На тлі чергового затяжного охолодження відносин між Києвом та Москвою поява в українсько-російському порядку денному проблематики Чорноморського флоту Росії була передбачувана. Хоча ЧФ РФ як бойова одиниця виконує суто номінальну функцію, однак, базуючись на українській території, він серйозно впливає на ситуацію в Криму. Цим важелем тиску й користується Кремль, створюючи раз у раз конфліктні ситуації, силуючи українське керівництво до участі в інтеграційних процесах на пострадянському просторі. При цьому російський флот вирішує свої насущні завдання. Зокрема й переоснащуючи, всупереч наявним двостороннім угодам та українському законодавству, більш сучасними технікою та озброєнням свої підрозділи, які перебувають в Україні.
Небажання Москви йти на політичні та економічні поступки Києву, прагнення примусити Україну прийняти рішення про вступ до Митного союзу призвели до нинішньої стагнації переговірного процесу щодо ЧФ РФ. Звісно ж, засідання підкомісії з питань тимчасового перебування Чорноморського флоту Росії на території України відбуваються регулярно. Але так само регулярно сторони констатують нульовий ефект кожного наступного раунду.
Переговори стали для російської сторони нецікавими. З берегів Дніпра Кремль чекає особливих пропозицій, нічого не обіцяючи натомість. Єдиний нюанс - сьогодні Москва не хоче нової угоди формату "флот в обмін на газ", формулюючи умови можливого компромісу як "газ і кредити - в обмін на Митний союз". У цій ситуації вирішення деяких суперечливих питань - швидше, виняток, ніж правило. І пояснюється такий "прогрес" ситуативними інтересами Кремля.
У серпні, наприклад, росіяни після річної перерви вирішили відновити сплату податків на паливо, завезене для потреб ЧФ РФ, і Росія перерахувала в український бюджет близько 1 млн дол. Причина такої зговірливості - черговий виток напруженості навколо Сирії і прагнення Кремля якомога швидше послати кораблі ЧФ та інших флотів ВМС РФ у зону конфлікту, щоб надати військово-політичну підтримку режимові Башара Асада.
А скільки ще питань у переліку неврегульованих проблем, пов'язаних із перебуванням російського Чорноморського флоту! Особливо гострим для Москви стало питання модернізації військової техніки та озброєнь частини ЧФ Росії, яка базується в Україні.
Події останніх місяців навколо Сирії показали, що Росії нічим створювати адекватний баланс сил у Середземноморському регіоні. Ще одне свідчення того - розпіарений похід до сирійських берегів найстарішої бойової одиниці ЧФ - 44-річного сторожового корабля "Сметливый", та спроби заповнити нестачу в російському ВМФ кораблів далекої морської та океанської зони ракетними катерами Чорноморського флоту, не призначеними для плавання на великій відстані від місць базування.
Оскільки переговори про переозброєння ЧФ РФ зайшли у безвихідь, у 2013 р. Москва вирішила по-своєму вирішувати окремі питання модернізації, не зважаючи на позицію Києва й порушуючи базові українсько-російські угоди щодо військово-морської бази Росії, у т.ч. й принцип "тип на тип, клас на клас".
Так, у середині лютого нинішнього року десантний корабель "Азов", порушивши закони й процедури, доставив із Новоросійська в Севастополь БТР-82АМ, новітню модифікацію базового для ВС Росії бронетранспортера БТР-80. По прибутті в Україну нова техніка провела близько тижня на борту десантного корабля і лише 20 лютого, за кілька годин до відвідин військового містечка морських піхотинців у бухті Козача новим міністром оборони РФ Сергієм Шойгу, була доставлена в розташування 810-ї бригади морпіхів ЧФ. І, доки С.Шойгу спільно з керівництвом Севастополя обговорював перспективи розвитку соціальної інфраструктури мікрорайону для моряків-чорноморців, самі морські піхотинці здивовано розглядали диво російського ВПК, яке несподівано звалилося на них.
На офіційному ж рівні факт незаконного ввезення бронетехніки на територію України командування ЧФ РФ визнало лише у квітні. Через флотську прес-службу було заявлено, що "новий бронетранспортер БТР-82АМ, який має замінити БТР-80, що стоїть на озброєнні російської армії, проходить випробування на полігоні морської піхоти в Севастополі", і що "головна відмінність нової моделі БТР-82АМ від попередника - це автоматична артилерійська установка калібру 30-мм, яка значно посилила вогневу потужність машини".
Автору статті невідомо, чи завершилися "випробування" новинки на українській землі. Але в планах російських військових на найближчі роки значиться надходження саме цього типу військової техніки на озброєння базованого в Україні підрозділу морської піхоти ЧФ РФ.
Ще одним прикладом порушення двосторонніх угод щодо ЧФ Росії стало незаконне введення в Україну нового судна Чорноморського флоту. Наприкінці квітня з Новоросійська у Севастополь прийшов рейдовий буксир нового покоління РБ-389. Офіційно заявлена мета прибуття - на ремонт. Однак, трохи постоявши біля причалу, нова техніка допоміжного флоту ЧФ взялася за роботу, активно включившись у буксирування російських бойових кораблів та суден в акваторії Севастополя.
Зокрема, вже сьомого травня РБ-389 був задіяний для перешвартування корабельного складу в парадний стрій у рамках підготовки до святкування 230-ї річниці з дня заснування ЧФ. Згодом з'ясувалося, що операцію з перегону нового плавзасобу на головну базу Чорноморського флоту, всупереч базовим угодам щодо ЧФ РФ, російська сторона готувала заздалегідь: ще в Новоросійську на кормі буксира було видрукувано напис "Севастополь" як порт приписки! Тепер порушник кордону входить до складу загону суден забезпечення допоміжного флоту ЧФ і залишати українські територіальні води не має наміру.
