Століттями й тисячоліттями Великий шовковий шлях як шлях торгівлі й людських сполучень, що зв'язував цивілізації Азії, Європи й Африки, відігравав важливу роль у прогресі людської цивілізації загалом і розвитку та процвітанні прилеглих до нього країн зокрема. У XXI столітті - в епоху миру, розвитку, співробітництва і загального виграшу - на тлі повільних темпів відновлення світової економіки, складнощів і заплутаності міжнародної та регіональної обстановки особливо важливо й актуально продовжувати і розвивати основну цінність Великого шовкового шляху.
2013 року Голова КНР Сі Цзіньпін висунув ініціативу спільного створення економічного поясу Шовкового шляху й морського Шовкового шляху XXI століття (далі - ініціатива "Один пояс і один шлях"), з великою увагою зустрінуту міжнародним співтовариством.
Спадщина століть
Понад дві тисячі років тому, в епоху китайської династії Хань, мандрівник і дипломат Чжан Цянь двічі відвідував з місією миру і дружби Західний край, тобто нинішню Центральну й Південну Азію, поклавши початок дружній взаємодії Китаю і країн регіону. Цей торговий шлях, пройшовши випробування часом, постійно розширювався, перетворившись зрештою на Великий шовковий шлях, що проліг на тисячі кілометрів по території Євразії.
У середині й наприкінці епохи Тан центр економічного життя Китаю перемістився на південь, де основними торговими маршрутами замість сухопутних стали морські шляхи. У зв'язку з проривом у техніці мореплавання й небувалим підйомом торгівлі в часи династій Сун і Юань морський Шовковий шлях досяг повного розквіту.
Століттями й тисячоліттями з рук у руки і з покоління в покоління передавалася основна цінність Великого шовкового шляху, а саме: "мир і співробітництво, відкритість і толерантність, взаємне запозичення та обмін досвідом, взаємна вигода й загальний виграш". Сухопутний і морський Шовкові шляхи доставляли не тільки різноманітні товари, а й сприяли економічному, культурному і соціальному прогресу прилеглих до них країн, сприяли мирному співіснуванню різних рас, релігій і культур, просували мир, спільний розвиток і приносили відчутні вигоди й користь для народів.
Сьогодні китайська і світова економіки тісно пов'язані між собою. А спільне створення "Одного поясу й одного шляху" відгукується саме на прагнення сучасного світу до багатополярності, глобалізації економіки, культурного розмаїття та інформатизації суспільства, відповідає корінним інтересам світового співтовариства, втілює в собі його мрію й прагнення до прекрасного.
Пропонований проект - це активні пошуки нової моделі міжнародного співробітництва і загальносвітового менеджменту, що, безперечно, послужить позитивною силою та енергією для мирного розвитку на всій планеті.
Нова модель співробітництва
1. Спільні принципи
По-перше, суворе дотримання принципів і цілей Статуту ООН. Дотримання п'яти принципів мирного співіснування, а саме - взаємне поважання суверенітету й територіальної цілісності, взаємний ненапад, взаємне невтручання у внутрішні справи, рівність та взаємні вигоди, мирне співіснування.
По-друге, відкритість до співробітництва. Держави, що належать до "Одного поясу й одного шляху", не обмежуються рамками давнього Шовкового шляху. Будь-яка держава, а також будь-яка міжнародна або регіональна організація, без жодних винятків, можуть приєднатися до нього, щоб результатами спільного будівництва могли скористатися якнайбільше народів.
По-третє, дотримання принципів згоди й толерантності. Сприяння інклюзивності різних цивілізацій, поважання вибору шляху й моделі розвитку кожної держави, активізація міжцивілізаційного діалогу, прагнення до спільності при збереженні відмінностей, запозичення корисного один в одного, мирне співіснування і загальне процвітання.
По-четверте, підтримка функціонування ринку. Дотримання ринкових законів і усталених міжнародних правил, сприяння якнайповнішому прояву вирішальної ролі ринку в розподілі ресурсів, а також провідної ролі підприємств різних категорій. Водночас уряд також повинен добре виконувати свою роль.
