Уже майже шість років громади продають своє майно на приватизаційних аукціонах через Prozorro.Продажі. Завдяки конкуренції ціна на них зростає, і загальний дохід від продажу перевищив 5 млрд грн. Але значна частина активів вибуває з комунальної власності у менш прозорий і зовсім неконкурентний спосіб — через викуп орендованого майна.
Ми в Transparency International Ukraine проаналізували результати приватизації в 82 містах і виявили, що їхні бюджети могли недорахуватися понад 552 млн грн через продаж майна в позаконкурентний спосіб.
Приватизація комунального майна може відбуватися двома способами: через аукціон або викуп орендованого майна.
На аукціоні стартова ціна активу визначається його балансовою вартістю (зазвичай вона нижча від ринкової), а кінцева ціна — за результатами торгів між потенційними покупцями, що сприяє зростанню вартості об'єкта завдяки конкуренції. За даними модуля аналітики системи Prozorro.Продажі, з 2018 року ціна на аукціонах із продажу комунального майна в середньому зростає майже на 62%.
Викуп — це право орендаря придбати орендований ним об'єкт, якщо він зробив для нього невід'ємні поліпшення (наприклад, реконструкцію або добудову) на суму не менш як 25% від ринкової вартості такого об'єкта. У цьому механізмі торгів не проводять, а ціна визначається за результатами оцінки майна і не змінюється.
У 2019–2024 роках понад третину (35%) усіх приватизованих об’єктів комунальної власності в досліджуваних містах було придбано через механізм викупу орендованого майна. Водночас сума цін продажу таких об’єктів становила лише трохи більше чверті від загальної вартості всіх приватизованих об’єктів. Така диспропорція свідчить про те, що економічний ефект від застосування механізму викупу є нижчим порівняно з приватизацією через аукціони.
Водночас щонайменше у 19 містах, зокрема у Кропивницькому, Ужгороді, Запоріжжі, Сумах, Одесі, Дніпрі, викупу надавали перевагу над аукціонами, а у трьох містах (Горішніх Плавнях, Світловодську, Чорноморську) усі об’єкти було приватизовано в такий спосіб.
Звісно, ціна продажу об’єктів комунальної власності як на аукціоні, так і через викуп може суттєво відрізнятися залежно від їхнього типу, площі, розташування та інших характеристик. Тому для порівняння економічного ефекту для бюджетів від застосування аукціонів та викупу ми використали показники середньої вартості продажу активів за кожним із механізмів.
Результати аналізу показали, що в містах, де застосовували обидва механізми приватизації, середня вартість об'єктів, проданих на аукціонах, була вищою на 45%, ніж ціна продажу через викуп. Це означає, що громади потенційно могли втратити майже половину доходів через продаж комунального майна в позаконкурентний спосіб.
Якби все продавали через аукціони
Моделюючи ситуацію, в якій усі об’єкти, продані через викуп, було б реалізовано на аукціонах, українські міста з 2019 року могли потенційно заробити ще 552 млн грн від приватизації комунального майна. А це додаткові кошти на освіту, медицину, відновлення пошкодженої інфраструктури, соціальні програми чи потреби оборони.
Однак питання не лише в грошах. Під час аналізу з'ясувалося, що орендарі, які викупили майно в громади, здебільшого здійснювали його поліпшення в мінімальному допустимому розмірі — 25% від ринкової вартості об’єкта. Тобто такі «поліпшення» були спрямовані, радше, на отримання права для викупу, аніж на реальне покращення орендованого майна. Крім того, застосування механізму викупу також містить потенційну корупційну складову через можливі зловживання з оцінкою майна, яка безпосередньо впливає на ціну його продажу.
Аукціони, на противагу, є прозорим механізмом передачі майна в приватну власність. Вони зменшують ризики корупції, забезпечують доступ до майна широкого кола зацікавлених осіб і, як наслідок, приносять більше доходів до бюджетів.
Чи є альтернатива викупу
Сьогодні, коли кожна гривня має значення, громади не можуть дозволити собі втрачати гроші через неефективні механізми. Результати дослідження продемонстрували, що економічна вигода від застосування механізму викупу є суттєво нижчою порівняно з приватизацією об’єктів на конкурентних засадах.
Щоб зберегти баланс між інтересами громад і орендарів, можна застосовувати аукціони з переважним правом. Цей механізм дає можливість орендарю викупити об’єкт за найвищою ціною, запропонованою під час торгів, або отримати компенсацію вартості здійснених поліпшень. Така практика вже працює у земельних торгах і аукціонах з оренди майна та довела свою ефективність. Наразі в парламенті зареєстровано законопроєкт №12230, який пропонує запровадити цей механізм і для приватизації.
Застосування конкурентних процедур є важливим, оскільки вони не лише забезпечують максимізацію доходів, а й знижують ризики корупції та зловживань, що сприятиме довірі жителів та інвесторів до процесу управління комунальним майном.
Ця публікація підготовлена Transparency International Ukraine за фінансової підтримки Швеції.