Лівійська вибухонебезпечна суміш. Російський каталізатор

Поділитися
Військове втручання Росії в конфлікт у Сирії, окрім власне збереження режиму Асада та цементування своєї присутності в регіоні, мало й іншу важливу для Кремля мету: налагодження контактів із Заходом на тлі його ізоляційної політики через агресію РФ проти України. Схожу авантюру, втім - за інших вихідних умов, наразі Росія намагається провернути і в Лівії…

Військове втручання Росії в конфлікт у Сирії, окрім власне збереження режиму Асада та цементування своєї присутності в регіоні, мало й іншу важливу для Кремля мету: налагодження контактів із Заходом на тлі його ізоляційної політики через агресію РФ проти України.

Слід визнати, що значною мірою Москва досягла цілей у своїй сирійській авантюрі. Хоча й ціною мільярдів рублів та вже десятків своїх убитих військових.

Схожу авантюру, втім - за інших вихідних умов, наразі Росія намагається провернути і в Лівії…

Вакуум легітимної влади

Після повалення режиму Каддафі у 2011 р. склеїти розбиту лівійську мозаїку так і не вдалося. Найбагатша на нафту країна Африки перетворилася на так зване failed state, занурившись у криваве внутрішнє протистояння, посилене втручанням зовнішніх акторів. У Лівії немає міжнародно визнаної центральної влади, яка б контролювала всю територію країни (чи бодай половину), а головну боротьбу за політичну владу (та розпорядження ресурсами) ведуть, грубо кажучи, три уряди, два парламенти і один фельдмаршал.

Попри все це, країні бракує по-справжньому загальнонаціональних гравців. Більшість сил - місцевої природи і представляють переважно свої міста (такі собі "міста-держави"), рідше - регіон. Окрім наявності різних озброєних загонів колишніх повстанців, значний вплив на місцях, особливо поза межами великих міст, мають племінні групи. Також у країні намагаються закріпитися джихадисти з "Аль-Каїди" та "Ісламської держави" (ІДІЛ).

Для кращого розуміння ситуації в Лівії слід пам'ятати, що історично країна складалася з трьох регіонів: Кіренаїка (схід із центром у Бенгазі ), Тріполітанія (захід із центром у Тріполі) та Феццан (населений кочівними племенами південь), які мали свої яскраво виражені особливості й традиції. З отриманням незалежності у 1951 р. регіони було об'єднано в єдине королівство з де-факто столицею у Бенгазі. Після військового перевороту 1969 р. та приходу до влади Муаммара Каддафі столицю перенесли у Тріполі, заодно перерозподіливши нафтові доходи у бік Тріполітанії. Очевидно, що в Бенгазі цим рішенням залишилися невдоволені, адже більшість нафтових запасів країни розміщуються саме на сході. Власне, революція проти Каддафі розпочалася з того ж таки Бенгазі...

У військовому плані, майже всю історичну Кіренаїку контролюють сили, лояльні до самозваного генерала Халіфи Хафтара (так звана "Лівійська національна армія"). Політична влада в регіоні де-юре представлена обраною у 2014 р. Палатою представників у м.Тобрук (міжнародно визнаний парламент, термін повноважень якого вже й сплив). Крім того, у східному місті Ель-Бейда базується схвалений Палатою "тимчасовий уряд" на чолі з Абдулла ат-Тані.

Хафтар, який керує зі свого штабу в Марджі (містечко за 80 км на схід від Бенгазі), зберігає великий військовий вплив як на "тимчасовий уряд", так і на Палату представників. Зважаючи на це та на значу народну популярність фельдмаршала, обидва політичні "органи влади" не приймають жодних важливих рішень без схвалення з боку Хафтара.

Територія історичної Тріполітанії де-факто перебуває під контролем різних збройних груп (передусім із міст Тріполі, Місрата, Зінтан), які, говорячи спрощено, підтримують два базованих у Тріполі уряди: уряд національної згоди (визнається з боку ООН) і так званий "уряд національного порятунку" - колишній уряд ісламістів, влада якого випливає з решток Генерального національного конгресу (ГНК, перший парламент Лівії, обраний у 2012 р., що не побажав "розпускатися" у 2014 р.).

Історичний Феццан де-факто лівійськими "урядами" не контролюється і є більше конгломератом племен із окремими острівцями влади в пустелі.

