НЕЛЕГКЕ ПАРТНЕРСТВО

Поділитися
Різне бачення майбутнього Європейського Союзу — розширеного, інтегрованого, кооперованого — ускладнює партнерство європейських сусідів...

Різне бачення майбутнього Європейського Союзу — розширеного, інтегрованого, кооперованого — ускладнює партнерство європейських сусідів. Не говорячи вже про проблеми поточного моменту, коли кількість членів ЄС залишається в рамках 15 країн і поки що в західній частині Європи.

Ясна річ, у багатьох питаннях, якщо не в більшості, бажання і, відповідно, ідеології країн збігаються. Приміром, усі потребують інтеграційних процесів, сильної зовнішньополітичної позиції, спільної оборонної доктрини, економічного зближення, ніхто не заперечує проти розширення ЄС на Схід. Але є проблемний пункт, який не дає спокою урядам і главам держав, відповідальним перед своїми народами за перебування в Європейському Союзі, — це питання прийняття рішень, а простіше кажучи, поділу влади. Отож і стала потрібною нова конституція ЄС.

Наступного тижня в Бельгії європейські лідери зберуться на черговий саміт. За переговорним столом у Лейкені, північному районі Брюсселя, буде визначено умови, на яких протягом наступних 15 місяців, за допомогою дебатів серед парламентаріїв, державних чиновників і неурядових організацій, створюватиметься конституційна конвенція. Потім конвенція надасть свої рекомендації щодо реформи Євросоюзу для міжурядової конференції 2004 року. Звісно, питання інституціональної реформи не єдине на порядку денному в Лейкені, але воно має всі шанси викликати бурхливі дебати й непередбачувані реакції, передусім, із боку європейських важкоатлетів — Франції, Німеччини, Британії. Уже за місяць до брюссельського саміту ЄС з’явилися красномовні сигнали: під час двосторонніх зустрічей уникнути тертя не вдалося.

Приміром, 78-а французько-німецька зустріч у верхах, що відбулася в листопаді в Нанті, дещо здивувала оглядачів. Спільна підсумкова декларація не змогла приховати зростання розбіжностей між двома країнами в деяких ключових питаннях, особливо щодо нової конституції. І це попри те, що під час переговорів канцлер Німеччини Герхард Шрьодер і президент Франції Жак Ширак запевняли, що їхні країни підтримають нову конституцію ЄС, оскільки «вона буде серйозним кроком в історичному процесі європейської інтеграції». Але далі констатації справа не пішла. (Подейкують, Ширак навіть піднімав питання про голову конвенції з написання майбутньої конституції. Звучали імена Валері Жискар дЕстена, колишнього французького президента, і колишнього італійського прем’єра Джуліано Амато. Німецька сторона, зважаючи на все, не була готова ні з відповіддю, ні з власними пропозиціями).

Словом, з’явилися підстави вважати, що так званий французько-німецький «двигун» євроінтеграції повертається до життя. Принаймні, хоча б на папері вдалося загладити тріщину, що залишилася в двосторонніх відносинах після торішнього саміту в Ніцці. У сьогоднішньому Нанті обоє лідерів узгодили навіть спільне бачення майбутньої Європи: це повинна бути федерація незалежних держав із конституцією, що включає хартію прав людини.

Через два тижні після удачі в Нанті французький президент прибув у Лондон. Відбулася перестановка: у питаннях бачення майбутнього Європи Франція і Британія опинилися з одного боку, Німеччина — з іншого. Ні, із французько-німецьким альянсом нічого не сталося. На думку Ширака, він існуватиме завжди. Просто французька філософія стосовно остаточних обрисів Євросоюзу значно ближче до британського бачення — обидві країни проти створення супердержави під назвою Європейський Союз.

Отже, Британія, Франція, Іспанія склали ядро тієї групи країн, яка розглядає можливість інтеграції в Європі лише до рівня створення федерації національних держав. А Німеччина, відповідно, очолює бажаючих побудувати федеральну (себто союзну) Європу. Несподівано головним її союзником виявилася Бельгія. У ролі голови ЄС вона підготувала документи до майбутнього саміту. Говорять, британського прем’єра Тоні Блера настільки здивував їхній зміст, що Лондон змушений був їх швидко відхилити. Його приклад наслідували Копенгаген і Париж.