Під час останнього загострення україно-російських відносин, коли Москва розпочала економічний пресинг Києва, Кремль перейшов до відкритих форм протистояння з безпосередньою участю ЧФ.
У перших числах вересня через російські ЗМІ командування ЧФ РФ поширило заяву, що Україна вимагає від Росії вивести з Криму гідрографічні судна Чорноморського флоту. Йшлося про ГС-103 і ГС-402, приписані до Новоросійської військово-морської бази, які перебували на ремонті в Севастополі.
Термін дозволу на перебування цих плавзасобів в Україні спливав 30 серпня. Проте, з відомих тільки командуванню ЧФ РФ причин, вихід гідрографів у море і повернення до місць постійного базування зволікався на кілька діб. Саме на цю обставину вказала у своєму зверненні українська сторона, запропонувавши отримати дозвіл на продовження терміну перебування гідрографічних суден ГС-103 і ГС-402 у Севастополі. Але російські адмірали і політтехнологи вирішили не розмінюватися на дотримання елементарних юридичних норм у міжнародних відносинах. У штабі ЧФ РФ все зробили по-своєму, розпочавши проти Києва інформаційну кампанію.
11 вересня Москва постаралася, без жодного на те дозволу, непомітно провести через морські ворота України наступний караван суден Чорноморського флоту. Того дня рятувальний буксир "Шахтер" поспішив завести на буксирі в Севастопольську військово-морську базу ще два допоміжні плавзасоби ЧФ - рятувальний буксир СБ-4 і водолазне судно ВМ-86. Обидва буксовані судна приписані до Новоросійська.
Але тут Київ обурився і звернувся до незаконного каравану з вимогою залишити українські територіальні води та чекати вирішення цієї ситуації за межами морських кордонів України. Лише після узгодження проблемного питання зовнішньополітичними відомствами двох держав, 14 вересня, рятувальний буксир СБ-4 і водолазне судно ВМ-86, уже на законних підставах, зайшли в Севастополь на ремонт. Але після історії з буксиром РБ-389 ми не виключаємо й того, що СБ-4 і ВМ-86 залишаться на постійній прописці в севастопольських бухтах...
А 12 вересня вибухнув скандал із відправкою з Севастополя в Середземне море сторожового корабля "Сметливый". Порушення екіпажем бойової одиниці ЧФ порядку проходження прикордонного контролю, з подачі командування Чорноморського флоту, було представлене російськими ЗМІ як провокація і спроба України зірвати вихід корабля на бойову службу. А що сталося насправді?
Відповідно до повідомлення Головного управління Міністерства доходів і зборів у Севастополі, працівників якого росіяни звинуватили у створенні конфлікту, "представники прикордонної влади затримали вихід російського корабля "Сметливый" через помилки в документах, яких допустилися представники російської сторони, відповідальні за оформлення документів про членів екіпажу. Прикордонники виявили у списку екіпажу багато помилок - неправильне написання прізвищ та імен членів команди, серій і номерів паспортів та посвідчень особи офіцерів... Представники прикордонної влади відмовилися вносити неправдиву інформацію у програму "Гарт" про перетин кордону України. Адміністрація корабля, зібравши з членів команди документи, що посвідчують особу, почала складати новий список команди".
До усунення помилок "Сметливый" продовжував перебувати в Севастопольській бухті біля причалу №14 і вийшов у далекий похід тільки о 12.30 замість запланованих 10.00. Однак у повідомленні Головного управління Міністерства доходів і зборів у Севастополі не було сказано про одну цікаву деталь: перш ніж корабель відчалив від причалу, російським військовим довелося складати один за одним аж три (!) офіційних папери.
Так, у першому поданому українським прикордонникам списку із 302 членів екіпажу та прикомандированих осіб помилки в паспортних даних містилися у 50 осіб. Характерною неточністю стало вписування одних і тих самих паспортних даних - серії та номера паспорта - у відомості про кількох осіб.
Неохоча спроба командування походу виправити помилки в офіційному документі дала ще гірші результати: подані для проходження прикордонного контролю нові списки на тих-таки 302 осіб містили вже близько 120 помилок. Цього разу переплутали все - і номери паспортів, і прізвища з іменами учасників походу. Лише з третьої спроби, коли російським морякам вдалося зібрати паспорти членів екіпажу, у режимі hot key було складено новий crew-list, за яким "Сметливый" нарешті вирушив у Середземне море.
Що ж стосується обвинувачень у "провокації, то українська сторона схильна вважати такою саме дії моряків російського Чорноморського флоту. Офіційні представники України констатували: за всю історію проходження прикордонного контролю кораблями і суднами ЧФ РФ така колосальна кількість помилок в одному документі з'явилася вперше. А сторожовик же "Сметливый", за заявою російських воєначальників, - один із найбільш ходових кораблів на ЧФ Росії.
Такі нинішні реалії відносин РФ та її Чорноморського флоту з Україною. Немає жодних сумнівів, що російське керівництво й надалі активно використовуватиме ЧФ Росії у своїй грі: сьогодні у Москві впевнені, що всі карти - в них, і "дотиснути" Київ буде неважко. Важливо, за розрахунками Кремля, грамотно завершити розіграш роками вибудовуваної комбінації. Звідси й нахабна поведінка російського військового флоту на українській землі. Все питання лише в тому, як далі вестимуть себе Україна та її політичне керівництво, зіштовхуючись із блефом та погрозами північного сусіда.