Лівійська політична угода та її труднощі

Громадянська війна була припинена за міжнародного посередництва наприкінці грудня 2015 р., з підписанням Лівійської політичної угоди (ЛПУ). Згідно з нею, у країні створюється президентська рада (дев'ятичленний орган влади з повноваженнями президента і верховного головнокомандуючого) на чолі з прем'єр-міністром уряду національної згоди Файєзом аль-Сараджем (зі штаб-квартирою у Тріполі). Законодавчі функції парламенту залишаються за Палатою представників (що у Тобруці). Крім того, створюється Державна рада (у Тріполі), до якої входять представники колишнього ГНК і яка має консультативні функції (деякі рішення приймаються спільно з Палатою представників).

Втім, документ, підтриманий більшістю головних лівійських фракцій і схвалений резолюцією Радбезу ООН, досі не вдається реалізувати.

Президентська рада на чолі з Сараджем не спромоглася істотно розширити сфери свого впливу і стати вищим керівним органом держави. Вісім його заступників мають зв'язки з головними силами конфлікту, однак проведення спільних засідань з участю всіх членів залишається проблемою. Зокрема, бойкотує засідання представник Хафтара, заявляючи про необхідність більшої інклюзивності і взагалі закликаючи до введення військового управління державою під контролем "Лівійської національної армії" (лояльні Хафтару частини й загони з невисоким рівнем організації та підконтрольності).

Сам собою Сарадж не є сильною фігурою й не має у своєму розпорядженні дійових сил безпеки. Президентська рада змушена спиратися лише на численні групи, котрі підтримують ЛПУ. Сама ж столиця Тріполі залишається під контролем декількох збройних груп із різними програмами дій та різними вподобаннями, при чому як із Тріполі, так і з навколишніх районів, включно з Місратою. Кроком уперед на шляху до формування професійних і підзвітних органів безпеки стало створення президентської гвардії, яка, втім, поки що не має істотного впливу.

Зриває процес імплементації ЛПУ і Палата представників у Тобруці. Більше того, незатвердження Палатою пропозицій щодо нового складу уряду національної згоди, запропонованих прем'єром Сараджем, змусило Президентську раду доручити визначеним міністрам виконувати свої функції на тимчасовій основі до створення нового уряду.

З іншого боку, підірвати владу та легітимність Палати намагається передбачена в ЛПУ Держрада, в якій домінують ісламісти з ГНК на чолі з "Братами-мусульманами" і яка намагається легітимізуватись як паралельний парламент.

Основні розбіжності між прихильниками Президентської ради і керівництвом Палати представників стосуються структури й командування збройними силами Лівії, поряд із призначенням на вищі військові та цивільні посади.

Також триває суперечка за те, хто і як контролюватиме видобуток, транспортування й експорт вуглеводнів та подальше витрачання нафтодоларів. Наразі нафтовидобуток у країні становить близько 650 тис. барелів щодня і весь нафтовий експорт має відбуватися лише через міжнародно визнану Національну нафтову корпорацію (ННК). Сама ННК, як і нацбанк Лівії, базується у Тріполі. Однак "уряд" в Ель-Бейді намагається легітимізувати свої регіональні відділення. При цьому, формально перебуваючи під контролем уряду національної згоди, ННК намагається вибудовувати контакти і з Хафтаром, особливо після встановлення ним контролю над основними нафтовими терміналами (Ес-Сідер та Рас-Лануф).

Регіональні актори

Найпотужнішу роль у Лівії, як видається, наразі відіграє сусідній Єгипет. Офіційно висловлюючись на підтримку Лівійської політичної угоди, єгипетська влада робить ставку на Кіренаїку і надає всіляку підтримку генералові Хафтару, що суперечить мирному процесу під егідою ООН.

Військове керівництво АРЄ, яке раніше у себе в країні усунуло від влади "Братів-мусульман", зациклене на проекті викорінення політичного ісламу. У цьому плані, автономний східний регіон Лівії на чолі з лояльним лідером міг би бути саме тим бажаним сусідом з лівійського боку кордону для Каїра. Така собі буферна зона, де стримуються терористи з "ІДІЛ" та "Аль-Каїди", де немає грунту для зміцнення позицій "братів", зростання ісламістської опозиції єгипетського режиму загалом.

Іншим очевидним інтересом Єгипту, як, власне, і решти зацікавлених сторін, є лівійська нафта. На тлі складної економічної ситуації та погіршення відносин із основним донором - Саудівською Аравією (в останні тижні, втім, крига скресає) Каїр може покладати багато надій на постачання нафти з Лівії.