Але бельгійський прем’єр Гай Верховштадт, відомий євроентузіаст, поспішає від імені своєї країни записати радикальний порядок денний в історію створення ЄС. Напередодні саміту він об’їжджає з візитами європейські столиці й сподівається, що забезпечить підтримку декларації «про майбутнє Європейського Союзу», яку буде винесено на затвердження в Брюсселі 14—15 грудня. Багатьом, утім, не подобається преамбула під назвою «Європа на перехресті», інші вважають бельгійську «чернетку» надамбіційною і незбалансованою, третім здається, що думки міністрів закордонних справ країн ЄС було проігноровано.

Хоч як там було, супротивники документа Верховштадта підкреслюють, що завдання ЄС полягає у тому, щоб зміцнити владу в країнах-членах, і що спільна зовнішня та оборонна позиція ніяк не послаблює національні уряди. Саме собою зрозуміло, що такі країни, як Британія і Франція (члени Ради Безпеки ООН, члени «сімки») не хочуть послабити свої власні позиції та вплив на світових просторах.

Італія, ще один член «сімки», схоже, зовсім не цікавиться пристрастями у «столицях» ЄС. По-перше, Сільвіо Берлусконі, новий правий прем’єр, почувається обійденим після жовтневої зустрічі «вибраних» у Генте, де лідери Франції, Британії та Німеччини у вузькому колі обговорювали питання війни в Афганістані. По-друге, містер Берлусконі знає, що дуже обережне та прохолодне ставлення до нього зумовлено певними нюансами його бізнес-медіа-політичної біографії. Тож, по-третє, він відкрито декларує свої проамериканські симпатії й робить вигляд, що мало цікавиться справами ЄС.

Французька делегація на чолі з президентом Шираком і прем’єром Жоспеном, зустрівшись із Берлусконі на 21-му французько-італійському саміті наприкінці листопада, була сповнена рішучості поліпшити відносини з Італією взагалі, а зокрема, домогтися від сусідки якнайшвидшої згоди на придбання 16 військово-транспортних літаків А400М. Італія поки що не сказала ні так, ані ні. А лише уважно вивчає питання. До речі, Німеччина, що зробила заявку на 73 літаки, поки що не підтверджує своє слово — досі намагається переконати Францію знизити ціну та прийняти складні умови оренди.

У свою чергу, іспанський прем’єр-міністр Хосе Марія Азнар закликає європейських колег згрупувати зусилля, спрямовані на лібералізацію європейської економіки. Іспанія, яка з нового року головуватиме в ЄС, уже сьогодні подає сигнали про березневий саміт у Барселоні. Азнар закликає прибрати бар’єри на шляху створення єдиного європейського ринку — в енергетиці, фінансових послугах і широкосмугових телекомунікаціях. Але він цілком допускає, що Франція і Німеччина напередодні виборів наступного року можуть заблокувати прогрес у Барселоні.

Стосовно майбутніх реформ у «старому» Євросоюзі, то вони безсумнівно відбудуться, оскільки їх підстьобує швидкість наближення нових членів до термінів вступу в ЄС. За графіком переговори мають завершитися до кінця 2002 року, ратифікація — до червня 2004.

Очікується, що на саміті в Лейкені схвалять збільшення кількості країн—членів ЄС із 15 до 25. У країн-новачків, можливо, це й викличе радісну ейфорію. У «старожилів» — головний біль. Бо вони чудово розуміють, що проблеми громіздкого прийняття рішень у ЄС поглибляться, розмови про недостатньо демократичний контроль посиляться, різко підвищаться вимоги до збільшення бюджетних ресурсів. Проект, як відомо, буде дуже дорогим.

Не таємниця також, що розширення зробить Євросоюз неефективним, принаймні спочатку, і що в такому його стані радикальні реформи будуть просто нереальними. Ніхто поки що не знає, які будуть потрібні механізми, аби змусити працювати цей різко збільшений організм. Тож є сенс «домовитися» в колі 15-ти ще до того, як у ньому з’являться новачки.

Саміт у Лейкені має запустити в життя конституційну конвенцію, що запропонує нові інституціональні реформи, передусім щодо поділу компетенції Брюсселя та країн-членів, щодо процесу прийняття рішень національними парламентами, щодо спрощення договорів конвенції ЄС. Є небезпека, що все зведеться до знайомих поверхових обговорень. Тим часом експерти вважають, що потрібні фундаментальні дебати — що робити і як. При цьому треба враховувати бажання людей — а вони хочуть миру й безпеки в Європі та боротьби з безробіттям.

Від знаходження правильних точок взаєморозуміння та спільної роботи на результат залежить відновлення популярності самої інституції ЄС серед євроелекторату. Оскільки євроскептицизм уже перестав бути прерогативою Британії.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі