день трагедії і, схоже, має намір стримати своє слово.
Ба більше, за результатами перевірок у Києві та інших областях можуть бути зняті не лише Кличко та Попко, а й майже всі голови районних державних адміністрацій столиці, плюс — низка голів обласних військових адміністрацій та їхніх заступників.
За всієї серйозності проблеми функціонування укриттів у столиці та по всій Україні, а також необхідної відповідальності посадових осіб за загибель людей, головною політичною метою Банкової та особисто президента є мер Києва Віталій Кличко.
Проблема в тому, що у разі ухвалення такого рішення, Зеленський відправить разом із Кличком до нокауту місцеве самоврядування столиці, по суті, позбавивши всенародно обраного мера Києва повноважень. З огляду на специфіку організації системи влади у столиці виконавчий орган є одночасно територіальним органом державної влади та виконавчим органом Київради. Аналогічно тому, як обласні державні адміністрації є одночасно державними органами та виконавчими органами обласних рад.
Таким чином, втрачаючи посаду голови КМДА, Кличко позбавляється можливості керувати виконавчим органом Київради.
Тому можна констатувати, що замість продовження децентралізації влади в Україні та запровадження функції державного нагляду за актами органів місцевого самоврядування Зеленський може піти волюнтаристським шляхом Януковича. Коли той у 2010 році після внесення парламентом змін до чинного закону про столицю, зняв з посади голови КМДА мера Леоніда Черновецького та призначив Олександра Попова.
Наразі ж президент Зеленський має всі можливості у межах децентралізації впорядкувати систему влади в столиці демократичним шляхом. Прийнявши давно готові в парламенті закони про столицю та місцеві державні адміністрації. Що дозволило б природно розвести повноваження мера та голови КМДА, при цьому передавши право формувати виконавчий орган Київради самій Київраді. І вибраному всенародно київському міському голові.
У разі ухвалення рішення про зняття з посади голови КМДА Кличка президент Зеленський підтвердить, що його мета не реформа, а одноосібний контроль над столицею.
На жаль, Віталій Кличко всю свою каденцію не сприяв проведенню реформи системи влади у столиці, а навпаки – блокував її. Що детально описано у статті "Зеленський vs Кличко: як мер Києва став заручником власної недалекоглядності" аналітиком Руху ЧЕСНО Михайлом Загороднім.