Схожі з єгипетськими цілі в Лівії і в Об'єднаних Арабських Еміратів, які використовують при цьому тонший підхід. З початком операції арабської коаліції в Ємені роль цієї аравійської монархії на лівійському треці трохи послабилась, і наразі ОАЕ дедалі більше висловлюються на підтримку мирного процесу під егідою ООН. Основні реципієнти еміратської допомоги - "Лівійська національна армія" Хафтара та загони "міста-держави" Зінтана. Поряд зі збройною допомогою, ОАЕ зберігають і великий політичний вплив у Лівії, а колишній посол Лівії в Абу-Дабі Ареф аль-Найєд свого часу розглядався навіть як кандидата у прем'єр-міністри.

Основними спонсорами Генерального національного конгресу та союзних із ним ісламістських сил вважаються Катар і Туреччина. Доха, окрім іншого, підтримує зв'язки з колишнім джихадистом і нинішнім політиком Абдельхакімом Бельхаджем - засновником пов'язаної з "Аль-Каїдою" "Лівійської ісламської бойової групи". Однак, за оцінками деяких експертів, ні Туреччина, ні Катар теж не мають впливу на ГНК і дотичний до нього "уряд національного порятунку", який, наприклад, мають Єгипет і ОАЕ на своїх реципієнтів.

Болюча точка ЄC - мігранти

Після закриття рік тому так званого "балканського маршруту" і укладення міграційної угоди між ЄС та Туреччиною основними воротами в Євросоюз стала Лівія. Саме через цю країну тепер проходить переважний потік африканських біженців у ЄС: як із самої країни, так і транзитом з боку Чаду й Нігеру до середземноморського узбережжя Лівії і далі - в напрямку Італії (від лівійської столиці Тріполі до італійської Лампедузи, що вже перетворилася на багатотисячний табір біженців, - усього 296 км морем).

Як повідомляють європейські ЗМІ, нині Брюссель намагається наблизитись до укладення міграційної угоди, аналогічної турецькій. Програма стримування нелегальної міграції в ЄС може включати надання Лівії технічної допомоги у вигляді безпілотників, вертольотів, моторних човнів тощо для забезпечення контролю над середземноморським узбережжям. Також наприкінці березня у Римі представники південних племен і кланів Лівії за посередництва італійської сторони уклали угоду, спрямовану на організацію контролю над 5 тис. км південного кордону Лівії. Крім того, розглядається й можливість надсилання спільного контингенту з окремих країн, зокрема Італії, у глибину пустелі Сахара для запобігання міграційним потокам на стадії їх формування.

Основний напрям зусиль європейців у цьому плані - через уряд на чолі з Ф.Сараджем. Втім, з вище зазначених причин цей орган не здатний одноособово забезпечити контроль ні над середземноморським узбережжям, ні над південними кордонами Лівії. І тут погляд Брюсселя вимушено спрямовується у бік Халіфи Хафтара та його "Лівійської національної армії".

Куди ж без Росії

У Лівії Росія діє за своєю класичною схемою: спочатку створює проблему, а потім пропонує своє посередництво у її вирішенні в обмін на низку поступок-преференцій. Випадково чи ні, але про Хафтара й Росію в Лівії голосно заговорили у 2016 р. - першому році дії Лівійської політичної угоди, покликаної врегулювати кризу в Лівії. Комплексної мирної угоди, реалізація якої, втім, загальмувалася. При цьому гальмівною колодкою став значною мірою самопроголошений генерал Хафтар, політичне визнання й авторитет якого зміцнилися, зокрема, з допомогою з Кремля.

Росія в Лівії має багато давніх інтересів - як економічних (повернути вкладені інвестиції в енергетику та інфраструктуру, отримати нові вигідні контракти у цих сферах і по лінії ВТС), так і політичних (лояльний режим у Магрибі) та геополітичних (у рамках протистояння із Заходом-НАТО й позиціювання як "глобальної держави").

Ставка на Хафтара - реальну дієву силу на місцях, яка, втім, не має офіційної підтримки з боку Заходу, - добрий спосіб примусити "стратегічних партнерів" рахуватися з собою. Особливо це стосується Євросоюзу, чий нічний жах - проблему нелегальної міграції - можна подолати лише із залученням фельдмаршала.