По-п'яте, необхідно дотримуватися принципу взаємної вигоди і загального виграшу, враховувати інтереси і стурбованість кожної зі сторін, шукати точки дотику інтересів і максимально спільні моменти для співробітництва, виявляти мудрість і креативність кожної зі сторін, надавати всім можливість добре себе зарекомендувати, розкриваючи чесноти, можливості, переваги й потенціал.
2. Спільні пріоритети
Пріоритетами співробітництва є політична координація, взаємозв'язок інфраструктури, безперебійна торгівля, вільне переміщення капіталу і зміцнення близькості між народами.
Зміцнення політичної координації є важливою гарантією просування реалізації проекту "Один пояс і один шлях". Необхідно зміцнювати міжурядове співробітництво, поглиблювати інтеграцію інтересів, сприяти політичній взаємодовірі, досягати нових консенсусів у співробітництві.
Взаємозв'язок інфраструктури є пріоритетним напрямом реалізації проекту "Один пояс і один шлях". Необхідно зміцнювати співробітництво у ключових галузях, зокрема транспорті, енергетиці й комунікаціях, поступово формувати мережу інфраструктури у субрегіонах Азії, а також ту, що з'єднує Азію, Європу й Африку.
Інвестиційне й торгове співробітництво, а також вільне переміщення капіталу - важлива частина проекту. Слід зосереджуватися на створенні сприятливих умов для торгівлі, усувати інвестиційні й торгові бар'єри, стимулювати взаємовигідний обмін та доповнення переваг одне одного, вивільняти потенціал співробітництва, збільшувати динаміку економічного розвитку країн регіону. Близькість і порозуміння між народами - це соціальний фундамент побудови "Одного поясу й одного шляху".
Треба широко розгортати культурні, наукові обміни, зміцнювати співробітництво в галузі ЗМІ, туризму й освіти, продовжувати і примножувати дух дружби і співробітництва Шовкового шляху, стимулювати гуманітарні обміни різних країн, закласти міцну соціальну основу для поглиблення двостороннього і багатостороннього співробітництва.
3. Де проляже новий шлях?
Основні маршрути економічного поясу Шовкового шляху ведуть з Китаю через Центральну Азію до Європи (до Балтійського моря); з Китаю через Центральну Азію і Західну Азію до Перської затоки і Середземного моря; з Китаю в Південно-Східну Азію, у Південну Азію до Індійського океану. Основні напрямки морського Шовкового шляху XXI століття: з морських портів Китаю через Південно-Китайське море до Індійського океану і далі до Європи, а також з китайських портів через Південно-Китайське море в південну акваторію Тихого океану.
Згідно з картою стратегії "Одного поясу й одного шляху", вони проходять материками Азії, Європи та Африки, де з одного боку - активні економіки Східної Азії, з іншого - розвинені економіки Європи, а між ними пролягають великі землі держав з величезним потенціалом економічного розвитку.
4. Системність проекту
Проекти "Один пояс і один шлях" відкриті для всіх регіонів і країн. Створення проектів ґрунтується на непорушному принципі спільних консультацій, спільного будівництва і спільного використання. Послуговуючись механізмами двостороннього й багатостороннього співробітництва, сторони активно просувають узгодження національних стратегій розвитку і взаємодоповнюваність переваг держав, які розташовані уздовж "Одного поясу й одного шляху".
Ініціатива спрямована на всебічне ділове співробітництво, покликана формувати співтовариство інтересів, співтовариство долі і співтовариство відповідальності, якому притаманна політична взаємодовіра, економічна інтеграція і культурна толерантність.
Взаємовигідна участь
Україна розташована в дуже важливому місці континенту Євразія. Вона має багаті природні ресурси, потужне промислове і сільськогосподарське виробництво, а також має сильний науково-технічний потенціал. Дружба між Китаєм і Україною має довгу історію, співробітництво двох країн ґрунтується на міцному фундаменті.
Китай уже три роки поспіль є другим торговим партнером України. Китай вітає участь України в цій ініціативі, зміцнення дослідження і планування співробітництва двох країн, створення необхідних умов для прагматичного співробітництва, використання здобутків спільного будівництва "Одного поясу й одного шляху" на благо народів двох країн.