Російська зовнішня політика вже давно перетворилася на набір спеціальних операцій, і лівійський напрямок не є винятком. Саме через таку призму, як видається, і слід розцінювати останні повідомлення у міжнародних ЗМІ про втручання Росії в Лівії. Від помпезних зустрічей Хафтара в Москві чи на задимленому "Адміралі Кузнєцову" поблизу берегів Лівії (паралельно з прийомом спікера Палати представників А.Салеха у Москві) - до задіяння російських найманців із "приватних" військових компаній у районі Бенгазі, "домовленості" про російські бази в Лівії чи розгортання передової бази в Єгипті для подальшого військового втручання на підтримку Хафтара.

З цинічної точки зору пересічного українця, будь-яке входження Росії в неспокійну Лівію має лише вітатися. І чим глибшим це входження буде, тим краще: адже Кремль муситиме відволікати частину ресурсів від своєї агресії в Україні на вирішення, окрім сирійського, вже й лівійського завдання. Втім, навряд чи слід очікувати повторення Росією сирійського сценарію в Лівії з низки причин.

Передусім, Хафтару, навіть порівняно з Асадом, ну дуже бракує міжнародної легітимності, щоб "запросити" до себе російські війська для боротьби з "терористами". А зробити це, відповідно до тієї ж резолюції РБ ООН на підтримку ЛПУ, може лише уряд національної згоди на чолі з Ф.Сараджем. Як і зробити запит на постачання зброї, що має бути схвалений відповідним комітетом ООН.

Крім того, Росія не має у Лівії того стартового майданчика, який мала в Сирії, - стара база ВМС в Тартусі та новостворена авіабаза у Хмеймімі. Та й самі лівійці, що проти будь-якого іноземного втручання, не сприйматимуть росіян так, як це було на підконтрольних режиму Асада територіях.

Не буде у Кремля в Лівії й Ірану, який широко вклався б фінансами, зброєю та людськими ресурсами для збереження режиму. На трохи схожу роль міг би претендувати Єгипет, однак із різних причин не зможе і не буде. Хоча й трикутник Росія-Єгипет-ОАЕ з надання підтримки, у тому числі збройної, силам Хафтара ефективно працює.

Але головна причина, чому російських військ у Лівії очікувати не доводиться, - це гроші. Фінансова слабкість Росії не дозволяє їй гратися в супердержаву й реалізовувати свої геополітичні задумки. Ще з Сирії якось треба вилізти.

Саме тому росіяни, закинувши вудочку з наживкою у вигляді "нового деспота" Хафтара, намагаються вести політичні торги із Заходом щодо майбутнього врегулювання в Лівії. Мовляв, ми за інклюзивний діалог усіх лівійських сил: і резолюцію на підтримку ЛПУ підтримали, і Сараджа у Москві приймали, і через Національну нафтову корпорацію (Тріполі) працюємо. Та й на Хафтара вплинути можемо.

Хоча 73-річний генерал є досить контроверсійною фігурою: крім володіння російською, він дуже добре знає й англійську. За підтримки США Хафтар уже робив спроби повалити владу свого давнього друга Каддафі, а останні роки до революції у 2011 р. "агент ЦРУ" жив у штаті Вірджинія. Про рівень його контактів із американцями нині складно говорити, однак очевидно, що при адміністрації Трампа він має більше шансів на підтримку: зі зсувом близькосхідної політики Вашингтона від проекту політичного ісламу до підтримки більш авторитарних керівників, які люто боротимуться з ІДІЛ.

У кожному разі, у своїх контактах із Москвою Хафтар не повинен забувати відомого твердження - "росіяни своїх не кидають". Каддафі свідок.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 3
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Сергей Владимирович
17 Квiтня 2024, 20:12
Не понимаю совершенно американцев. Трамп промотал свое собственное состояние. Потом Путин ему помог подняться... Просто так? Сегодня этот старпер отрабатывает свою пенсию, за счет интересов американцев. Стал бы здравый человек спокойно смотреть, как в лесу разгорается огонь? Нет. А вы сейчас тим занимаетесь, думая, что вместо вас кто то потушит этот пожар войны. Тем более, что вы, американцы, обязаны не то, что дать оружие и все, что необходимо Украине, вы обязаны именно воевать за Украину, как гаранты ее безопасности и целостности!
Відповісти Цитувати Поскаржитись
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі